Skriv ut  

Enkla servicetips som gör stor skillnad

Dagens kunder är mer utbildade, bättre förberedda och har fler alternativ att välja mellan än någonsin tidigare. Det sista du vill är att dina kunder ska bli irriterade i första kontakten med ditt företag, vilket kan innebära att kunden helt enkelt väljer att gå till en konkurrent. Det finns många misstag en säljare kan göra, ofta omedvetet, men som kan få en potentiell kund att kliva ut genom dörren för att aldrig komma tillbaka. 

Här kommer några enkla men viktiga tips hur du kan bemöta era kunder på ett bra sätt: 

Det första intrycket är oerhört viktigt. Ett sätt att åstadkomma ett gott första intryck är att helt enkelt inte ignorera väntande kunder. Är du upptagen med en annan kund, och därför inte kan hjälpa en väntande kund direkt, etablera ögonkontakt, nicka mot kunden och le. Eller säg något till den väntande kunden. Låt personen veta att du är medveten om han/hon är där och att den kommer att få hjälp av dig så snart du kan. Väntar kunden i telefonen, återkoppla med jämna mellanrum och låt personen veta att den snart kommer att få hjälp.

Prioritera rätt. Det är lätt att bli distraherad av andra kunder, andra ansvarsområden och olika aktiviteter som ingår i din serviceroll. Men upplever kunden att du tänker på andra saker, är disträ eller står och pratar med dina kollegor, då känner personen direkt att den inte är din första prioritet, vilket kan få honom/henne att gå någon annanstans.

Ha fokus på kunden du framför dig. Det är en utmaning att få varje kund att känna sig sedd. Vissa kunder har en tendens att försöka tränga sig före alla andra. Låt inte dessa personer ta fokus ifrån andra. Uppmärksamma personen kort, säg några vänliga ord och visa att du kommer att hjälpa den när du är klar med den aktuella kunden.

Upprepa inte samma fraser. Försök att komma på andra sätt att hälsa på kunden än, "Kan jag Kundservice_downloadhjälpa dig?" Lägg lite energi på din hälsning. Gör det till en personlig utmaning att säga något specifikt till varje kund. Bara några få förändringar kommer att göra skillnad. Och framför allt blir det roligare för dig.

Vill du få fler tips på hur du kan ge dina kunder service med wow-känsla? 

Ladda ner häftet "Tips för att skapa förstklassig kundservice" >>

 

Adress, HK

Dale Carnegie

7A Centralen, Vasagatan 7

111 20 Stockholm

 

 

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com