Provocera fram glädje hos andra!

av Berit Friman den 2 maj, 2017

Ibland syns det på andra att det är något som skaver, att det är något som inte är bra. Det syns på kroppshållningen, i ögonen och hörs i tonfallet. Det kanske går en tid och du frågar men får inget svar. Det är lätt att som kollega eller chef ta den lätta vägen och tänka ”ja, personen berättar väl vad som är fel när han/hon själv vill”.

Jan-Roger Eriksson, platschef på LKAB, menar att det har vi inte råd med. Om en person inte är nöjd och det syns, så påverkar det andra, vare sig vi vill det eller inte. Det är då vi ska göra det! Provocera fram glädje!

Hur gör vi?

Vi behöver visa att vi tar oss tid, vi kan ställa frågor, vara tysta och lyssna in, ställa fler frågor, bekräfta, utmana, kanske ta en paus och sedan träffas igen för att ställa ännu fler frågor. Det viktiga är att vi inte låter oss distraheras av rökridåer och undanmanövrar, utan att vi verkligen identifierar kärnan till det som gör personen olycklig.

Någonstans på vägen kommer orsaken fram. Ta reda på vad personen själv kan göra, vad är möjligt och vad är inte möjligt att påverka. Vad är/är inte personens eget ansvar.

TIPS: undvik att komma med egna råd.
Stöd personen i att hitta ett förhållningssätt och en lösning som personen själv känner är rimlig.

Se till att ta första, bästa tillfälle att prova hur du kan hjälpa andra att känna, om inte glädje, så i alla fall lättnad.

Hur är du som chef?

Som chef och kollega påverkar du din omgivning genom ditt sätt att vara. Analysera ditt beteende och försök att göra en objektiv utvärdering. Vad är bra, vad behöver du ändra på?

 

Missa ingen inspiration!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Skifte i fokus för inspiration och nya idéer, fyll i din e-postadress i fältet nedan så anmäler vi dig.

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

Berit Friman

Ett skäl till varför Berit trivs med sitt arbete är att möta människor som vill utvecklas. Med andra ord, att de har förstått att de har potential och ser att vi kan bidra med något som gör att de kan få de resultat de söker. Och att Dale Carnegie har ett förhållningssätt som leder till att föra utvecklingen framåt, både på organisatorisk och individuell nivå.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2018 DC Training Sweden AB