En stark företagskultur bygger på gemenskap

av Matt Norman den 19 februari, 2018

Alla organisationer består av människor. Det är inget nytt, men ibland verkar vi konstigt nog glömma bort det. För att skapa en stark företagskultur som har en känsla av gemenskap behöver alla medarbetare vara engagerade.

Bra ledare vet att medarbetare som arbetar i en supportande miljö, är engagerade och känner gemenskap med sina kollegor hanterar utmaningar på ett mer framgångsrikt sätt.

Förra helgen var jag tillsammans med min familj på en marknad där det bland annat ingick en hästshow. Jag lärde mig framför allt en sak från årets marknad: alla medarbetare har en viktig roll i skapandet av en företagskultur som bygger på gemenskap.

1. Hitta något positivt hos alla och säg det.

Under hästshowen var det en äldre man som presenterade alla som tävlade. Men han gjorde mer än så. Han la till uppmuntrande och uppriktiga kommentarer om varje ryttare:

”Peter råkade visserligen riva ett hinder, men han är en av de driftigaste personerna i ryttarföreningen. Tack för allt arbete du lägger ner, Peter!”

”Maria lägger sig på en fjärdeplats. Se upp – Maria är en av de mest ambitiösa unga kvinnor jag känner!”

Kommentatorn fick alla att le och känna sig glada över att de var där och tittade.

2. Engagera och motivera människor.

När vi kom fram till lyckohjulet blev jag till en början besviken och trodde att allt sköttes automatiskt – att det enda sällskapet var lite skvalande bakgrundsmusik…

Men plötsligt hörde jag en röst och såg då en man som stod på en pall vid sidan av hjulet. Han drog vitsar och gratulerade till vinster. ”Vi har en vinnare! Vem som helst kan vinna!” Mannen vid lyckohjulet drog till sig människor som en magnet.

3. Var generös, även när du inte behöver vara det.

Ett glatt gäng barn köade i mer än tio minuter i korvkön innan de lyckligt fick sina varmkorvar. Men min son tappade sin korv på marken efter bara några tuggor.

Jag gick till korvförsäljningsluckan och hoppades få lite sympati från försäljaren. Ingen reaktion. Plötsligt var det någon som knackade mig på axeln och när jag vände mig om stod det en kvinna där. ”Jag såg vad som hände”, sa hon. ”Min man köper just nu en ny korv till er.”

Jag kommer att minnas det parets spontana generositet både länge och väl.

Dessa tre exempel är små, men viktiga för att bygga upp en supportande miljö. De visar att det krävs att vi kommunicerar, visar ett genuint intresse för andra och att vi ställer upp för varandra.

"Jag tror det är bra att vara öppen med gruppen och "testleka" med tankar för att förbereda medarbetare mentalt inför stora förändringar"

”Lämna alltid en plats i lite bättre skick än när du kom”, ”ha tydliga målsättningar” och ”Täta dialoger är viktigt för förtroendebiten”. Björn Höglund, vVD och Senior Trainer hos Dale Carnegie, pratar säljtekniker, kultur och ledarskap med Berit i Klokskap & ledarskap.

Matt Norman

Matt Norman är President of Norman & Associates och erbjuder Dale Carnegie Trainings utbildningar i North Central US. Matt har levererat kurser till Fortune 100-företag, ideella organisationer och andra entreprenörsföretag som vill öka sina medarbetares engagemang för att få bättre resultat. Han har levererat ledarträningar, coachat och hjälpt till att stärka team och skapa mervärde för företag över hela världen.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB