Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?

av Dale Carnegie den 21 oktober, 2020

Har du tänkt på hur möten skulle kunna se ut om det fanns en tidsbegränsning för varje person som pratade? I basket till exempel, finns en 24-sekundersregel. Där får varje lag 24 sekunder på sig att ta bollen mot mål. Oavsett om skottet sitter eller inte, efter 24 sekunder nollställs klockan och bollen går över till det andra laget. Kanske vi skulle ha ett liknande stoppur för möten? Kan det hjälpa oss att kommunicera på ett omtänksamt sätt?

Orsaken till att vi pratar för mycket ibland

När vi känner starkt för något, tar vi gärna över och pratar oss varma, ibland utan att ha tänkt igenom ordentligt vad vi vill säga och hur vi kan framföra det på ett kort och koncist sätt. Passion för ämnet kan få oss att prata… och prata…och prata. Vi suger ur allt syre ur rummet helt enkelt.

När vi tänker tillbaka på ett sådant möte, fick vi andra att bli engagerade eller helt sluta att lyssna? Fick vi andra med oss eller stötte vi bort dem? Lyssnade de överhuvudtaget på det vi sa?

Det får oss att inse: Ju längre förklaringar, desto mindre kan vi påverka. Istället för att prata på utan att tänka, behöver vi stanna upp och prioritera det som är viktigast.

Därmed inte sagt att vi ska hålla tillbaka och vara någon vi inte är. Vi ska naturligtvis säga vad vi tycker, och visa vår passion, och utan att vara överdrivet självmedvetna när vi kommunicerar, men vi kan börja med att fråga oss själva:

Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss?

Vi blir överösta med information och våra hjärnor är designade att stänga ner när de känner sig överväldigade. Vi måste lära oss när det är dags att sluta prata.

Hur vi vet när det är dags att sluta prata

Basketens 24-sekundersregel blir opraktiskt i många lägen, men det kan vara värt att fundera på någon slags tidsgräns. Men istället för att sätta en godtycklig tidsbegränsning för vår kommunikation, tänk på att begränsa mängden och typen av information vi förmedlar.

Skickliga kommunikatörer begränsar sina idéer till de här punkterna innan de pausar för att säkerställa att idéerna har landat, eller se om någon annan vill bidra. Använd de här punkterna när du kommunicerar ditt budskap nästa gång. Ta en paus mellan varje punkt för att stämma av förståelse och be om inspel.

  1. Ge ett exempel som stöttar eller förklarar ditt perspektiv. Du vill ta bort en rutin som du inte tycker tillför er rapportering ett värde, som försvårar arbetet med att upprätthålla den. Arbetet kommer gå snabbare, uppgifterna finns att få om de trots allt skulle behövas, och det kräver inte att ni byter system utan bara ”slutar göra”. Ge en situation som exempel, med vilka konsekvenser och effekter som uppstår, för att visa förståelse för deras vardag. Sedan kan du känna in om du behöver lägga fram flera argument
  2. Gör dina idéer relevanta för lyssnarna. Personer som är bra på att kommunicera vet hur de ska visa att de bryr sig om dem de talar till och inte bara brinner för själva idén. Gör på samma sätt, påminn dem om på vilket sätt din idé är relevant för deras situation eller problem. Det överför fokus från din idé till de andra personerna och visar att du bryr dig om dem. Som Roosevelt sa: ”Människor bryr sig inte om hur mycket du vet, innan de vet hur mycket du bryr dig om dem.”
  3. Visa och bekräfta dina idéer med bevis. Visualisera dina idéer, en i taget. För att vara en engagerande kommunikatör, kom ihåg: sakta är fort och fort är sakta. Det betyder inte att du måste säga idén snabbt. Människor vill låta saker sjunka in och själva få tid att förstå. Berätta en kort story. Visa en bild. Ge konkreta bevis. Berätta en analogi. Försök att inte bara få andra att förstå din idé, få dem att känna den.
  4. Be om reaktioner. Ställ en fråga, som ”hur låter det?”, och ge andra en möjlighet att engagera sig. Och när frågorna ställts, vet de att bollen är hos dem. De kanske inte är uppmärksamma på klockan eller låter dig få bollen tillbaka, i så fall, behöver du ta tillbaka bollen — å andra sidan, goda kommunikatörer låter andra ha bollen eftersom det visar på engagemang och ger enklare en acceptans av slutresultatet.

Även om vi aldrig kommer att leverera våra budskap helt perfekt, kan vi bestämma oss för att kommunicera på ett omtänksamt sätt. Det gäller både på arbetet och hemma. Och det kommer att leda till bättre idéer och ökat samförstånd.

"Kan definitivt rekommendera den för personer som vill utvecklas som ledare."

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Dela det här inlägget:

© 2020 DC Training Sweden AB

Besök Dale Carnegie Sverige på Facebook
Besök Dale Carnegie Sverige på LinkedIn
Besök Dale Carnegie Sverige på YouTube
Besök Dale Carnegie Sverige på Instagram