Skriv ut  

8 saker att tänka på när du håller en presentation

Att kunna presentera, informera och inspirera har alltid varit viktiga ledaregenskaper. Men oavsett om du är en chef som ska inspirera och motivera ditt team, hålla en säljpresentation, förklara en idé för en ledningsgrupp eller sälja in en förändring till dina kollegor gäller det att du är förtroendeingivande och övertygande. När du ska hålla en viktig presentation är det också lätt att bli nervös.

Det sägs till exempel att en av världshistoriens främsta talare, den brittiske premiärministern Winston Churchill, var så pass nervös när han skulle hålla ett tal för första gången i ett politiskt sammanhang att han svimmade av anspänning. 

Presentationsbild_IISom de flesta av oss var Winston Churchill inte född med den ädla konsten att hålla tal. Nej, han fick, precis som alla som vill bli duktiga på någonting, jobba hårt för det. Han tyckte heller inte om att hålla tal utan att vara förberedd och därav kommer möjligen hans bevingade ord: ”Det finns inte mycket som kräver så noggranna förberedelser som ett improviserat tal”.

Är du chef förväntas du kanske säga några väl valda ord under höstens kommande kick-off. Helst ska det du säger vara inspirerande, peppande, tänkvärt - och gärna lite roligt också. Eller så har du kanske en kompis som ska gifta sig eller en mamma som snart fyller jämnt. Tillfällen där du gärna vill kunna klinga i glaset, harkla strupen och hylla huvudpersonen. Men bara tanken på det gör kanske att du får handsvett och fjärilar i magen redan nu.

Oavsett om du är en av dem som är nervös när du ska tala inför andra, eller är en person som gör presentationer regelbundet – här är åtta tips som hjälper dig att leverera en presentation som andra vill lyssna på.

Ge dig själv ett peptalk. Vad du tänker och säger till dig själv före ett tal är avgörande för hur din upplevelse av presentationen kommer att bli. Men vad ska du då säga till dig själv? Och är det inte lite fånigt att hålla ett peptalk? Nej, titta på idrottare och på vad många av dem gör före ett lopp, en match eller ett höjdhopp. De peppar sig själva genom att kanske slå sig på låren eller kinderna, eller klappa igång publiken. Du kan peppa dig på samma sätt genom att säga saker till dig själv som ökar tron på din förmåga och dina färdigheter. Du kanske kan tänka på tidigare situationer där du var stark, eller kände att du lyckades bra. Lev dig in i situationen; vad gjorde du? Dessa situationer kan hjälpa till att bekräfta och stärka dina kunskaper. Eller så kan du säga saker som:

"Presentationen handlar inte om mig, den handlar om publiken!"
"Det är publiken som är i fokus!"
"Jag kan göra det här!"
"Det här är kul!"

Visualisera. Hur ser det ut när du reser dig upp på mötet eller kliver upp på scenen? Vad tänker du? Och kanske ännu viktigare; hur ser det ut när du är klar? Vilken typ av känsla har du? Vad vill du att publiken ska säga om dig? Att visualisera hjälper till att förbereda dig för det du har planerat, samtidigt som det ger dig en bättre chans att hantera oförutsedda händelser.

Ge dig själv en bra start. Det är sällan en bra idé att skriva ett manus till en presentation och sedan lära sig detta ordagrant. Se hellre till att du ger dig själv en bra start genom att bestämma vilken inledning du ska ha, och öva på den. Att kunna första meningen ger dig en stark start på presentationen, och de som lyssnar får ett bra första intryck av dig. Hoppa rakt in i till exempel en händelse, ställ en fråga, kom med ett tankeväckande påstående – gör något för att fånga publikens intresse omedelbart. Sedan kan du presentera dig själv och vad du ska tala om.

Var dig själv och var helt ärlig. Vi relaterar till människor, inte robotar. Prata med din vanliga röst och var dig själv, vare sig du är på ett möte eller en scen. Tänk på människor som du tycker är bra talare. Låter alla lika? Förmodligen inte. Det finns många vägar till Rom, och många vägar till ett bra tal. Välj din egen väg!

Lär känna din målgrupp. Här handlar det om att vara väl förberedd. Vad arbetar din målgrupp med? Vilka kunskaper har de? Se till att använda deras jargong. Det gör att det är lättare för publiken att relatera till dig, och vice versa.

Använd exempel. Det kan vara värdefullt att hämta inspiration från andra människor. Men kanske ännu viktigare är det att prata om personliga erfarenheter och egna exempel. Dela med dig av dig själv, dina lärdomar och dina misstag. Det bygger förtroende med din publik.

Tänk på ditt tal som en dialog. Se presentationen eller talet som en konversation med dina vänner eller kollegor. Se dig omkring och ta kontakt med din publik. Be gärna om synpunkter och frågor från publiken – låt dem som lyssnar vara delaktiga. Du behöver inte ro båten i hamn själv. Genom att låta dem som lyssnar vara delaktiga skapar du variation och intresse under en presentation.

Be inte om ursäkt. Hur många gånger har du deltagit i ett möte eller lyssnat på en presentation där den som ska tala inleder med att säga att han/hon inte är förberedd? Gör inte samma misstag. Det finns ingen mening med att spendera tid på att komma med ursäkter. För det första skapar det ett dåligt första intryck, snarare än att du får sympati. För det andra nedvärderar du dig själv och det du ska säga innan du ens har börjat. Det är du som kan det du ska tala om, och sannolikheten är väldigt hög att ingen märker att du är dåligt förberedd, även om du känner så själv.

Vill du veta mer om hur du kan få andra att lyssna och vara trovärdig på möten eller när du ska hålla en presentation? Ladda ner vårt häfte Effektiv Presentationsteknik här >>

 

Adress, HK

Dale Carnegie

7A Centralen, Vasagatan 7

111 20 Stockholm

 

 

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com