-
 

2016-12-20_0004

Är det så viktigt det här med mål?

Ungefär en månad har gått sedan nyårsafton och ungefär en månad har gått då du gav löftet att du skulle börja jogga, äta bättre, stressa mindre, umgås mer med dina vänner, inte jobba över lika mycket. 

Hur går det?

Nya resultat kräver nya handlingar och nya aktiviteter

I början på året är det lätt att sätta mål. Ett nytt år innebär ju så många nya möjligheter. En nystart. Men allteftersom veckorna och månaderna går är det lätt hänt att de mål vi satt upp, i synnerhet långsiktiga sådana, glöms bort. Vardagen kommer liksom emellan. Och då är det enklare att gå tillbaka till gamla och trygga vanor. 

Är det så viktigt det här med mål?

Men måste man sätta mål? Är det egentligen så himla viktigt? Kan man inte bara fortsätta att göra som man alltid har gjort? Och visst kan man det. Men vill du få nya resultat, då krävs det nya handlingar - och nya aktiviteter. Målsättning är ett bra verktyg du kan använda dig av för att hjälpa dig att se vart du vill någonstans och hur långt du har kvar att nå dit. 

Enligt vår Senior Trainer Björn Höglund kan du se på målsättning som en radio. "Tänk dig hur en radio fungerar. Om du söker av alla frekvenserna så kommer du mest höra en massa jobbigt brus, och bara korta bitar av det som spelas upp på olika radiokanaler. När du väljer en frekvens då får du istället ett sammanhang och höra det du vill höra. Precis på samma sätt fungerar vår hjärna. Kraften med att arbeta med mål är att du blir mer fokuserad på att ta in rätt information och du kan lägga din energi på det du verkligen vill och behöver.”

Här kommer några enkla tips som vi har sett våra deltagare testa i praktiken under tiden de har gått kursen Kommunikation och ledarskap hos oss. Och vi tänker att, har det hjälpt dem, så kan det kanske också hjälpa dig. 

7 konkreta och enkla tips

1. Lev upp till dina egna förväntningar. Sätt ditt eget mål - inte det som du tror att andra förväntar sig. Genom att sätta ribban själv kommer du att vara mer motiverad att nå den.

2. Skriv ner ditt mål. Var specifik och ha det synligt som en påminnelse.

3. Berätta om ditt mål. Att prata om ditt mål är ett annat sätt att komma närmare ditt önskeläge. Säg till exempel att du vill börja träna tre gånger i veckan. Målet blir då mer verkligt genom att du berättar det för personer du har omkring dig. Det gör också att du får lite press på dig att verkligen packa träningsväskan och ta dig till gymmet.

4. Ha fokus på det du gillar. Hitta en sak i ditt löfte/din målsättning som du triggas av och gillar. Fokusera på det. 

5. Bryt ner målet. Ibland kan ett mål kännas ouppnåeligt, vilket gör att motivationen minskar. Bryt därför ner ditt stora övergripande mål i mindre delmål. Och bryt sedan ner delmålen i aktiviteter.

6. Var villig att misslyckas. Acceptera det faktum att du kan misslyckas och lär av dina misstag. Om du har gett upp ... lägg det bakom dig. Fokusera på hur bra det kommer att kännas när du väl kommer igång igen. 

7. Fira dina framgångar. Motivera dig själv med en liten belöning för varje steg du kommer närmare ditt mål. Skäm bort dig själv!

Ett sista tips

Fokusera inte bara på målet, fokusera på vilka dagliga aktiviteter du behöver göra för att nå dit. Det är de som kommer att göra att du till slut når ditt mål. 
 

Mer inspiration, motivation och konkreta tips hittar du här!

 grey-facebook    linkedin_icon