Goda relationer

Ledarskap

Är ”quiet quitters” bara oengagerade medarbetare?

Vad är ”quiet quitting”? Det beror på vem du frågar. Vissa menar att det är kollegor som vägrar att arbeta utöver deras arbetsbeskrivning, men detta är lite för förenklat eftersom det bara kommer från en individs perspektiv. Uttrycket antyder en långsam reträtt från sitt jobb, så hur kan vi som ledare vända detta?

Läs inlägget

Ledarskap

Vilken plats har organisatorisk coachning i er organisation?

De som får coachning på arbetet har visat sig vara mer rustade för att leda andra, inspirera team, motivera andra och visa riktning. Coachning skapar en vinn-vinn-relation för alla på den moderna arbetsplatsen.

Läs inlägget

Kommunikation

9 tips för effektivare mejlhantering

Mejl upptar en stor del av vår tid, så vi behöver effektiva och smarta sätt att hantera dem. För att spara tid, både för dig själv och den du skickar till, är det viktigt att hålla kommunikationen lättläst och tydlig.

Läs inlägget

Kommunikation

Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?

Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Orka fråga hur dina medarbetare mår

Testa att ställa frågan "Hur mår du?" Och ta reda på hur en medarbetare eller kollega verkligen mår. Kanske leder det också till en fördjupad relation.

Läs inlägget

Kommunikation

Hur du behåller en bra relation även om du säger “nej”

Hör av dig till människor som har bett om, frågat efter eller erbjudit dig något. Att avböja och säga nej är helt okej. Att strunta i att höra av sig är däremot inte okej.

Läs inlägget

Kommunikation

Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig

Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.

Läs inlägget

Ledarskap

Fyra saker du kan börja med direkt för att öka engagemanget hos dina medarbetare

Genom dina ord, ditt kroppsspråk och ditt ansiktsuttryck visar du hur viktiga du tycker att dina medarbetare är. Du kan lyfta dem eller sänka dem. Det börjar med dig.

Läs inlägget

Ledarskap

Om du har fel, medge det genast och med eftertryck

Du kan påverka andras sätt att vara och agera, genom att vara en förebild och ta ansvar för dina egna misstag. Medge dina misstag och du får en känsla av att du har gjort rätt - trots att det har blivit fel.

Läs inlägget

Ledarskap

Vem är det som får dig att känna dig uppskattad och viktig?

Vill du bli bättre på att skapa goda relationer, engagemang och få dina medarbetare att känna sig värdefulla? Var närvarande, lyssna och fokusera på personen du har framför dig.

Läs inlägget

Ledarskap

Vad är det som gör att vi gillar andra människor?

Anstränger du dig för att komma ihåg andra personers namn och intressen? Då skapar du lättare starka relationer med andra.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Ett effektivt samarbete – en avgörande framgångsfaktor

Effektiva samarbeten och bra laganda är ingenting som uppstår av sig själv. Vad kan du göra redan idag för att börja skapa starkare relationer och bättre samarbeten? Här är tipsen.

Läs inlägget

Försäljning

Säljer du – eller presenterar du? 

Ta reda på kundens behovsinsikt - ställ frågor innan du presenterar produkten. Hur skulle din lösning hjälpa dem personligen – vad blir fördelarna?

Läs inlägget