Skriv ut  

Därför är "jag-känslan" viktig för medarbetare i mindre företag

form_head_14

En del personer väljer att arbeta på stora företag, andra fokuserar sitt jobbsökande på mindre företag. Vilken väg man går beror till stor del på vad som motiverar oss och vad vi vill ha för typ av chef. 

Den goda nyheten för småföretagare i allmänhet, och chefer i synnerhet, är att anställda i mindre företag är mer engagerade, vilket betyder att de är gladare, mer benägna att göra sitt bästa och mindre benägna att sluta, än anställda i större företag.

Vår studie visar att 36% av medarbetarna på mindre företag är fullt engagerade, i jämförelse med 29% av medarbetarna på större företag.

Personer som arbetar på mindre företag förväntar sig oftast ”enklare” förmåner, förutom friskvårdsbidrag och fler semesterdagar. När förmånerna uppfylls stannar de gärna kvar på företaget. Men när de saknas kan det skapa missnöje och oengagemang. Här är några saker medarbetare på mindre företag vill ha ifrån sina chefer och sitt arbete:

Vad medarbetare vill ha: En bra jobbrelation med sin chef

På ett mindre företag finns det inga ursäkter för en chef, eller ägare, att inte utveckla bra jobbrelationer. Medarbetarna vill inte ha en bästis, men de vill att chefen ser dem som värdefulla personer med kunskaper och inte bara personer med värdefulla kunskaper.

Tips: Kom ihåg att en persons namn är ett av de viktigaste orden för honom eller henne, så se till att du kan och använder dina medarbetares namn. Visa ett genuint intresse för dem. Stanna till vid dina medarbetares skrivbord, eller ta dig tid på lunchen, för att till exempel fråga dem om hur det gick på dotterns innebandymatch, hur flickvännens födelsedagsfest var eller om sonens förkylning är bättre. Det tar en minut eller två, men det ger mycket, både i form av starkare relationer till dina medarbetare och även ökat engagemang.

Vad medarbetare vill: Att kunna göra sitt jobb med begränsad tillsyn

I ett stort företag förväntas ofta medarbetare att rapportera till flera chefer. I allmänhet är det även mer styrning av arbetsuppgifter på större företag. Medarbetare i mindre företag vill bli betrodda med att de gör sitt jobb och att de ber om hjälp när de behöver det.

Tips: Undvik att detaljstyra, men gör däremot din hjälp lättillgänglig. Låt dina medarbetare veta att din dörr står öppen om de har problem, och instruera mellanchefer att göra detsamma.

Vad medarbetare vill: Att ha arbetsuppgifter som är omväxlande och intressanta

Personer som arbetar på mindre företag vet att det kanske inte finns så mycket utrymme för befordringar och lönehöjningar. Men det betyder inte att de för alltid måste göra samma jobb, på exakt samma sätt.

Tips: Kommunicera ofta med dina medarbetare, inte bara om deras privatliv, utan även om vilka delar av jobbet de gillar, vad de vill fortsätta att göra och vad de vill lära sig framöver. Se sedan till att dina medarbetare verkligen får möjlighet att utveckla sig genom kurser, mentorskap, utbildningsprogram eller andra personliga utvecklingsplaner.

Vad medarbetare vill: Att se vilka effekter deras ansträngningar har

En av anledningarna till att människor som gillar att jobba på mindre företag inte slutar för en karriär, eller mer lön, på ett större företag, är att de inte bara vill vara en "kugge i hjulet." De vill känna att de faktiskt gör en skillnad för arbetsgivaren. Och medan alla bra chefer eller ägare erkänner att deras framgång beror på hårt arbetande medarbetare, misslyckas dessvärre många med att ge detta erkännande direkt till sina medarbetare.

Tips: Var frikostig med att berömma bra arbete, och förklara även hur medarbetarnas arbete gynnar bolaget. Till exempel: Har säljarna bokat dubbelt så många möten och fått in fler värdefulla leads? Förklara exakt för dem vad det innebär för företaget, i form av möjliga nya kunder och fler avslut. Berätta hur det hårda jobb och tiden som personerna har lagt ner bidragit till att ni har ökad försäljningen med X antal procent under halvåret som har gått. Var så specifik som möjligt.

Lär känna ditt team

På ditt företag och för era medarbetare är kanske det som skapar engagemang annorlunda än de faktorer som beskrivs här. Men vårt tips är: Lär känna ditt team, ta reda på vad som gör att de vill komma till jobbet på morgonen. Använd sedan den informationen för att skapa och behålla dina medarbetares engagemang.

 

small_business_icon_sweden
 

 

Medarbetarna på mindre företag har högre engagemangsnivå än de som arbetar i större organisationer. Ladda ner vårt Whitepaper och få reda på vad de gör som bidrar till att skapa engagemangHur du skapar medarbetarengagemang i små och mellanstora företag

 
Facebook
 

36% av de anställda i mindre företag är aktivt engagerade jämfört med endast 29% i större företag.

Ladda ner vårt Whitepaper och ta del av hur ditt företag kan engagera era medarbetare, vinna deras förtroende och förbättra ert resultat. 

small_business_icon_sweden

 

Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö
Postadress HK: Box 24022, 104 50 Stockholm
Växel: 08-783 18 40

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com