Hur trovärdigt låter ”öh”, ”typ” och ”liksom”?

av Matt Norman den 14 december, 2019

Många professionella presentatörer använder alldeles för många utfyllnadsord. Även jag. Jag har under olika faser överanvänt ord som, ”um”, ”öh”, ”liksom”, ”du vet”, ”skulle jag tro”. Det senaste ordet jag stoppar in i meningar och presentationer lite då och då, är ”typ”, för att berättiga mina påståenden.

Utfyllnad utan innehåll

I dagens digitala värld kanske dessa utfyllnader får oss att låta mer naturliga, mänskliga och äkta, istället för stela och tillgjorda. Eller så berättigar de våra påståenden i en tid där många verkar tycka att åsikter är relativa.

Oavsett hur vi resonerar, så är dessa uttryck utfyllnad, inte innehåll. De tillför sällan något av värde för lyssnarna. De fyller bara ut ett tomrum när vi inte är självsäkra nog i vårt sätt att tala. De får oss att låta mindre trovärdiga.

Skippa utfyllnadsorden - var inte rädd för tystnad

Det första steget till att kommunicera mer tydligt och trovärdigt är att bli medveten om när du använder ”um”, ”öh”, ”liksom”, ”du vet”, ”typ”, osv. Många av våra deltagare som går kursen Strategiska presentationer blir förvånade när de ser sig själva på film och upptäcker att utfyllnadsord är mer en regel än ett undantag – och att det många gånger ger ett otydligt intryck.

Det andra steget till att kommunicera mer tydligt är att ersätta utfyllnadsorden, och den bästa ersättningen är: ingenting. Känn dig inte tvungen att fylla ut dessa tomrum eller anta att lyssnarna lättare relaterar till det du säger om du lägger in ett ”liksom”. Att använda onödiga utfyllnadsord gör dig inte mer äkta, men att tala tydligt och säkert gör det.

I Strategiska presentationer hittar du dina vägar att både påverka och inspirera andra

Genom träningen förbättras din anpassningsbarhet, flexibilitet och medvetenhet och du ökar även din förmåga att skifta approach när det krävs, för att få genomslag och resultat.

”Väldigt praktisk med hands-on och direkt feedback.” – Lena Einarsson, CEO Vattenfall försäljning

h

Så här fångar du andras uppmärksamhet och får dem att agera

 

Matt Norman

Matt Norman är President of Norman & Associates och erbjuder Dale Carnegie Trainings utbildningar i North Central US. Matt har levererat kurser till Fortune 100-företag, ideella organisationer och andra entreprenörsföretag som vill öka sina medarbetares engagemang för att få bättre resultat. Han har levererat ledarträningar, coachat och hjälpt till att stärka team och skapa mervärde för företag över hela världen.

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB