Tre orsaker till att vi pratar mer än vi borde
av Matt Norman
Tidigt i min karriär rapporterade jag till en chef som var en mycket otålig lyssnare. Ibland bad han mig att komma och träffa honom, vilket jag alltid kände en viss oro inför – inte för att han var elak, utan för att han hade det kortaste uppmärksamhetsspannet jag någonsin upplevt.
Med min bakgrund som mjukvaruingenjör gick jag till dessa möten med antagandet att syftet med att jag öppnade min mun, var att ge en grundlig förklaring eller svara på hans frågor. Jag utgick ifrån att den här chefen ville att jag skulle ha rätt och komma med övertygande argument, men han lyssnade aldrig på mig i mer än 30 sekunder innan det blev uppenbart att han intellektuellt hade gått vidare.
I efterhand är jag glad att jag uthärdade dessa fruktade möten, för med tiden lärde jag mig en värdefull färdighet:
Förmågan att prata i 30–60 sekunders-”etapper”.
Jag har upptäckt genom min coachning att detta är viktigt, inte bara när vi har att göra med otåliga lyssnare, utan i princip vid alla tillfällen när vi pratar med någon.
Varför pratar vi för mycket?
Det finns tre anledningar till att vi pratar mer än vi borde eller i alla fall mer än andra vill att vi ska göra, och vi gör det ofta för att vi är:
- Känslomässigt laddade. När vi till exempel är arga, uppjagade eller nervösa påverkas hjärnans andra tankeprocesser. Det betyder att hjärnans bromssystem inte är särskilt effektivt för att få oss att sluta prata. Därför behöver vi vara extra uppmärksamma på om vår kommunikation håller på att spåra ur, så vi hinner stanna upp innan vi säger saker vi kommer att ångra.
- Omedvetna. En annan orsak är att vi inte har aning om att vi pratar för mycket, att det finns en obalans i det vi säger eller att den andra personen inte bryr sig om vad som sägs. Detta är i bästa fall brist på själv- och social medvetenhet, och i värsta fall en form av narcissistiskt beteende.
- Kontrollerande. Vissa pratar för mycket eftersom det är ett sätt för dem att kontrollera konversationen. Som ett sätt att hålla konversationen fokuserad på de ämnen som är mest intressanta för talaren, kommer talaren bara att fortsätta prata. Eller som ett sätt att stänga av olika åsikter, kommer dessa personer att fortsätta att trycka på sina samtalspunkter för att kontrollera andras tänkande.
Inget av dessa är bra skäl, eftersom de inte bygger förtroende och ofta leder till att kommunikationen misslyckas. Faktum är att det är mycket sällsynt att vi någonsin ska prata mer än en minut i taget innan vi låter andra svara, bekräfta eller fundera.
Prata som om du har en deadline!
Det bästa sättet att inte ”överprata” är att föreställa sig en tidsbegränsning, som finns inom vissa sporter, en klocka som tickar på varje gång du ”får bollen”. I t.ex. basket, får varje lag 24 sekunder på sig att ta bollen mot mål. Oavsett om skottet sitter eller inte, så nollställs klockan efter 24 sekunder och bollen går över till det andra laget. Träna dig själv att göra detsamma.
Ett bra sätt att ”passa vidare” är att ta för vana att ställa inbjudande frågor var 30:e–60:e sekund.
Hur låter det?
Vad tror du?
Några reaktioner på det?
Vad tycker du om det?
Syftet med kommunikation
Syftet med kommunikation är vanligtvis att hjälpa andra … såvida vi inte betalar för att någon ska lyssna på oss eller om vi får rådgivning från någon vi litar på.
Om du vill vara en bra kommunikatör, som bryr sig om andra och vill ha en positiv inverkan på dem, hjälp andra att ta till sig det du har att säga.
Visa ledarskap oavsett i vilken egenskap du leder: som förälder, som chef, som kollega, som säljare, i kundtjänst eller till och med som vän. Kom ihåg att det inte handlar om oss själva när vi kommunicerar; det handlar om huruvida andra förstår, accepterar och agerar. Så prata inte mer än andra vill att du ska göra.
Är du med på att vara en person som inte ”överpratar”?