Nyckeln till samarbete som de flesta missar!

av Dale Carnegie den 12 november, 2024

av Matt Norman, Dale Carnegie, North Central US

Jag håller just nu på att rekrytera folk för att delta i några event som jag arrangerar. Varje gång jag skickar ett mejl till en inbjuden person är jag medveten om att jag är beroende av dem för att uppnå mina mål.

Det skulle vara enklast att inte ta på sig den här rekryteringsuppgiften alls, eller bara skicka ut massutskick och hoppas att folk anmäler sig. Men det är inte vägen till samarbete.

För att bygga samarbete behöver vi saker från andra – som stöd, idéer, pengar, tid och uppmuntran – för att nå våra mål, både på jobbet och i livet.

Hur övervinner vi de hinder som står i vägen för att söka och få samarbete? Jag har märkt att svaret ligger i en färdighet som de flesta inte gör särskilt bra, eller inte gör tillräckligt ofta.

Det handlar om förmågan att göra en förfrågan

Utan en förfrågan eller inbjudan blir våra önskemål och behov outtalade, och människor är mindre benägna att engagera sig i samarbete.

Även när personer faktiskt gör en förfrågan, så gör de det inte alltid på ett effektivt sätt. Här är fyra vanliga misstag som kan hindra samarbete.

  1. Passiv/aggressiv. Att släppa små dömande hintar får oftast inte andra att bli intresserade av samarbete. Ibland ställer folk frågor som Behöver du verkligen göra det på det sättet? eller säger saker som Okej, men om det är så du tänker göra det. (Föreställ dig detta med en axelryckning och höjda ögonbryn.) Genom dessa hintar hoppas de att den andra personen ska känna sig pressad att samarbeta utan att man faktiskt ber om det.
    a
  2. Anta/klaga. Många ledare (inklusive jag själv) gör så här när de har förväntningar på andra. Du antar att de borde jobba vissa tider eller göra saker på ett visst sätt, för är det inte självklart att det är rätt sätt? När andra inte möter dessa förväntningar klagar ledaren i tysthet: Det känns som att folk inte är engagerade längre.
    a
  3. Tala om/diktera. Vissa människor ger order i stället för att bygga samarbete: Jag behöver att du gör det här. Det kan bero på att de har bråttom eller är stressade, eller för att de är ansvariga eller vet att personen har den expertis som behövs. Det kan vara okej i en kris eller när vi helt enkelt inte har svaren vi letar efter. Men oftast leder inte en order till en känsla av genuint samarbete.
    a
  4. Hoppas/önskar. Ofta presenterar någon en idé och hoppas sedan att andra ska agera. Man skickar ett mejl med information om en möjlighet och lämnar det upp till andra att svara. Jag vill inte verka påstridig, är en vanlig bortförklaring. Kommer inte andra att göra det om de ser värdet? Verkligheten är att de flesta inte agerar om de inte får en personlig och specifik förfrågan.

Nu vet vi vad som inte fungerar, så hur gör vi en effektiv förfrågan?

  1. Var tydlig med vad du behöver. Ofta låter vi bli att be om något för att vi själva inte har definierat våra behov. Vill vi ha råd, någon som lyssnar, en introduktion till någon annan, en tjänst eller hjälp med en uppgift? Om det är hjälp, vad behövs, när ska det göras, och vad är ramarna för uppgiften?
    a
  2. Se till att det verkligen är en förfrågan, inte ett krav. Få den andra personen att känna sig betydelsefull – och gör det uppriktigtskrev Dale Carnegie. Du skulle inte kräva, tvinga eller pressa någon till något om du trodde att denne var en mycket viktig person, eller hur? Självklart inte. Visa respekt för den andra personens självständighet.
    a
  3. Sök dialog istället för ett beslut. Många gånger är den bästa förfrågan att engagera sig i en meningsfull dialog. Medan vissa förfrågningar är enkla och direkta (Kan du hjälpa mig att bära det här tunga bordet?), kräver de flesta förfrågningar viss förklaring och/eller en konversation om vad förfrågan handlar om, varför den kan vara viktig för den andra personen och om den passar deras mål och kapacitet.

Precis som du behöver jag få samarbete från många personer i min omgivning för att göra meningsfulla saker i livet – som att få andra att delta i mina kommande evenemang.

En stor del av vår framgång i sådana projekt beror på vår förmåga att göra förfrågningar.

Var skulle du kunna göra tydligare och mer övertygande förfrågningar de kommande veckorna?

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB