Ojdå, jag är visst en ”mötessabotör”

av Berit Friman den 15 juni, 2017

Förra veckan satt jag med en grupp chefer från olika verksamheter och vi diskuterade hur vi kan hantera ”mötessabotörer”. Vi var alla överens om att det finns olika företeelser som kan tömma energin i ett möte. Men det är undantagsvis tekniskt strul som är orsaken. Likaså, är det faktiskt mycket sällan ämnet i sig som är ”roten till det onda”.

Föga överraskande kunde vi konstatera att det är mötesdeltagarna som (medvetet eller omedvetet) höjer eller sänker stämningen i mötet. Vi började lista vilka beteenden som vi upplevde vara de vanligaste som mötessabotörer brukar visa.

När jag läste igenom listan som vi fick fram, kunde jag pinsamt nog konstatera att jag själv inte är bättre än andra – det är bara att erkänna – till och från är jag en mötessabotör! Hur ser det ut för dig?

Hur många ”Ojdå” känner du igen dig själv i?

  • Ojdå – Att som ansvarig för mötet anpassa tempot till de som kommer sent eller inte har förberett sig.

  • Ojdå – Har telefonen liggande på bordet framför dig med skärmen upp.

  • Ojdå – Viskar något som personen bredvid bara måste höra just nu.

  • Ojdå – Är oförberedd och läser igenom protokollet och letar efter dina anteckningar från förra mötet.

  • Ojdå – När tillfälle ges, pratar du om det som är viktigt för dig (oavsett vad syftet med mötet är).

  • Ojdå – Som mötesordförande låter du punkten ”övriga frågor” dra över sluttiden.

  • Ojdå – Väljer att svara i telefon även om du inte annonserat att du väntar på ett viktigt samtal.

  • Ojdå – Bjuder in personer som inte direkt berörs av det som är syftet med mötet, bara för att vara på säkra sidan.

  • Ojdå – Börjar prata om annat än det som punkterna på agendan avser.

Ska vi få andra människor att skifta attityd behöva vi själva visa vägen i såväl stort som smått. Motivation kommer inifrån, medan tillåtelse och stöd för att utvecklas, kommer från omgivningen.

Nya utmaningar vi stöter på i det digitala mötesrummet

Bli en ledare som får mötesdeltagare att gå från oberörda till berörda, oavsett plats, tid och rum.

Berit Friman

Ett skäl till varför Berit trivs med sitt arbete är att möta människor som vill utvecklas. Med andra ord, att de har förstått att de har potential och ser att vi kan bidra med något som gör att de kan få de resultat de söker, att Dale Carnegie har ett förhållningssätt som leder till att föra utvecklingen framåt, både på organisatorisk och individuell nivå.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB