Hur väljer vi rätt kommunikationskanaler?
Härom veckan ringde en kund till mig på WhatsApp. Jag blev helt perplex! Vi kollegor använder WhatsApp världen över, men jag har inte sett det som en kanal att prata med kunder.
Nu visade det sig att kunden blev lika chockad som jag, för det var inte meningen att han skulle ringa mig. Vi fick oss ett gott skratt och hög igenkänning av hur många olika kommunikationskanaler vi ”vingar” idag mot när vi var unga (ja, då telefonluren satt fast i telefonen ☎️ via en sladd och det var inte en laddningssladd😊).
När det gäller teknik är det lika viktigt vad vi utesluter som vad vi använder
Det krävs en anpassad strategi för digital kultur som är baserad på fakta, inte gissningar. Till exempel visade en studie från Dale Carnegie att endast 61% av de svarande teammedlemmarna föredrog kommunikation via online-plattformar jämfört med 89% av ledarna.
Helt klart hjälper tekniken oss att vara mer effektiva och kunna träffas, även på distans. Men när det blir mer bekvämt för oss själva än de vi möter, riskerar vi att inte leva upp till de förväntningar vi har på oss om att vi ska visa genuint intresse och vara närvarande.
Men skillnaden i kommunikationspreferenser kan övervinnas om vi är medvetna om våra medarbetares preferenser, och frågar efter deras synpunkter. Och bara för ni var överens förra kvartalet behöver ni inte vara det nu. Ta inget för givet.
En fungerande kultur bygger vi tillsammans
Att bygga en bra digital kultur kräver att vi betraktar teknik som ett stöd, inte en snabb lösning, oavsett var vi är i organisationen. Teknik kan inte ersätta mänsklig interaktion, och att anpassa användningen efter specifika behov är en framgångsrik strategi.
De snabba förändringarna kring det tekniska utrymmet och skillnaderna mellan generationer i samband med teknikinteraktion, kan medföra att nya medarbetare har mer kunskap om ett tekniskt verktyg eller system än en chef eller ledare. Effektivt ledarskap kräver en ödmjuk inställning, att man har ett livslångt lärande-tänk, att man förblir en öppen och sann lagspelare.
Professionell och personlig utveckling är viktig på alla nivåer, och på dagens teknikdrivna marknader handlar det om att inkludera såväl erfarna som nya medarbetare från dag ett i diskussionen och skapandet av företagets digitala kultur, för att det ska ge utdelning i framtiden.