Ge den andra personen ett gott rykte att leva upp till
Känner du igen kommentarer som ”men han gör ju alltid så,” eller ”om hon är med så kommer det att bli så”? Utan att riktigt tänka oss för säger vi vad vi tycker om olika personers förmåga och färdigheter. Det som händer är att vi tyvärr kan befästa och bekräfta beteenden som inte är de rätta eller viktigaste för det som behöver ske nu.
Prova att vända på det istället. Tänk dig att du i ett samtal med en kollega har lyft fram hur viktigt det är att dokumenteringen i ett projekt sker löpande, men du ser att det prioriteras ner på grund av tidsbrist. Hur du då väljer att kommunicera kommer att påverka utfallet.
Om du i individuella samtal lyfter vikten av dokumentering med ansvariga personer och samtidigt kommunicerar i både möten och andra samtal om varför kontinuerlig dokumentering är viktig, hjälper du till att hålla fokus kvar på viktiga punkter. Alla blir medvetna om detta och agerar utifrån givna prioriteringar. Om du också är bra på att bekräfta att du ser att arbetet görs, kommer det att underlätta arbetet.
Kort sagt, istället för att prata om beteenden du inte vill se – prata om de beteenden du vill se!
"Var dig själv - kunder köper det du har, men de köper även dig."
Jonas Morin, en passionerad och dedikerad ledare som delar med sig av sina erfarenheter och lärdomar, ger dig tre riktigt bra tips och råd om ledarskap.