-
 

Så sätter du mål som stretchar din potential

I början på året är det vanligt att vi sätter mål. Men allteftersom veckorna och månaderna går är det lätt hänt att dessa mål, i synnerhet långsiktiga sådana, faller i glömska. Det är också lätt att söka efter genvägar.

Tänk på ett mål du har som du väldigt gärna vill nå, men inte riktigt vet hur. Något som gör att det kittlar till i magen när du tänker på det. Något som gör att du behöver kliva utanför din komfortzon. Något som kräver att du gör något du inte har gjort tidigare. Ett mål som utvecklar dig och tar dig till en helt ny nivå.

Vill du ha tips på hur du kan nå det? För att våga stretcha din potential och samtidigt säkerställa att du inte bli besviken - dela upp ditt mål i tre nivåer.
 
Dela upp målet i tre nivåer

Många gånger kan det vara en utmaning att börja tänka utanför boxen. Rädslan för att missa målet och misslyckas kan göra att vi sätter mål som vi är säkra på att vi når. För att våga stretcha din potential och samtidigt säkerställa att du inte bli besviken - dela upp ditt mål i tre nivåer:
 
Trygghetsmål – Ett trygghetsmål är något du vet att du kan nå. Ett mål du behöver nå.
 
Realistiskt mål – Här börjar du stretcha din potential. Tänk dig ett mål som du upplever att du har ungefär 50 % sannolikhet att nå. Då har du ett realistiskt mål. Ett mål du vill nå.
 
Barriärbrytande mål – Nu utmanar du dig för här handlar det om att våga drömma. Om allt var möjligt och det inte fanns några hinder eller gränser, vilket mål skulle du då vilja nå? Ett mål du drömmer om att nå.
 
Bryt ner målet i dagliga aktiviteter

När du nu har satt dessa tre mål, bryt ner varje mål i dagliga aktiviteter. Med andra ord, vad behöver du göra varje dag för att nå dessa mål? När du tänker på ditt barriärbrytande mål kommer du antagligen att tvingas tänka utanför boxen. 
 
Om du följer det här sättet att sätta mål ger du dig själv möjligheten att inte bara nå dina mål, utan även hålla koll på om du är på rätt väg. Ena dagen kanske du inte lyckas med alla aktiviteter för ditt realistiska mål, men du kanske lyckas med aktiviteterna för ditt trygghetsmål.

Var stolt över dina framsteg

I slutet på varje dag, titta på dina mål och dina aktiviteter - reflektera över vad du har åstadkommit. Ge dig själv en klapp på axeln och var nöjd med vad du har lyckats göra. Bestäm sedan vad du behöver göra nästa dag för att komma närmare ditt mål.
 
En dag lyckas du kanske bocka av aktiviteterna för ditt barriärbrytande mål - var då stolt över det och fundera på vad du gjorde som gjorde att du lyckades. Fundera också på hur du kan skapa fler av dessa dagar, för det är nu du på allvar börjar stretcha din potential. Det är nu du börjar inse att det omöjliga faktiskt kanske är möjligt. Det är nu du ser att en dröm inte längre behöver vara just en dröm.
 
Ett sista tips

Fokusera inte bara på målet, fokusera på vilka dagliga aktiviteter du behöver göra för att nå dit. Det är de som kommer att göra att du till slut når ditt mål.