Lyssna på andra
Kommunikation
Vad handlar konflikten om EGENTLIGEN?
I spända situationer uppmanar hjärnan oss att ”eliminera hot” och diplomatiska och genomtänkta svar är plötsligt som bortblåsta. Vi påverkas i hög grad av andras känslor och beteenden, så vi behöver vara medvetna om vad som triggar spänningar hos oss själva.
Ledarskap
Här är 5 frågor chefer som alltid vet bäst borde ställa till sig själva
Du har ju lyckats bra som chef så här långt, varför ändra på något som fungerar?
Kommunikation
Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?
Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.
Ledarskap
Frågorna som tar ditt ledarskap till nästa nivå
De flesta framgångsrika ledare har en sak gemensamt - de vill veta vad som krävs för att ta sitt ledarskap och team till nästa nivå.
Kommunikation
Innan du gör antaganden om andra, tänk på konsekvensstegen
Ofta läser vi ofta av andra människor på ett felaktigt sätt. Vi använder en "konsekvensstege" för att bestämma hur vi ska agera och reagera mot människor och i olika situationer.
Kommunikation
Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig
Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.
Kommunikation
Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?
"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.
Ledarskap
Vill du bli en riktigt bra chef? Försök att se saker ur dina medarbetares synvinkel.
Sätt dig själv och dina egna funderingar åt sidan en stund och prata om vad dina medarbetare är intresserade av, då har du möjlighet att skapa starka relationer som hjälper dig att både engagera och motivera dina medarbetare.
Ledarskap
En bra lyssnare är närvarande
En bra chef behöver ha förmågan att kunna lyssna in andra. Ge dina medarbetare chansen att lufta sina tankar och fråga om du kan göra något för att hjälpa.