Fyra steg som säkrar ditt team mot utbrändhet

av Dale Carnegie den 1 oktober, 2024

Även enstaka eller några få fall av utbrändhet kan ha betydande konsekvenser för ett företag, och om några medarbetare är utbrända är det sannolikt att övriga medarbetare också är i riskzonen.

En nyligen genomförd studie från SHRM  visade att ”44 % av 1 405 tillfrågade anställda i USA känner sig utbrända på jobbet, 45 % känner sig ’emotionellt dränerade’ av sitt arbete, och 51 % känner sig ’utmattade’ vid arbetsdagens slut.”

Medarbetare som är utbrända är tre gånger mer benägna att aktivt söka nytt jobb än kollegor som inte upplever detsamma.

Några orsaker till medarbetares utbrändhet

För att kunna hantera utbrändhet måste vi förstå dess grundorsaker. Det finns många anledningar till att en person kan bli utbränd, till exempel en dålig balans mellan arbete och privatliv. Dale Carnegies senaste globala undersökning visade att 30 % av medarbetarna känner att de aldrig kan koppla bort helt från arbetet, och endast 24 % är mycket nöjda med sin nuvarande balans mellan arbete och privatliv.

Orsaker kan vara att de förväntas arbeta övertid, samt vara tillgängliga på helger och under semestern. En annan orsak är bristen på erkännande. Även vid brist på autonomi, om arbetsbelastningen är hög eller det är dålig balans mellan arbete och privatliv, är det mindre sannolikt att medarbetare som känner sig uppskattade för sina insatser drabbas av utbrändhet.

Fyra sätt att motverka utbrändhet innan dess negativa effekter visar sig

  1.  Främja balans mellan arbete och privatliv

Dale Carnegies undersökning om teamarbete visade att de 73 % som uppgav att de hade en god balans mellan arbete och privatliv, sa att detta påverkar deras resultat på ett positivt sätt, vilket bör få ledare att överväga hur företagets behov kan mötas samtidigt som man tar hänsyn till medarbetarnas behov. Det är inte en fråga om antingen/eller; företagets framgång påverkas direkt av medarbetarnas uppfattningar och upplevelser.

En undersökning från Pew Research Center 2023 visade att 52 % av de anställda med tillgänglig betald ledighet inte känner behov av att ta ut alla sina semesterdagar, medan 49 % oroade sig för att hamna efter i arbetet om de gör det.

Hjälp medarbetare att hitta en balans mellan arbete och privatliv som inte leder till utbrändhet och bidrar till att minska stress och oro. Sätt upp mer realistiska tidsplaner och förväntningar, och överväg att omvärdera vad som förväntas av medarbetarna:

  • Är varje uppgift nödvändig?
  • Skapas mervärde?
  • Hur kan vi göra detta annorlunda för att skapa vinn-vinn-situationer?

Gör det tydligt i hela företaget att du värderar deras privata liv och att bara för att du skickar ett mejl (till exempel) betyder det inte att de behöver läsa det eller svara utanför arbetstid.

  1. Var uppmärksam på vad som skapar inre motivation

Både inre och yttre drivkrafter kan få medarbetare att gå till handling. Det är lätt för företag att fokusera på yttre drivkrafter, såsom pengar eller andra belöningar, men individer kan också motiveras av att undvika saker, till exempel att bli tillrättavisade. Inre drivkrafter, å andra sidan, kommer från individen själv och kan vara saker som syfte, glädje, tillfredsställelse, att nå mål eller personlig utveckling.

Inre motivation har visat sig ha en stark positiv koppling till en persons psykologiska välbefinnande, vilket påverkar kreativitet och övergripande arbetsprestationer. Eftersom denna typ av motivation kommer från individen själv kan ledare och chefer inte enbart förlita sig på observationer för att avgöra de inre drivkrafterna hos sina medarbetare.

Ta tid att interagera med dina medarbetare på ett sätt som visar ett genuint professionellt intresse för dem som personer, utvecklar en relation som uppmuntrar till samtal och hjälper dig att lära känna deras mål och vad som driver dem.

  1. Främja autonomi och egenmakt

Ge medarbetare en viss beslutsmakt i deras roll. Även om det kan kännas ovant till en början, har autonomi i arbetet många fördelar, eftersom det ger medarbetare möjlighet att ta ansvar för sina uppgifter, projekt och resultat.

Många ledare skulle förmodligen undvika att överlåta beslutsansvar i flera områden eller situationer, men forskning tyder på att företag kan behöva se över jobbroller för att ge medarbetare mer autonomi kring sina uppgifter. På så sätt kan du kontrollera nivån av beslutsfattande för en position som fungerar både för företaget och medarbetaren.

Att integrera autonomi i företagets kultur är bara halva kampen. Medarbetare måste också ges egenmakt, vilket innebär att man riktar sig till deras inre drivkrafter och skapar en arbetsplats där förtroende är centralt och ger nödvändig utbildning i både hårda och mjuka färdigheter. Och förklarar hur varje medarbetares syfte är kopplat till organisationens bredare syfte.

Erbjud utvecklingsvägar för att hjälpa medarbetare att förbättra sig själva, både personligen och i sitt arbete, och stöd dem i att ta ansvar för sin professionella resa.

  1. Ge erkännande och uppskattning

Det är ingen hemlighet att erkännande av medarbetares arbete kan göra mycket för att hålla dem engagerade och nöjda. Det är därför uttrycket ”ge ärlig och uppriktig uppskattning” är Dale Carnegies andra princip. Gör det till en del av företagets kultur att erkänna prestationer och insatser, samt fira framgångar (stora som små).

I American Psychological Association’s 2023 Work in America Survey uppgav 66 % att det är mycket viktigt för dem att känna sig respekterade på arbetet. Människor som känner sig uppskattade är mer engagerade och delaktiga när deras insatser blir erkända.

Handla proaktivt mot utbrändhet

Att veta hur man hanterar utbrändhet bland medarbetare som organisation är första steget. Nästa steg är en handlingsplan som genomförs, och här kan professionell utbildning hjälpa intressenter inom ditt företag att minska utbrändhet.

Dale Carnegie kände till hemligheterna med hur vi kan hantera stress, vilket han dokumenterade i sin bok Sluta oroa dig, börja leva. Idag är dessa principer och tekniker grunden för våra moderna kurser, som möter ett verkligt behov och en möjlighet till tillväxt inom organisationer.

För att få veta mer om hur du kan hjälpa din organisation och dina medarbetare att hantera stress och press på ett professionellt plan, läs mer om oss här

Hur bråttom är det egentligen?

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB