Skriv ut  

Så här gör du när du måste arbeta med någon du absolut inte gillar

_R5A8339

 

Har du någonsin arbetat med någon som du inte alls tycker om? Kanske är det något med personens attityd eller beteende. Eller så kan du inte riktigt sätta fingret på det - du gillar bara inte att vara i samma rum som honom eller henne.
 

Vad händer om ”någon” är en person som du kan inte bortse från, en person du måste ha ett nära samarbete med varje dag? Det kan skapa spänningar inte bara på arbetsplatsen, det kan också ha en negativ effekt på din mentala och fysiska hälsa. Den ökade hjärtfrekvensen vid tanken på att behöva ha något med den personen att göra, rädslan för att förlora ditt humör nästa gång han eller hon säger något, frustrationen över att behöva ha något alls med den personen att göra. Och ovanpå det, så använder du både tid och energi till negativa känslor, istället för till uppgifter som du borde göra.
 

Nej, du kommer inte att tycka om alla som du kommer att jobba med, men du kan göra situationen bättre - både för dig själv och den andra personen, om du använder dessa tips:
 

1. Börja på ett vänligt sätt

Försök att tänka på ditt kroppsspråk när du är runt denna person. Har du en tendens att vända dig bort från personen, eller korsa armarna när ni ska prata med varandra? Det är också viktigt att du är medveten om uttrycket i ditt ansikte. Ser det intetsägande ut, ser du sur ut, eller skeptisk? Visa genuint intresse genom att ställa frågor som inte är arbetsrelaterade; som hur det går med familjen, eller vad hon eller han gjorde i helgen.
 

2. Visa respekt för den andres åsikter

Säg aldrig till en person att den har fel. Ja, kan det vara ganska svårt, särskilt om personen är fientlig eller dåligt informerad. Det är ofta när vi börjar förklara och resonera om våra egna åsikter på ett mer detaljerat sätt som vi märker att det finns flera lösningar, eller fler vägar till målet.
 

3. Släpp ditt ego

De flesta av oss fokuserar på oss själva för det mesta. Att släppa egot och se situationen utifrån den andra personen, är en grundläggande utmaning som vi behöver arbeta med dagligen. Genom att se saker från andra personers perspektiv, kanske du upptäcker att det är lättare att vara mer öppen för deras synvinkel, och får en bättre förståelse var deras logik kommer ifrån och vad som gör att personer beter sig som de gör. För att verkligen förstå varför, måste du ta dig tid att ställa frågor - och verkligen lyssna på svaren.
 

Exempel på frågor:

• Vad tror du?

• Har du ett exempel? När / vad / hur / var?

• På vilket sätt?

• Varför tror du det?
 

4. Ge öppen och ärlig uppskattning

Även om du har en ansträngd relation med din kollega är det viktigt att du börjar notera vad personen gör bra och vad han eller hon är duktig på. När du ger någon beröm för något som han eller hon gör, kan du bli förvånad över reaktionen. Vi människor har ett behov av bekräftelse och att andra uppmärksammar saker vi gör. Att du från och med nu börjar ge personen genuin uppskattning kan vara exakt det som krävs för att ni ska få en bättre relation.

 

Precis som i alla relationer, kommer det oundvikligen att uppstå spända ögonblick, men att följa idéerna ovan kan hjälpa dig att hantera dem på ett mer professionellt sätt - och kanske till och med vinna förtroende hos personen. Nyckeln till framgång är att du har en uppriktig önskan att förbättra relationen med den andra personen.

 

 

 

team_conflict_resolution_strategy_icon_sweden

 

 

Som ledare måste du kunna lösa konkflikter i teamet på ett smidigt sätt. Ladda ner vårt häfte för att få tips hur du löser konflikter och skapar ett engagerat team som levererar hållbara resultat

 

 

 

 

 

 

 

Vill du satsa på att förbättra dina färdigheter, men har inte möjlighet att delta i en kurs på plats, i såfall har vi alternativen för dig. Utforska våra Live online workshops.

 

En ledarskapsutbildning med fokus på kommunikation

D2_Carnegie_2729-RLS161107_Copy

Vill du känna dig mer trygg när du håller en presentation eller bli en tydligare och mer effektiv ledare? Eller behöver du kunna skapa bättre samarbeten på jobbet för att kunna nå egna, och företagets, mål? Här är kursen för dig som vill bli expert på att bygga goda relationer och kommunicera på ett vinnande sätt i din vardag.

Boka din plats idag: Kommunikation och ledarskap
______________________

Kontakta oss!

phone-128 Växel:
08-783 18 40

mail-512 E-post
info@dalecarnegie.se

Icon_LocationAdress, HK
Dale Carnegie
Linnégatan 87 F, plan 6
115 23 Stockholm

______________________

Följ oss!

linkedin_icon LinkedIn

grey-facebook Facebook

instagram-whiteInstagram

youtube-512 YouTube

______________________

 

 

Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö
Postadress HK: Box 24022, 104 50 Stockholm
Växel: 08-783 18 40

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com