Skriv ut  

5 tips för bättre balans mellan arbete och fritid

Din e-post i mobilen, sociala medier, smarta telefoner, iPads - vi lever i en tid där vi alltid är tillgängliga. För många innebär det här att det har blivit allt svårare att dra gränsen mellan arbete och fritid. Med ökad tillgänglighet kommer också ökade förväntningar, och det kan upplevas som omöjligt att hantera de krav vi har på oss i arbetet plus ansvaret vi har i våra privata liv. 

thinking_stress_smallStress gör dig mindre produktiv, vilket innebär att du får mindre gjort och blir mer stressad. Det är en ond cirkel som inte alltid är så enkel att bryta. Men att ändra på små saker kan göra stor skillnad.

Här delar vi med oss av några råd om hur du kan nå en sundare balans mellan arbete och fritid.

1. Lägg in pauser i ditt schema. Att ta en paus för att göra något du tycker om är viktigt för att undvika att bli utmattad. Ta minst 30 minuters paus varje dag för att göra något du gillar - speciellt när du är stressad. Ta en promenad, gå ut och ät lunch med en vän eller fika med en kollega. Lite avkoppling räcker långt.

 2. Be om samarbete från kollegor. Det är okej att be om hjälp. Om du upplever att du har för mycket att göra, berätta det för dina kollegor eller din chef. Att försöka hantera en orealistisk arbetsbörda kommer så småningom att leda till misstag eller utbrändhet. Om det är möjligt, byt några arbetsuppgifter med en kollega. Det kanske är något du gillar att göra som en kollega tycker mindre om - och vice versa. Ha också tålamod med och tolerans för andra, även om du är stressad. Gör andra människor en tjänst när du kan. Du vet aldrig när du kan behöva en i gengäld.

 3. Rensa bort saker som slösar tid eller dränerar dig på energi. Logga din tid under en vecka för att se hur mycket tid du ägnar åt varje aktivitet/arbetsuppgift. Ta reda på vilka aktiviteter som slösar tid och släpp eller delegera dem om möjligt. Kom också ihåg att om du inte har tid att ta på dig nya ansvarsområden i ditt privata liv är det okej att säga nej.

 4. Lämna arbetet i tid. Detta är en självklarhet, men det är också en av de svåraste reglerna att hålla. Att tillfälligt arbeta övertid eller ta med jobbet hem, för att minska arbetsbelastningen eller hålla en deadline är okej, men alltför ofta blir denna tillfälliga lösning den nya standarden. Det kan skapa en ond cirkel som leder till att uppgifterna staplas på varandra. Om du måste arbeta sent, se till att du schemalägger kvällar som du lämnar kontoret i tid och inte tar jobbet med dig hem.

 5. Motionera. Motion är ett bra sätt att minska stress och samla sina tankar. Ta dig därför tid att motionera för att få avkoppling och perspektiv på dina arbetsuppgifter. 

Hur du hanterar din tid har en direkt inverkan på din effektivitet, kvalitet och din stressnivå. Ladda ner häftet "Tidshantering - praktiska tips" och få kontroll på din tid och din dag. Ladda ner här >>

 

Adress, HK

Dale Carnegie

7A Centralen, Vasagatan 7

111 20 Stockholm

 

 

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com