Skriv ut  

Hur lång tid tar det egentligen att ändra en vana?

shutterstock_2590092922

 
Du har säkert hört påståendet att det tar 21 dagar att ändra en vana och utveckla ett nytt beteende. Men stämmer det verkligen? 

I en studie som genomfördes på University College London 2009, "How are habits formed", fick deltagarna välja ett vardagligt beteende som de ville skulle bli en vana. Många vanor de valde var hälsorelaterade. Det handlade till exempel om att de varje dag skulle äta en frukt till lunchen eller jogga 15 minuter efter middagen.

Från 20 till 100 dagar

Hur lång tid tog det då att utveckla den nya vanan? I genomsnitt 66 dagar.

Det fanns självklart skillnader i hur lång tid det tog att skapa en vana, beroende på vad deltagarna valde att göra. En deltagare som bestämde att han skulle dricka ett glas vatten efter frukost varje morgon hade skapat sin nya vana efter 20 dagar. Men en annan deltagare behövde till exempel över 100 dagar på sig för att börja göra 50 situps före frukost.

I undersökningen kom det också fram att en annan myt inte stämde, nämligen myten om att allt är förgäves om man hoppar över en dag. Studien visar att det inte spelar någon roll om du missar en dag. Det som är viktigt är att upprepa det nya beteendet ofta i den inledande fasen. Det är upprepningen i början som gör att vi får den sporre vi behöver för att skapa en ny vana.

Men sett ur ett längre perspektiv gör det alltså ingenting om du hoppar över en dag.

Slutsatsen man kan dra av studien?

Slutsatsen man kan dra av den här studien är att enklare vanor kan skapas efter cirka 21 dagar. Men den visar också att vissa vanor och beteenden verkar vara svårare att ändra på än andra. 

Och att ändra en vana är svårt. Det krävs mycket jobb, men framförallt beslutsamhet och vilja. Men en god vana är värd att kämpa för. Det behöver inte vara någonting stort. Det lilla och det enkla är gott nog.

Det kan vara att du ska ta en tio minuters promenad på lunchen, att du ska skriva morgondagens "Att göra-lista" innan du lämnar kontoret eller att du ska stå upp och jobba två timmar om dagen. Och går det åt skogen, ja, då kan du alltid gå tillbaka till dina gamla vanor. Eller testa en ny.

Och istället för att tänka; "Äh, det har ändå inte fungerat tidigare", tänk; "Jag ska försöka igen!" 

Vilken ny vana ska du starta med idag?

Bekvämlighet brukar komma med åren

Blogg_november_2014_kopia

Att ändra en vana, hantera utmaningar, nya situationer och nå nya mål kräver ofta att vi gör saker annorlunda, tar fram det modiga i oss och riskerar lite. Annars når vi aldrig vår fulla potential.

Vill du utvecklas och börja tänja din bekvämlighetszon? Kom på ett kostnadsfritt informationsmöte om vår kurs Kommunikation och ledarskap!

Anmälan: Preview Kommunikation och ledarskap
______________________

Kontakta oss

E-post
info@dalecarnegie.se

______________________

Missa inte nästa nyhetsbrev

Få tips och idéer om kommunikation, ledarskap, försäljning och personlig utveckling. Det enda du behöver göra är att klicka på länken och fylla i dina uppgifter.

Börja prenumerera på Dale Carnegies nyhetsbrev >>

______________________

Ring oss 

Göteborg
Växel: 08-783 18 40

Stockholm
Växel: 08-783 18 40

Malmö/Helsingborg
Växel: 08-783 18 40

HK
Linnégatan 87 F
115 23 Stockholm
Växel: 08-783 18 40

 

Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö
Postadress HK: Box 24022, 104 50 Stockholm
Växel: 08-783 18 40

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com