Se personen – inte generationen!

av Berit Friman den 28 februari, 2019

Som chefer känner vi ibland oro över att vi inte har det som krävs för att hantera de yngre medarbetarna, för vi har hört att de är så speciella. Vi pratar om det, vi granskar och anpassar vårt ledarskap för att vara attraktiva över tid som arbetsgivare. Det är bra att vi anstränger oss och visar att livslångt lärande är viktigt för oss också. Men vem lyssnar till chefernas behov?

Vem vinner på att människor jobbar på rutin de sista yrkesverksamma åren?

I slutet av ett samtal med en divisionschef förra veckan, frågar jag ”men du själv då, har du kul på jobbet?” Det blir en lång tystnad. Efter ett tag säger chefen ”Ja, men jag är ju över 50 år, så det får gå”. Men jösses, att jobba 10–15 år till utan att känna den pirrande känslan av utmaning, av glädje över att ha klarat av något ”omöjligt” eller av att vara en nyckelperson i organisationen. De känslorna är ju för de flesta de drivkrafter som håller motivationen på topp.

Vem leder ledarna?

Som ledare har vi självklart ett eget ansvar att kontinuerligt arbeta med vår egen utveckling, men vi vill och BEHÖVER, precis som våra medarbetare, också någon som ser oss och saker som utmanar oss. Effekten blir, om vi bara tillåts arbeta vidare enligt vår egen plan, inom vår egen kontroll och har en organisation som respekterar och lyssnar till oss, att det också blir en vana. När vanan blir det som känns och märks mest i vardagen och vi känner igen cykler och situationer, börjar vi leta efter andra utmaningar. Som att genomföra den svenska klassikern, tävla mot oss själva när vi cyklar in till jobbet eller sitter på vårt pass i skogen och väntar på älgen. Inget fel i det, men det ersätter inte värdet av att få pressa vår förmåga, utmana våra rädslor eller få söka ny kunskap.

Engagemang och motivation börjar uppifrån

Tillsammans med högsta ledning, HR och experter i våra organisationer har vi, som erfarna chefer, ansvaret för att säkerställa att företagskulturen präglas av livslångt lärande. Nedan följer vad vi som personer och organisationer kan göra för att ta vara på Generation Experienced.

”Vi måste se erfarenhet och kompetens hos alla människor.”

Linnéa Norrby, Problem Manager på Volvo IT, tycker som många andra att det är mycket fokus på hur vi ska attrahera de yngre på marknaden och inte så mycket på vad ”Generation experienced” behöver för att få både utveckling och utväxling i arbetet.

Berit Friman

Ett skäl till varför Berit trivs med sitt arbete är att möta människor som vill utvecklas. Med andra ord, att de har förstått att de har potential och ser att vi kan bidra med något som gör att de kan få de resultat de söker, att Dale Carnegie har ett förhållningssätt som leder till att föra utvecklingen framåt, både på organisatorisk och individuell nivå.

© 2024 DC Training Sweden AB