3-Stegsmetoden som minskar din (onödiga) oro
När Dale Carnegie besökte New Yorks bibliotek för att hitta böcker om oro blev han förvånad: det fanns bara 22 böcker om oro! Detta inspirerade honom att skriva Sluta oroa dig, börja leva (How to Stop Worrying and Start Living) 1944, där han beskriver en enkel och effektiv trestegsmetod för att minska oro: tänk på det värsta som kan hända, acceptera att det är en möjlighet, och agera sedan för att förbättra situationen. Denna metod är ett kraftfullt verktyg för att hantera oro både på jobbet och i livet.
Steg 1: Vad är det värsta som kan hända?
Det kan kännas motsägelsefullt att tänka på det värsta, men det hjälper oss att minska ovissheten som ofta driver vår oro. Genom att föreställa oss det värsta kan vi sätta ord på våra rädslor och börja hantera dem. Kom ihåg att inte fastna i katastroftankar och att fokusera på det som logiskt sett skulle kunna inträffa, inte på orealistiska eller överdrivna scenarier.
Steg 2: Acceptera det värsta
När vi accepterar att det värsta kan hända minskar överraskningeffekten och vi kan förbereda oss mentalt. Detta hjälper oss att skilja mellan verkliga problem och onödig ångest. Till exempel, att stå i en bilkö är frustrerande, men att ständigt oroa sig för att bli sen leder bara till mer stress. Genom att acceptera en situation kan vi undvika onödig oro.
Steg 3: Förbättra situationen
Att acceptera det värsta betyder inte att vi ska nöja oss med det. Steg tre handlar om att agera för att förbättra situationen. Fokus bör ligga på vad vi faktiskt kan kontrollera. Till exempel kanske vi inte kan styra beslut om nedskärningar, men vi kan påverka hur vi presterar och engagerar oss, vilket i sin tur påverkar beslutsfattare. När vi arbetar mot ett bättre utfall visar det sig ofta att det värsta inte ens inträffar – vad var då nyttan med att oroa sig?
3-Stegsmetoden i praktiken
Scenario #1 – Budgetnedskärningar
Du hör rykten om budgetnedskärningar och att hela avdelningen kan vara i riskzonen. Värsta scenariot är att du blir uppsagd, men du påminner dig själv om att du har kompetenser som gör att du kan hitta nytt jobb. Nu fokuserar du på att undvika situationen genom att hitta alternativa budgetlösningar, nya intäktskällor eller att visa värdet av ditt arbete för att stärka avdelningens betydelse.
Scenario #2 – En misslyckad presentation
Du ska pitcha en produkt till en ny kund, inklusive tidigare försäljningsdata. Men i sista minuten får du feedback om att presentationen inte motsvarar chefens förväntningar och att vissa uppgifter är felaktiga. Med bara 20 minuter kvar inser du att värsta scenariot är att förlora kunden och därmed en potentiellt stor intäkt för företaget. Först accepterar du att kunden kanske inte går vidare med ert erbjudande. Sedan kan du snabbt förbättra situationen – justera presentationen, gå över till muntlig presentation med hjälp av anteckningar eller skjut på mötet för att göra nödvändiga ändringar.
Scenario #3 – Samarbetsproblem med en kollega
Vikten av att kunna bemästra vår oro
Att kunna kontrollera oron är avgörande för vårt mentala och fysiska välbefinnande. Dale Carnegie visste hur viktig denna färdighet är och hans bok om att hantera oro är lika relevant idag som när den gavs ut för nästan 80 år sedan.