ledarskap

Kommunikation

Konfrontera för förändring – utan att skuldbelägga

Undvik att hamna i ”skuld/försvar”-situationer. Bygg trygga relationer så att du kan ge feedback på ett produktivt sätt, och var medveten om att mottagaren inte måste acceptera feedbacken.

Läs inlägget

Företagskultur

Hur hjälper vi kulturinfluencers att skapa rätt kultur?

"Kulturinfluencers" behövs på alla nivåer i organisationen; ambassadörer som delar företagets vision och beteenden, och som kommer att sprida sin tillit och lojalitet till varumärket till andra och hjälper till att driva förändringar, leverera nyckelbudskap och ge feedback till det seniora ledarskapet.

Läs inlägget

Företagskultur

Hur ”jobb-bästisar” kan öka engagemanget hos medarbetare

Nyttan med vänskap gäller även på kontoret. När det gäller att engagera medarbetare på arbetsplatsen är det viktigt att aktivt uppmuntra vänskap och enligt Gallup står chefen för 70 % av variationerna i engagemang inom ett team.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

6 Sätt att boosta självförtroendet hos medarbetare

Enligt en studie hade 32% av medarbetarna känt sig underkvalificerade i sin nuvarande roll under det senaste året. Hur gör vi för att uppmuntra och stödja andra som behöver en liten knuff uppåt? Här är sex idéer.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Så här undviker vi ”quiet firing”

Meningsfull feedback är inte ett hinder för prestationer – det är en katalysator för tillväxt. Utan återkoppling kan det vara svårt att förstå sin roll och sitt syfte inom organisationen och medarbetare känner sig distanserade. ”Quiet firing” är när en organisation försummar att engagera och stödja sina medarbetare, och de själva väljer att lämna sitt arbete till slut.

Läs inlägget

Kommunikation

Hitta glöden i jobbet igen – eller sluta?

Innan vi bestämmer oss för att lämna vårt jobb är det viktigt att fråga oss själva ärligt om vi verkligen har rannsakat oss själva och vårt sätt att kommunicera och om vi har gjort relevanta reflektioner. Kanske ger du din arbetsgivare en andra chans innan du bestämmer dig för att gräset är grönare någon annanstans?

Läs inlägget

Kommunikation

Vad handlar konflikten om EGENTLIGEN?

I spända situationer uppmanar hjärnan oss att ”eliminera hot” och diplomatiska och genomtänkta svar är plötsligt som bortblåsta. Vi påverkas i hög grad av andras känslor och beteenden, så vi behöver vara medvetna om vad som triggar spänningar hos oss själva.

Läs inlägget

Ledarskap

Varför behöver vi vara självmedvetna på jobbet?

En självmedveten chef med god lyssnarförmåga tar öppet till sig medarbetares idéer, och lika självmedvetna exekutiva chefer ger stöd och befogenheter att omsätta medarbetares kreativa visioner i praktiken.

Läs inlägget

Presentationsteknik

Klistrar du fast ett ”tokleende” när du är nervös?

Virtuella möten ger oss möjlighet att se hur vi uppfattas av andra i olika situationer. Vad har du lärt dig från att konstant se dig själv i videomöten och på vilka sätt kan du uttrycka dig för att göra ännu större intryck?

Läs inlägget

Kommunikation

Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?

Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.

Läs inlägget

Kommunikation

Tänka på stående fot under press

Skulle det inte vara skönt att kunna tänka på stående fot, utan att behöva känna dig hämmad eller osäker under tiden?

Läs inlägget

Kommunikation

Undviker eller söker du konflikter? Fem tips för att lösa konflikter på ett bättre sätt.

Lös konflikter genom att visa intresse och lyssna på den andra parten! 5 tips hur du löser konflikter på ett smidigare sätt.

Läs inlägget

Presentationsteknik

Hur du använder storytelling i arbetet för att få andra att både lyssna och förstå

Om vi presenterar komplexa saker, måste vi vara smarta. Å andra sidan, så kan vem som helst berätta en story, eller…?

Läs inlägget

Kommunikation

Övertygande kommunikation – så får du andra att lyssna på dig

Om du vill övertyga andra måste du själv vara övertygande. Ha alltid lyssnarens perspektiv i åtanke. Det gör mottagaren mer öppen för det du föreslår.

Läs inlägget

Kommunikation

Var vi verkligen på samma möte?

Vi kommunicerar och uppfattar kommunikation på olika sätt och även i rutinerade grupper behöver vi fastställa vad som faktiskt beslutats i ett möte.

Läs inlägget

Kommunikation

Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig

Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.

Läs inlägget

Kommunikation

Engagera både hjärna och hjärta för att behålla dina medarbetare

När medarbetare får ta del av framgångar och ges stöd i att vända misslyckanden till möjligheter, så ökar känslan av delaktighet och viljan att uppnå egna och gemensamma mål.

Läs inlägget

Kommunikation

Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?

"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.

Läs inlägget

Kommunikation

6 tips för bättre kommunikation på jobbet

Nyckeln till att utveckla en känsla av gemenskap är att hitta ett gemensamt mål. Låt alla i teamet vara delaktiga och få känna att de bidrar.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Uppmuntra dina medarbetares kreativitet för att skapa glädje i teamet.

Studier visar att medarbetare som får använda sin kreativitet är lyckligare och att människor vill arbeta för företag som respekterar och värdesätter sina medarbetare.

Läs inlägget

Kommunikation

Generation.Next ger ungdomar de färdigheter de behöver för att nå sina mål

Generation.Next är en kurs för dig som är ung vuxen och vill stärka ditt självförtroende och bli modigare. Du får verktyg och kunskaper för att bli tydligare i din kommunikation och får lära dig grunderna i ledarskap.

Läs inlägget

Kommunikation

Vad kan jag förvänta mig av Dale Carnegies kurs Kommunikation och ledarskap ?

Kärnan i Dale Carnegies kurs Kommunikation och ledarskap är att bygga större självförtroende och bli bättre på att skapa goda relationer med andra.

Läs inlägget

Kommunikation

Träning i vardagen är nyckeln till framgång

Vill du bli proffs på att kommunicera dina övertygelser, att få människor omkring dig att se saker ur din synvinkel och skapa hållbara och äkta relationer med lärare, arbetsgivare, vänner och inte minst, din familj?

Läs inlägget