Min största utmaning som ledare, och vad jag lärt mig
Ellen Kristine Breiby är ansvarig för Dale Carnegies verksamhet i Norge. Vi som känner Ellen vet att hon är en generös, varm och modig person. Hon beskriver här på ett personligt och konkret sätt hur hon och teamet i Norge baxat årets utmaning framåt.
Ellen Kristine berättar om sin största utmaning som ledare, och vad hon lärt sig:
”I nästan 20 år har jag varit ledare i Dale Carnegie Norge – ett företag som hjälper medarbetare och ledare att prestera bättre, även i besvärliga tider med stora förändringar. Då kan man kanske tro att när teamet jag leder plötsligt befinner sig i en oförutsedd och krävande situation, att jag sitter på de rätta svaren och bara fattar riktiga beslut?
Fel.
Här är fem saker jag har lärt mig de sista månaderna, en tid som har varit den absolut svåraste prövningen för mig som ledare.
1. Sätta saker i perspektiv
Då det i mars började ramla in avbokningar från kunder och vi på allvar förstod att det fanns en risk att företaget inte skulle kunna köra på som tidigare, var det lätt att se negativt på situationen.
Det var tungt att ta beslut om att dra ner på kostnaderna, inte minst för att det betydde att medarbetare delvis skulle bli permitterade. Under de första osäkra veckorna kände jag en kraftig press och skuldkänslor, som också gjorde att jag inte var en särskilt bra förebild eller den inspirerande ledare som jag skulle önska.
Det tog några veckor innan jag klarade av att ”zooma ut”.
Ett jobb är när allt kommer omkring ändå bara ett jobb. Alla i teamet är friska, har ett innehållsrikt liv utanför arbetet, och ingen skulle ha svårigheter att hitta ett nytt spännande jobb om det blev nödvändigt.
Det var först då jag klarade av att se vad värsta tänkbara scenario faktiskt var, och vad som behövde göras för att det inte skulle inträffa.
Så min första lärdom var något så enkelt som att använda tre av Dale Carnegies egna sätt för att hantera motgångar och oro:
- Fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända, förbered dig på det värsta och försök göra det bästa av situationen.
- Bekymra dig inte för gårdagen.
- Var tacksam för det du har.
Här kan du ladda ner Dale Carnegies 30 principer.
2. Se varje person.
Nu hade jag fått perspektiv på saker och var inte lika orolig över framtiden – Que sera, sera!
Som tur är så är alla vi i teamet inte likadana – och alla hanterar motgång och press på olika sätt.
Några använde galghumor för att lätta upp stämningen, medan andra kände att skämt om ”sugardating” och att få veckopeng av sin partner var dålig komisk tajmning.
Medan vissa hade känslan att ”NU går tåget om vi inte kavlar upp ärmarna!”, kände andra för en lugnare tillvaro i skog och mark.
Poängen är att jag förstod att det inte fanns en ”one size fits all”-lösning. Min uppgift som ledare var att möta var och en där de var och ge dem utrymme och möjlighet att reagera på sitt eget sätt – oavsett om det betydde långa Zoom-möten eller sporadiska SMS – samtal om rena fakta eller känslomässiga urladdningar.
3. Fortsätta att vara relevant
Som för så många andra runt oss, var det bara en sak som gällde för att inte hamna på efterkälken – innovation och digitalisering.
Idéen om att erbjuda träningar och kurser på digitala plattformar var inte helt främmande för oss – internationella kollegor har gjort det i många år – men det var något som hade hållit oss tillbaka. Det viktigaste var nog frågan om vi kunde leverera lika stort värde till kunden utan att träffas ansikte mot ansikte.
Nu, allteftersom tränare i teamet har genomfört en många veckor lång certifieringsprocess och vi har fullföljt våra första digitala träningar, är det en annan fråga vi ställer oss. Varför gjorde vi inte detta tidigare?
Min lärdom från detta är enkel. Vi är ett flexibelt team, men behöver framöver vara ännu mer framåtsträvande med att använda nya innovationer, och där behöver jag som ledare vara först på bollen. ”Men det fungerar ju bra på det sättet vi gör idag” och ”vi kan ta en titt på det, men för tillfället är det lite för mycket på gång” duger inte som ursäkter. Det går dessutom tvärtemot det som står på kontorsväggen i Oslo.
4. Kundrelationer
Det här kom nog egentligen inte som en överraskning, då goda relationer är fundamentet i det vi jobbar med i Dale Carnegie, men det blev en viktig bekräftelse.
Om vi de senaste åren endast hade fokuserat på kortsiktig försäljning, framför att bygga nära relationer genom att förstå kundens behov och hur vi kan leverera värde, hade jag inte kunnat haft så raka kundsamtal som de jag hade i våras.
Vid flera tillfällen blev jag kontaktad av kunder som ville höra hur det gick för oss, och jag kunde vara ärlig och säga att ”Om ni vill att vi ska kunna fortsätta vårt samarbete framöver, behöver vi göra en plan för leveranser nu”.
Lärdomen handlar lika mycket om att vara sann mot det jag står för. Vi kommer att fortsätta att vara genuint intresserade och skapa långsiktiga relationer med de vi möter, framför snabba sälj och quick-fix-lösningar. Jag tror verkligen på det vi håller på med och vill vara med om att skapa hållbar förändring hos våra kunder.
5. Ett fantastiskt skyddsnät
Till slut vill jag bara använda den här möjligheten till att säga att min tillit och tacksamhet över välfärdssamhället aldrig har varit starkare än nu. Vi hade inte klarat av att behålla hela teamet om vi inte hade haft möjlighet att delvis permittera medarbetare när allt var som mest osäkert. Vi är lyckligt lottade och tar det inte för givet.
Vägen framåt
Det har varit några utmanande och speciella månader för oss alla – och nu börjar bollen äntligen att komma i rullning igen. Vi är tillbaka för fullt och lite till.
Jag är stolt över att vi i teamet har klarat av att stå samlade, hålla modet uppe, stöttat och pushat varandra.
Resultatet är att vi idag är ännu starkare som team, att vi kan erbjuda digitala träningar för att möta morgondagens behov hos våra kunder, och för mig personligen att jag har fortsatt att växa i rollen som ledare.”
– Ellen
Var vill du vara om ett år?
Kommunikation och ledarskap ger dig verktyg att skapa vanor som gör
dig modigare, tydligare och hjälper dig att hantera stress och oro.