Skriv ut  

10 tips om hur du sätter ett mål - och når det

I januari är det vanligt att sätta nya mål för året. Men allteftersom veckorna och månaderna går är det lätt hänt att dessa mål, i synnerhet långsiktiga sådana, faller i glömska. Det är också lätt att söka efter genvägar.

Utskick_Norge_Sep_09Om jag ska åka Vasaloppet till exempel. Behöver jag verkligen åka alla dessa mil på skidor för att vara förberedd? Räcker det inte med lite hårdkörning under tre helger? Och om jag ska minska i vikt. Måste jag sluta med bullarna till fikat och den goda kvällsmackan? Räcker det inte att följa någon av tidningarnas drömkurer och sedan fortsätta som vanligt? 

Varje år sätter vi upp nya spännande mål - och fortsätter att göra som vi alltid har gjort. Och varje år blir vi lika överraskade när resultaten uteblir. Tänk på att nya resultat kommer inte av sig själva. Nya resultat kräver nya handlingar och nya aktiviteter.

Här får du 10 enkla tips som hjälper dig att hålla fast vid ditt mål - och nå det.

  1. Lev upp till dina egna förväntningar. Sätt ditt eget mål - inte det som du tror att andra förväntar sig. Genom att sätta ribban själv kommer du att vara mer motiverad att nå den.
     
  2. Berätta om ditt mål. Att prata om ditt mål är ett annat sätt att komma närmare ditt önskeläge. Säg till exempel att du vill börja träna tre gånger i veckan. Målet blir då mer verkligt genom att du berättar det för personer du har omkring dig. Det gör också att du får lite press på dig att verkligen snöra på dig joggingskorna och ta dig ut i spåret.
     
  3. Skriv ner ditt mål. Var specifik och ha det synligt som en påminnelse.
     
  4. Sätt ett smart mål. För att nå ditt mål är det viktigt att det är realistiskt. Använd gärna SMART-metoden när du skriver ner det. Målet ska med andra ord vara Specifikt, Mätbart, Attraktivt, Realistiskt och Tidsbestämt.
     
  5. Ha fokus på det du gillar. Hitta en sak i ditt löfte/din målsättning som du triggas av och gillar. Fokusera på det. 
     
  6. En sak i taget. Eliminera distraktioner och undvik att göra för många aktiviteter på en gång. Håll dig fokuserad på uppgiften för att undvika att hamna på ett sidospår.
     
  7. Bryt ner målet. Ibland kan ett mål kännas ouppnåeligt, vilket gör att motivationen minskar. Bryt därför ner ditt stora övergripande mål i mindre delmål. Och bryt sedan ner delmålen i aktiviteter.
     
  8. Dröm stort. Det är bättre att sätta ribban för högt än för lågt. Som Robin Sharma sade: “If people are not laughing at your dreams at least once a week, you are aiming too low!”
     
  9. Var villig att misslyckas. Acceptera det faktum att du kan misslyckas och lär av dina misstag.
     
  10. Och sist men inte minst - fira dina framgångar. Motivera dig själv med en liten belöning för varje steg du kommer närmare ditt mål. Skämt bort dig själv!

Behöver du tips om hur du kan få bättre kontroll på din dag för att kunna fokusera på de målsättningar som är viktiga för dig, ditt team eller ditt företag? Ladda ner häftet "Tidshantering - praktiska tips" >>

 

Adress, HK

Dale Carnegie

7A Centralen, Vasagatan 7

111 20 Stockholm

 

 

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com