5 sätt att arbeta med personer som är väldigt olika dig själv

Sammanfattning artikel av Martin Zwilling, CEO Startup Professionals
Se hela artikeln: https://www.inc.com/martin-zwilling/5-techniques-for-working-successfully-with-people-who-are-very-different-from-you.html

 

I en alltmer global affärsmiljö, behöver vi lära oss att förstå och använda fördelarna med att personer kommer från olika generationer och kulturer, och har olika åsikter och prioriteringar. Du behöver kunna hantera affärer tillsammans med andra människor som inte är lika dig, såväl som kunder från skiftande miljö och bakgrund. Här är några nyckelprinciper som får det att fungera:

1. Bygg fler relationer med personer som inte är som du

Om du begränsar dina affärsrelationer till människor som är precis som du, blir din affärspotential kraftigt begränsad. Lär känna dina affärsbekanta som personer, för att förstå deras personlighet, styrkor och motivation, innan du möter dem i affärssammanhang.

2. Utgå inte från att andras avsikt är att vara besvärliga

De är helt enkelt de personer de är och de är lika frustrerade på dig som du är på dem när saker inte fungerar. De tänker och tar beslut utifrån sin egen unika personlighet, kulturella bakgrund och tidigare erfarenheter. Din utmaning är att anpassa dig efter dem.

3. Försök aldrig att ändra på andra – använd deras styrkor

Det är lättare att anpassa din egen stil än att tvinga andra till att bli mer som du. Människor kan förändra beteenden om de ser dig som en förebild och om du är artig och visar respekt för deras position och förmåga.

Var alltid vänlig och diplomatiskt, och låt inte dina känslor styra situationen. Glöm inte att vi nästan alltid kan lära oss saker av varandra.

4. Uppmuntra oliktänkande och hälsosamma diskussioner

Riktig innovation skapas när människor tänker och ser på saker olika. Meningsskiljaktigheter kan leda till konstruktiva diskussioner, bra lärande och bättre lösningar.

Utmaningen är att inte döma, gå i försvar eller känna att varje diskussion måste vinnas. Ställ öppna och relevanta frågor för att få ut det bästa av en diskussion.

5. Generalisera inte – fokusera på det aktuella problemet

Det kan vara frestande att ta upp tidigare problem, men det ökar bara risken att känslor flammar upp och för missförstånd. Fungerande arbetsrelationer kräver fokus, samarbete och lyssnande, och oftast är det en fördel att ha olika åsikter och idéer.

Ju tidigare du lär dig att hantera olikheter hos andra, desto snabbare kan du och din verksamhet få fördelarna genom dem. Se dig omkring i ditt företag och hur du använder mångfalden i dina affärer.

Skapa relevanta värden för din kund