Skriv ut  

Är du en chef som alltid vet bäst - 5 steg för bättre kommunikation.

Är du en chef som alltid vet bäst? 5 steg för bättre kommunikation.

 

Shinya Katanozaka, President i ANA Holdings, kom på en lysande idé. Att låta passagerare på flyget beställa frukost, lunch och middag när det passade dem. Undersökningar visade att passagerarna tyckte samma sak. Vad Katanozaka inte hade förutspått, var att de flesta passagerare skulle beställa en måltid direkt efter starten, vilket skulle göra det omöjligt att uppfylla önskemålen. Så idén blev snabbt lagd till handlingarna.

Här handlade det inte om att det saknades vilja eller mod att våga prova nya saker för att utmärka sig. Modet och motivationen i det här fallet var exemplariskt. Problemet var att ingen i organisationen berättade för chefen att “kejsaren har inga kläder.”

Med dynamiska ledare följer ofta “framgång till vilket pris som helst”- dynamiken, som är en del av deras personlighet. De är mentalt starka, övertygande, disciplinerade, jobbar hårt, tolererar inte svaghet, tuffa, mästrande och det kan vara svårt att veta hur man ska bemöta dem.
 

Känner du igen dig?

Du förespråkar ivrigt dina egna åsikter, du är en skicklig debattör och du är bra på att få andra med dig på tåget. Och det är just de sakerna som gjort att du lyckats så bra så här långt, eller hur? Varför ändra på något som fungerar?

Det är i det här läget vi skapar problem för oss själva. Vi har gjort det tydligt för andra att de ska lyssna på oss när vi pratar, att de ska förstå hur smarta vi är och att det är vi som vet bäst.

Vi har inte alltid full insikt om en situation eller tillräckligt med fakta om hur det fungerar i verkligheten, för att kunna ta ett bra beslut. Om människorna omkring oss inte har förtroende för oss, inte vågar komma med idéer eller säga sin åsikt, i rädsla för att bli “tillplattade,” så kommer vi längre och längre bort från våra medarbetare.
 

Lyssna på den andra personen.

När du känner att någon som rapporterar till dig tvekar eller är motvillig, gå inte direkt in i “stridsläge” för att undanröja tvivel och övertyga personen om att det du säger är rätt. Lyssna istället på vad personen har att säga. Avfärda inte deras idé, utan säg “tack, det du säger är viktigt och jag vill fundera vidare på din idé, jag återkommer.”

De första gångerna kommer det troligen att vara jobbigt. Personer som är vana att jobba i högt tempo vill ha snabba beslut, inga lösa trådar, inget som är oavslutat, de vill ha ordning och reda. Deras arbetsbelastning är hög, eftersom tidshantering inte är deras starka sida och de har svårt att prioritera. Då tycker de att det är slöseri med värdefull tid att ta extra tid till att lyssna på sina underordnade medarbetare.

För många chefer är förmågan att lyssna på andra en ny färdighet de behöver lära sig och det kommer att ta tid innan det slår igenom. Nyckeln är att sakta ner på farten. Att ge personen framför dig 100 procent av din uppmärksamhet. Att verkligen lyssna. Att stänga av allt i bakgrunden som kan störa kommunikationen. Vi behöver lyssna på vad personen har att säga om vi är uppriktigt intresserade av att ta reda på andras åsikter och funderingar.
 

Förändring kommer inte av sig själv.

Vi har skapat en uppfattning om att vi aldrig lyssnar, att vi går fram som ångvältar, att vi driver saker oavsett förutsättningar och verklighetsförankring och att vi aldrig tar till oss avvikande åsikter. Den här uppfattningen kan vi inte förändra på en dag. Det kräver månader av målfokuserat arbete. Den här förändringen behövs för att kunna använda relationskapitalet– medarbetarnas kunskaper, idéer och åsikter – på bästa sätt. Och vi måste bli mer ödmjuka när det gäller medvetenheten om vårt eget omdöme och våra erfarenheter.
 

5 steg för bättre kommunikation
 

1.    Titta runt dig, omger du dig själv med “ja-sägare”?

2.    Är du den sista som får höra dåliga nyheter?

3.    Är du konstant i “stridsläge,” oavsett vilket område det gäller?

4.    Svara inte genast när du hör något som du inte håller med om.

5.    Bli mer ödmjuk när det gäller ditt eget omdöme och dina erfarenheter.

 

 

importance-of-leadership-icon

 

 

Framgångsrika ledare engagerar sina medarbetare och har förmågan att lyssna. Ladda ner häftet här.

 

 

 

 

 

En ledarskapsutbildning med fokus på kommunikation

D2_Carnegie_2729-RLS161107_Copy

Vill du känna dig mer trygg när du håller en presentation eller bli en tydligare och mer effektiv ledare? Eller behöver du kunna skapa bättre samarbeten på jobbet för att kunna nå egna, och företagets, mål? Här är kursen för dig som vill bli expert på att bygga goda relationer och kommunicera på ett vinnande sätt i din vardag.

Boka din plats idag: Kommunikation och ledarskap
______________________

Kontakta oss!

phone-128 Växel:
08-783 18 40

mail-512 E-post
info@dalecarnegie.se

Icon_LocationAdress, HK
Dale Carnegie
Linnégatan 87 F, plan 6
115 23 Stockholm

______________________

Följ oss!

linkedin_icon LinkedIn

grey-facebook Facebook

instagram-whiteInstagram

youtube-512 YouTube

______________________

 

 

Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö
Postadress HK: Box 24022, 104 50 Stockholm
Växel: 08-783 18 40

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com