-
 

2016-12-20_0004

Börja 2017 på rätt sätt

Vi misstänker att du precis som många av oss andra börjat ta det lite lugnare nu för att orka ta tag i alla dina planer du gjort för nästa år. Du har säkert redan i tanken planerat för hur mycket du ska träna, all hälsosam mat du ska äta, vilka personer du ska spendera mindre tid med och vilka relationer du verkligen vill vårda. Bara tanken på vilka möjligheter du står inför gör att du får extra kraft och energi. Men med handen på hjärtat, hur mycket av det här kommer du verkligen att ta tag i?

Nya resultat kräver nya handlingar och nya aktiviteter

Varje år sätter vi upp nya spännande mål, och sen fortsätter vi att göra som vi alltid har gjort. Och vi blir lika överraskade varje gång över att resultaten uteblir. Men nya resultat kommer inte av sig själva. Nya resultat kräver nya handlingar och nya aktiviteter. Och i början tar det emot. Och det är jobbigt och obekvämt. Det är då vi börjar söka efter efter genvägar.

Om jag till exempel ska åka Vasaloppet. Behöver jag verkligen åka alla dessa mil på skidor för att vara förberedd. Räcker det inte med lite hårdkörning tre helger innan? Och om jag ska minska i vikt. Måste jag sluta med bullarna till fikat och den goda kvällsmackan. Räcker det inte att följa någon av tidningarnas drömkurer och sedan fortsätta som vanligt? Om det ändå vore så enkelt. 
 
Idrottslag som sätter upp mål sätter också upp träningsstrukturer för att laget ska få rätt förutsättningar för att möjliggöra resultaten. Det går inte att sätta upp mål som är "olympiska" och sedan agera som ett korplag. För att du ska känna dig nöjd, stolt och framgångsrik i slutet på nästa år, vad ska ha hänt och vad ska du, och vad behöver du, göra för att nå dit?
 
Vi kan med all säkerhet säga att under året som gått har vi haft både upp- och nedgångar men innan vi stänger boken om 2016, låt oss titta på vilka verktyg vi kan använda för att styra planeringen 2017.

Gör en tydlig framtidsbild - du måste vara klar över vad det är du vill

Titta på vilka förutsättningar som krävs för att du ska nå din framtidsbild.
Varför är det viktigt för dig?
Vad behöver du börja göra?
Vad behöver du sluta göra?
Är det någonting du behöver göra annorlunda?
Markera redan nu i kalendern när du ska följa upp dina delmål.
Markera också när och hur ska du fira dina framsteg.

Att prata om dina mål är ett annat sätt att komma närmare ditt önskeläge. Säg till exempel att du vill börja träna tre gånger i veckan. Målet blir då mer verkligt genom att du berättar det för personer du har omkring dig. Det gör också att du får lite press på dig att verkligen snöra på dig joggingskorna och ta dig ut i spåret. För att nå dina mål är det viktigt att de är realistiska.

Använd gärna SMART-metoden när du skriver ner dina mål. De ska med andra ord vara Specifika, Mätbara, Attraktiva, Realistiska och Tidsbestämda.
 
En tydlig vision och bestämda målsättningar underlättar ditt sätt att prioritera. Kom också ihåg: det är personer som satsar, som utmanar sig och som vågar ta risker som oftast når de mål de har satt upp.