Skriv ut  

8 konkreta tips som hjälper dig att maximera din ledarskapsförmåga

shutterstock_284569838

 

I en värld där specialisering värderas allt högre och organisationer och företag prioriterar högpresterare, blir det allt vanligare att anställda plötsligt kastas in i ledarroller utan att ha någon större erfarenhet av ledarskap. Övergången från kollega till chef kan vara utmanande. Och eftersom studier visar att det finns ett direkt samband mellan personalomsättning och ledarskapsförmåga kan en oerfaren chef orsaka stora kostnader för ett företag.

Flertalet studier har också visat att en anställd oftast inte slutar sitt arbete för att få högre lön eller fler förmåner, utan för att han eller hon har en dålig relation med sin chef. Som chef har du en direkt inverkan på engagemanget och motivationen i ditt team. 

Medarbetaren vill känna att den närmsta chefen intresserar sig för honom eller henne som person. Att chefen bryr sig om medarbetarens liv utanför arbetstid, och vilken inverkan det har på arbetsprestationen. Att som chef visa att du bryr dig om dina medarbetare ger dem med andra ord en rejäl skjuts uppåt när det gäller engagemangsnivån. 

Med detta i åtanke har vi satt ihop ett antal tips som kan hjälpa dig, eller någon du känner, att bli en bättre ledare.

#1. Bygg bättre relationer: Bra ledare vet värdet av goda relationer. Lär känna dina medarbetare, ta reda på vad som är viktigt för dem och vad de motiveras av. Att veta detta hjälper dig att förstå deras målsättningar och vad du kan och behöver göra för att stötta dem. När du hjälper dina medarbetare kommer de i sin tur att intressera sig för dig och dina målsättningar.

#2. Lär känna dina medarbetare på ett personligt plan: Om du tar dig tid att lära känna någon du tycker om kommer de utan tvekan att bry sig om dig också. Det gäller även på jobbet. Där är det dessutom viktigt att du intresserar dig för dina medarbetare. Ta dig tid att hälsa på dem varje morgon, fråga vad de gjorde i helgen, prata om deras familjer, ta dig tid att fika och att äta lunch med dem. Du kommer upptäcka att om folk gillar dig kommer de att vara mer öppna för att hjälpa dig och viljan att göra det lilla extra ökar.

#3. Utveckla ett mentorprogram: Bra ledare vet att mentorskap inte bara kommer att bidra till att utveckla personens karriär, utan också hjälpa dem att finslipa sina färdigheter.

#4. Skapa en positiv arbetsmiljö: Det är lätt att kritisera och vara negativ, särskilt i tuffare tider. Som ledare behöver du hitta sätt att göra saker bättre, snabbare och mer effektivt på, men du måste också agera optimistiskt och positivt. Det är viktigt att komma ihåg att människor inte är perfekta, och samtidigt som du kanske behöver prata om en medarbetares brist på resultat och prestationsförmåga, är det också viktigt att du kommer ihåg värdet av att ge beröm till personer som gör bra saker. Om du gör det bygger du en positiv arbetsmiljö som bidrar till att dina medarbetare känner sig uppskattade.

#5. Ta reda på vilka styrkor du har: Vi är alla bättre på vissa saker än andra. Med detta sagt kommer du upptäcka att det är bättre att du lägger tid på att arbeta på dina styrkor, istället för på dina svagheter. Genom att arbeta med dina starka sidor kommer du att kunna bli riktigt bra på det du gör snabbare än genom att arbeta med dina svagheter. Med andra ord: ta reda på vad du är bra på och håll dig till det.

#6. Omge dig med människor som kompletterar digSom vi nämnde ovan, vi har alla styrkor och svagheter. Bra ledare vet vilka svagheter de har och de samarbetar därför med människor som kompletterar bristerna. Inte för att de måste dölja sina svagheter, utan eftersom de vet nyttan av att ha ett starkt lag - och när laget vinner, vinner alla.

#7. Respektera dina medarbetare: Om du inte gillar att vara runt människor, än mindre att leda andra, då ska du inte ha en ledande position. Och omvänt, om du vill vara i en ledarposition, börja då att bygga relationer med människor genom att respektera vad de gör. Dessutom är det viktigt att du som ledare aldrig missar ett tillfälle att lära dig mer om och lära känna dina medarbetare.

#8. Balansera arbete och privatliv: Bra ledare är ofta väldigt drivna personer, men de vet också att nyckeln till framgång är att balansera arbete och familj. Livet är för kort för att du ska bo på jobbet. En bra ledare sätter tydliga gränser mellan arbete och privatliv. Att göra detta kommer bara att göra dig till en starkare ledare.

5-keys-icon---swedishÄr du ny som chef eller behöver du skapa mer engagemang och motivation i ditt team? Ladda ner vår guide direkt! >>

 

En ledarskapsutbildning med fokus på kommunikation

IMG_2646_Blogg

Vill du känna dig mer trygg när du håller en presentation eller bli en tydligare och mer effektiv ledare? Eller behöver du kunna skapa bättre samarbeten på jobbet för att kunna nå egna, och företagets, mål? Här är kursen för dig som vill bli expert på att bygga goda relationer och kommunicera på ett vinnande sätt i din vardag.

Boka din plats idag: Kommunikation och ledarskap
______________________

Kontakta oss!

phone-128 Växel:
08-783 18 40

mail-512 E-post
info@dalecarnegie.se

Icon_LocationAdress, HK
Dale Carnegie
Linnégatan 87 F, plan 6
115 23 Stockholm

______________________

Följ oss!

linkedin_icon LinkedIn

grey-facebook Facebook

instagram-whiteInstagram

youtube-512 YouTube

______________________

 

 

Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö
Postadress HK: Box 24022, 104 50 Stockholm
Växel: 08-783 18 40

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com