Förändringarna kommer konstant, det är vi själva som avgör hur bra de blir

Med många snabba förändringar samtidigt behöver organisationer vara mer agila än någonsin för att sticka ut i konkurrensen när det gäller teknik och talang.  

Arbetsplatser utvecklas och förändras kontinuerligt. För 20 år sedan skulle det ha varit svårt att föreställa sig ökningen av medarbetare som idag arbetar flexibelt och på distans, som traditionellt sett gjordes av team som arbetade i samma byggnad för att få jobbet gjort. 
  
Några av dessa komponenter är:  

1. Säkerställ återhämtning 

Idag är organisationer riskmedvetna, man tar med i beräkningen att det kommer ske misstag, de accepterar det och vill lära av dem. Alla växlingarna kräver snabb återhämtningsförmåga eftersom de hela tiden innebär ett återkommande risktagande. Organisationer behöver stärka medarbetare till att ge snabba svar till kunder och medarbetare. Mod att fatta beslut utan att ha all fakta och hantera ovissheten och motivationen i utdragna beslutsprocesser. 

2. Pusha för positivitet och självtillit 

Förtroende och tillit skapar en miljö som främjar självtillit, samverkan och problemlösning, och även medarbetare som inte är rädda för att ta risker och göra misstag. Vetenskapliga teorier menar att positivt tänkande breddar vårt tankesätt och våra beteenden, medan negativa tankar begränsar möjligheter.Det är ingen myt att positiva människor = positiva resultat.  

3. Förbättra social intelligens  

Personer med hög social intelligens har stort inflytande, skapar relationer med andra, samverkar och skapar en trygg miljö för innovation och förändring. Vilka är exakt de färdigheter som behövs när snabb anpassning blir nödvändig för er organisation? Det kan till exempel vara ett bättre lyssnande eller mer uttalad uppskattning för det arbete som redan görs.  

4. Lärandemiljö 

När medarbetare fortsätter att oroa sig för att robotar tar deras roller eller outsourcing av hela avdelningar ska ske behöver organisationer skapa rutiner för livslångt lärande, som en del av varje persons arbete. För att behålla sina talanger och för att säkerställa att verksamheten är utrustad med de färdigheter som krävs för att lyckas.

5. Involvera alla medarbetare i förändringar  

Då implementering av förändring ofta misslyckas, behöver alla involveras oavsett position, eftersom allas kunskaper om affärens behov och utmaningar gör det svårt att direkt hitta vem som är bäst lämpad att hitta lösningar och att lägga grunden för kommande förändringar.

Ensam är inte stark - genomför förändringar tillsammans