ledarskap
Kommunikation
Konfrontera för förändring – utan att skuldbelägga
Undvik att hamna i ”skuld/försvar”-situationer. Bygg trygga relationer så att du kan ge feedback på ett produktivt sätt, och var medveten om att mottagaren inte måste acceptera feedbacken.
Hur hjälper vi kulturinfluencers att skapa rätt kultur?
"Kulturinfluencers" behövs på alla nivåer i organisationen; ambassadörer som delar företagets vision och beteenden, och som kommer att sprida sin tillit och lojalitet till varumärket till andra och hjälper till att driva förändringar, leverera nyckelbudskap och ge feedback till det seniora ledarskapet.
Hur ”jobb-bästisar” kan öka engagemanget hos medarbetare
Nyttan med vänskap gäller även på kontoret. När det gäller att engagera medarbetare på arbetsplatsen är det viktigt att aktivt uppmuntra vänskap och enligt Gallup står chefen för 70 % av variationerna i engagemang inom ett team.
Medarbetarengagemang
6 Sätt att boosta självförtroendet hos medarbetare
Enligt en studie hade 32% av medarbetarna känt sig underkvalificerade i sin nuvarande roll under det senaste året. Hur gör vi för att uppmuntra och stödja andra som behöver en liten knuff uppåt? Här är sex idéer.
Medarbetarengagemang
Så här undviker vi ”quiet firing”
Meningsfull feedback är inte ett hinder för prestationer – det är en katalysator för tillväxt. Utan återkoppling kan det vara svårt att förstå sin roll och sitt syfte inom organisationen och medarbetare känner sig distanserade. ”Quiet firing” är när en organisation försummar att engagera och stödja sina medarbetare, och de själva väljer att lämna sitt arbete till slut.
Kommunikation
Hitta glöden i jobbet igen – eller sluta?
Innan vi bestämmer oss för att lämna vårt jobb är det viktigt att fråga oss själva ärligt om vi verkligen har rannsakat oss själva och vårt sätt att kommunicera och om vi har gjort relevanta reflektioner. Kanske ger du din arbetsgivare en andra chans innan du bestämmer dig för att gräset är grönare någon annanstans?
Kommunikation
Vad handlar konflikten om EGENTLIGEN?
I spända situationer uppmanar hjärnan oss att ”eliminera hot” och diplomatiska och genomtänkta svar är plötsligt som bortblåsta. Vi påverkas i hög grad av andras känslor och beteenden, så vi behöver vara medvetna om vad som triggar spänningar hos oss själva.
Ledarskap
Varför behöver vi vara självmedvetna på jobbet?
En självmedveten chef med god lyssnarförmåga tar öppet till sig medarbetares idéer, och lika självmedvetna exekutiva chefer ger stöd och befogenheter att omsätta medarbetares kreativa visioner i praktiken.
Presentationsteknik
Klistrar du fast ett ”tokleende” när du är nervös?
Virtuella möten ger oss möjlighet att se hur vi uppfattas av andra i olika situationer. Vad har du lärt dig från att konstant se dig själv i videomöten och på vilka sätt kan du uttrycka dig för att göra ännu större intryck?
Kommunikation
Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?
Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.
Kommunikation
Tänka på stående fot under press
Skulle det inte vara skönt att kunna tänka på stående fot, utan att behöva känna dig hämmad eller osäker under tiden?
Kommunikation
Undviker eller söker du konflikter? Fem tips för att lösa konflikter på ett bättre sätt.
Lös konflikter genom att visa intresse och lyssna på den andra parten! 5 tips hur du löser konflikter på ett smidigare sätt.
Presentationsteknik
Hur du använder storytelling i arbetet för att få andra att både lyssna och förstå
Om vi presenterar komplexa saker, måste vi vara smarta. Å andra sidan, så kan vem som helst berätta en story, eller…?
Kommunikation
Övertygande kommunikation – så får du andra att lyssna på dig
Om du vill övertyga andra måste du själv vara övertygande. Ha alltid lyssnarens perspektiv i åtanke. Det gör mottagaren mer öppen för det du föreslår.
Kommunikation
Var vi verkligen på samma möte?
Vi kommunicerar och uppfattar kommunikation på olika sätt och även i rutinerade grupper behöver vi fastställa vad som faktiskt beslutats i ett möte.
Kommunikation
Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig
Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.
Kommunikation
Engagera både hjärna och hjärta för att behålla dina medarbetare
När medarbetare får ta del av framgångar och ges stöd i att vända misslyckanden till möjligheter, så ökar känslan av delaktighet och viljan att uppnå egna och gemensamma mål.
Kommunikation
Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?
"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.
Kommunikation
6 tips för bättre kommunikation på jobbet
Nyckeln till att utveckla en känsla av gemenskap är att hitta ett gemensamt mål. Låt alla i teamet vara delaktiga och få känna att de bidrar.
Medarbetarengagemang
Uppmuntra dina medarbetares kreativitet för att skapa glädje i teamet.
Studier visar att medarbetare som får använda sin kreativitet är lyckligare och att människor vill arbeta för företag som respekterar och värdesätter sina medarbetare.
Kommunikation
Generation.Next ger ungdomar de färdigheter de behöver för att nå sina mål
Generation.Next är en kurs för dig som är ung vuxen och vill stärka ditt självförtroende och bli modigare. Du får verktyg och kunskaper för att bli tydligare i din kommunikation och får lära dig grunderna i ledarskap.
Kommunikation
Vad kan jag förvänta mig av Dale Carnegies kurs Kommunikation och ledarskap ?
Kärnan i Dale Carnegies kurs Kommunikation och ledarskap är att bygga större självförtroende och bli bättre på att skapa goda relationer med andra.
Kommunikation
Träning i vardagen är nyckeln till framgång
Vill du bli proffs på att kommunicera dina övertygelser, att få människor omkring dig att se saker ur din synvinkel och skapa hållbara och äkta relationer med lärare, arbetsgivare, vänner och inte minst, din familj?