Lyssna på andra

Kommunikation

Vad handlar konflikten om EGENTLIGEN?

I spända situationer uppmanar hjärnan oss att ”eliminera hot” och diplomatiska och genomtänkta svar är plötsligt som bortblåsta. Vi påverkas i hög grad av andras känslor och beteenden, så vi behöver vara medvetna om vad som triggar spänningar hos oss själva.

Läs inlägget

Kommunikation

Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?

Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.

Läs inlägget

Ledarskap

Här är 5 frågor chefer som alltid vet bäst borde ställa till sig själva

Du har ju lyckats bra som chef så här långt, varför ändra på något som fungerar?

Läs inlägget

Ledarskap

Frågorna som tar ditt ledarskap till nästa nivå

De flesta framgångsrika ledare har en sak gemensamt - de vill veta vad som krävs för att ta sitt ledarskap och team till nästa nivå.

Läs inlägget

Kommunikation

Innan du gör antaganden om andra, tänk på konsekvensstegen

Ofta läser vi ofta av andra människor på ett felaktigt sätt. Vi använder en "konsekvensstege" för att bestämma hur vi ska agera och reagera mot människor och i olika situationer.

Läs inlägget

Kommunikation

Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig

Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.

Läs inlägget

Kommunikation

Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?

"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.

Läs inlägget

Ledarskap

Vill du bli en riktigt bra chef? Försök att se saker ur dina medarbetares synvinkel.

Sätt dig själv och dina egna funderingar åt sidan en stund och prata om vad dina medarbetare är intresserade av, då har du möjlighet att skapa starka relationer som hjälper dig att både engagera och motivera dina medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

En bra lyssnare är närvarande

En bra chef behöver ha förmågan att kunna lyssna in andra. Ge dina medarbetare chansen att lufta sina tankar och fråga om du kan göra något för att hjälpa.

Läs inlägget