Är det din ålder som avgör om du är engagerad och motiverad?

av Dale Carnegie den 28 mars, 2019

”-Du är för gammal och har redan så mycket erfarenhet, så en yngre medarbetare får åka på den kursen,” fick en kollegas vän höra när han bad sin chef godkänna deltagandet i ett seminarium om utveckling av företagets produkter. Först infann sig känslan av förvåning, som övergick i besvikelse och sedan i ilska. ”Hur är det tänkt att jag ska kunna behålla min roll som expert och få ökad förståelse och erfarenheter om våra produkter om jag inte får tillgång till och information om ny utveckling,” undrade kollegans vän.

Den frågan är väl befogad och liknade situationer är vanligare än vi kanske är medvetna om. Var går gränsen när du inte förväntas behöva fortsätta att utvecklas? Vid 57, som i det här fallet? Eller tidigare? Med bakgrunden att vi succesivt förväntas arbeta längre, kanske fram till 70 års ålder, innan vi når pensionsålder, är det varken rimligt eller vettigt att människor ska sluta utvecklas i sitt arbete 15 – 20 år innan arbetslivet avslutas.

Presterar sämre redan vid 40?

En enkätundersökning riktad till ett representativt urval av arbetsgivare visar att det finns tre egenskaper som arbetsgivarna anser är viktiga och som de oroar sig för att arbetstagare över 40 år har börjat förlora: förmågan att lära sig nya saker, att vara anpassningsbar och flexibel, samt driven och initiativrik.
”– Kanske tror arbetsgivare att arbetstagare förlorar dessa förmågor redan i medelåldern, säger Stefan Eriksson, en av rapportförfattarna.”¹

Motiverade och engagerade medarbetare som utmanar sig själva

Fokus på gedigna erfarenheter och kunskap behöver få ett uppsving, ledare och chefer behöver bli medvetna om hur stora mängder av kompetens som finns samlad, men som inte används, beroende på en generell uppfattning om att det är åldern som avgör om du kan, vill och har förmågan att utveckla nya färdigheter och förmågor. Med det självförtroende som erfarenheter ger, ökad medvetenhet om sig själv och en önskan om att utmana sig själv, finns stora förutsättningar att utveckla engagerade, motiverade och lojala medarbetare som fokuserar på att göra ett bra arbete.

Här kommer 7 råd till dig som vill inspirera, motivera och engagera medarbetare i alla åldrar.

1. Se till att dina medarbetare har verktygen för att göra sitt jobb. Kommer du ihåg din första dag på jobbet? Eller när du startade ditt företag? Du undrade förmodligen om du var utrustad med rätt verktyg för att göra ditt jobb på effektivast möjliga sätt. Du kan minska liknande oro som dina medarbetare har genom att fråga: ”Har du allt du behöver för att vara så effektiv som möjligt?” Kom ihåg, precis som dina kunders behov förändras så förändras dina medarbetares behov.

2. Kommunicera dina förväntningar. De flesta företagsledare kommunicerar sina värderingar, sin vision och sin definition av framgång, men vad dina medarbetare verkligen behöver är en tydlig förståelse av dina förväntningar. Ju tydligare du är, desto mer effektiva och produktiva kommer dina medarbetare att bli.

3. Lär känna dina medarbetare. Du behöver inte vara bästis med alla på kontoret, men vi föreslår att du frågar dem om deras målsättningar, både inom jobbet och privat. Visa ett genuint intresse för dem. Att kunna skapa förtroende är a och o för en bra ledare.

4. Investera i dina medarbetare. Det finns massor med olika utbildningsformer att välja mellan. Allt ifrån att låta en enskild medarbetare gå en extern utbildning till att anlita ett företag som skapar en intern utbildning specifik för ert företag. Kompetens är en färskvara och många gånger en förutsättning för konkurrenskraft.

5. Våga fråga. En sak som hjälper till att bygga broar till medarbetarnas engagemang är att ha öppna dialoger. Du kan till exempel fråga: ”Ett av mina mål att förbättra mina färdigheter som chef/företagare/VD. Vad tycker du att jag kan göra eller behöver göra annorlunda?” Fråga också: ”Vad kan jag göra för att göra ditt jobb enklare?” Oavsett vad de säger, kom ihåg att du frågade dem om deras uppfattning. Var beredd på ett ärligt svar. För det är väl det du vill ha?

6. Skratta ofta. Att driva en lönsam verksamhet innebär oro, stress och massor med utmaningar, men vi måste också komma ihåg att ha roligt! Att skratta är ett av de bästa sätten att ta udden av stressen. Gör någonting tillsammans med ditt team – utanför kontoret. Sociala aktiviteter utanför arbetet är positivt för sammanhållningen. Ofta stimuleras kreativiteten på företaget när personalen gör saker tillsammans, samtidigt som det kan öka vi-känslan. Bättre kontaktytor och kommunikationsvägar inom organisationen med snabbare beslut som följd är andra positiva effekter.

7. Belöna dina anställda på ett sätt som motiverar dem. Det knepiga med motivation är att den är individuell, alla motiveras av olika saker. Som chef är det din uppgift att ta reda på vad som driver och motiverar dina medarbetare. Lär känna dina medarbetare, så blir det enklare att hitta sätt att motivera dem.

Dina medarbetare ÄR företagets största tillgång
Deras idéer, feedback och entusiasm kommer att utveckla dem, din verksamhet och dig själv. Genom att välkomna idéer och be om deras åsikter ger du dina medarbetare en känsla av trygghet och delaktighet och det kommer att ha en direkt inverkan på lönsamheten i din verksamhet.

¹Källa: https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2017/medelalders-och-aldre-jobbsokande-valjs-bort-av-arbetsgivare/ ”Påverkar arbetssökandes ålder och kön chansen att få svar på jobbansökan? Resultat från ett fältexperiment”

”Vi måste se erfarenhet och kompetens hos alla människor.”

Linnéa Norrby, Problem Manager på Volvo IT, tycker som många andra att det är mycket fokus på hur vi ska attrahera de yngre på marknaden och inte så mycket på vad ”Generation experienced” behöver för att få både utveckling och utväxling i arbetet.

Engagera alla dina medarbetare!

Missa ingen inspiration!

Prenumerera på vårt utskick Skifte i fokus för inspiration och nya idéer, fyll i din e-postadress i fältet nedan för att anmäla dig.

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Dela det här inlägget:

© 2019 DC Training Sweden AB