Skriv ut  

Jobba i team under en förändring

Jobba i team under en forandring

 

Organisatoriska förändringar och osäkra tider på arbetsplatser är någonting vi inte kommer undan. De är här för att stanna. Och när de drabbar oss börjar vi ofta tänka på det värsta som kan hända. Ett sätt som du kan bidra till ditt team under en förändring är att hålla en positiv och fokuserad attityd. Här kommer några tips som hjälper dig på vägen:

1. Stötta varandra

Under en förändringsperiod känns det kanske som om du är ute på alldeles för djupt vatten och att du har svårt att hålla huvudet ovanför ytan. Och även om andra personer är i samma situation som dig under en organisatorisk förändring är det inte ovanligt att känna sig ensam och lite utelämnad. Bestäm dig därför för att du ska vara den person som tar ansvar och inte den som väntar på direktiv eller på att någon annan ska ta kommandot. Visa att du är ett stöd genom att erbjuda din support till andra. Och om du ger stöd till andra i ditt team kommer du märka att du snart får stöttning tillbaka.

2. Kommunicera förväntningar

Det bästa sättet att bryta känslan av att vara ensam om någonting är att kommunicera - öppet, ärligt och ofta. Vilka förväntningar bör ni ha på varandra i teamet? Vilka är dina förväntningar på de andra och vice versa? Vilka resultat ska ni åstadkomma framöver? Diskutera dessa förväntningar i teamet och lyssna på varandra. På det här sättet kan alla i gruppen komma överens om vilka mål ni ska ha, vilka resultat ni ska göra och vilka förväntningar ni ska ha på varandra.

3. Ha kul

Låt oss vara ärliga här. Ibland tar vi oss själva på lite för stort allvar. Visst, vi är inne i en jobbig, allvarlig och krävande period, men just därför är det extra viktigt att inte glömma bort att också ha roligt på jobbet. Plocka fram det som är bra och påminn varandra om att göra roliga saker - istället för att bara fokusera på det som är negativt och tråkigt.

4. Hitta effektiviteten

En av fördelarna med att arbeta i team är att ni kan dra nytta av de individuella styrkorna. Det innebär att du inte behöver göra allt eller kunna allt när du jobbar med andra. Ta reda på vilka styrkor ni har i teamet och använd därefter varandras färdigheter, erfarenheter och förmågor på bästa sätt. Det kommer innebära att ni blir mer effektiva och att ni kan prestera bättre resultat tillsammans.

5. Tänk större

Kanske är de förändringar som ni går igenom som det bästa som kunde hända teamet? Kanske kommer ni igenom förändringen så framgångsrikt att ni kommer att uppnå något ni först trodde var omöjligt? Istället för att se på situationen som något som bara ska ”överlevas”, tänk på den organisatoriska förändringen som en språngbräda till något som kan bli ännu bättre – för dig själv men också för hela teamet och företaget. 

 

change-management-icon

 

 

Det alltid är svårt att förutse hur processer kommer att utvecklas och hur människor kommer att reagera. Ladda ner häftet här.

 

 

 

 

 

En ledarskapsutbildning med fokus på kommunikation

D2_Carnegie_2729-RLS161107_Copy

Vill du känna dig mer trygg när du håller en presentation eller bli en tydligare och mer effektiv ledare? Eller behöver du kunna skapa bättre samarbeten på jobbet för att kunna nå egna, och företagets, mål? Här är kursen för dig som vill bli expert på att bygga goda relationer och kommunicera på ett vinnande sätt i din vardag.

Boka din plats idag: Kommunikation och ledarskap
______________________

Kontakta oss!

phone-128 Växel:
08-783 18 40

mail-512 E-post
info@dalecarnegie.se

Icon_LocationAdress, HK
Dale Carnegie
Linnégatan 87 F, plan 6
115 23 Stockholm

______________________

Följ oss!

linkedin_icon LinkedIn

grey-facebook Facebook

instagram-whiteInstagram

youtube-512 YouTube

______________________

 

 

Adress, HK

Dale Carnegie

7A Centralen, Vasagatan 7

111 20 Stockholm

 

 

Följ oss på

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. All Rights Reserved.
Website design and development by Americaneagle.com