Uppmuntra kreativiteten hos alla för att skapa uthålliga företag
Kreativitet skapar dynamiska team
Kreativitet borde inte hamna i skymundan på arbetsplatsen, men den ignoreras ofta eftersom den är svår att fastställa och mäta. Att uppmuntra kreativiteten hos dem runt oss skapar engagemang, och på köpet ökar vi deras produktivitet. När vi välkomnar våra medarbetares insatser och idéer känner de sig värdesatta och sannolikheten att de letar efter ett annat jobb minskar. Faktum är, att om vi som ledare inte aktivt stöttar kreativa initiativ på arbetsplatsen, kväver vi dem. Och det påverkar inte bara teamets engagemang, utan också företagets konkurrenskraft och uthållighet.
Kreativitet hittar vi inte bara inom konst, musik och dans. Vi pratar inte endast om olika ”fritidsaktiviteter” heller. Det handlar om att lösa problem och se möjligheter. Och det borde ingå i företagens utvecklingsprogram och ses som en av kärnfärdigheterna. Här är några tips på hur du kan inspirera andra på ditt arbete att använda sina mest kreativa sidor.
Skapa en inbjudande miljö
Skapa en miljö där kreativiteten ges möjlighet att utvecklas. Om en kreativ idé börjar som ett frö, ge den näring för att växa. Bygg en företagskultur som drivs av tillväxt, framåttänk och öppenhet. Inspirera och gör plats för lekfullhet under arbetsdagen. Var flexibel, kreativitet kommer inte genom strikta regler. Tvärtom, de bästa idéerna kommer när de tillåts komma när de vill.
Avsätt tid för idéer
Ofta när kreativiteten förväntas flöda på arbetet, finns ingen särskild tid avsatt för det. Sätt av tid i kalendern (dock inte för strikt). När människor fokuserar på att göra sina arbetsuppgifter och skapa konkreta resultat 100 procent av tiden, har de inte tid att drömma fram kraftfulla idéer som kan påverka resultaten på ett positivt sätt.
Uppmuntra samverka mellan kollegor
Kreativitet börjar oftast med enda idé, men det blir mer dynamiskt när denna idé tillåts studsa runt i en grupp med personer som har många olika perspektiv. Gemensamma idéer som får fritt spelrum kan utvecklas bortom vad som förväntats vara möjligt. Det betyder att vi behöver ha mångfald i våra team. Anställ människor som har olika sätt att lösa problem, skiftande bakgrund och varierande sätt att göra saker på.
Ha en kultur som tillåter personer att ta risker och misslyckas.
Att alltid ta det säkra för det osäkra är inte en bra idé när det gäller att fortsätta vara relevant. Risktagande och misslyckande måste vara tillåtet. När människor är rädda för att misslyckas eller göra fel, kommer de inte att säga något alls. Vi missar möjligheter. Framgångar ska berömmas, men det bör ansträngningar, som inte nödvändigtvis blir lyckade i slutänden, också göras. Belöna idéer. Ge utrymme för att lägga fram galna idéer, och avfärda dem inte bara för att de är utmanande.
Kommunicera mål och syfte.
Kreativa blir vi ofta när vi bryr oss om resultatet, så kommunicera företagets övergripande strategi, vision och värderingar för att få medarbetare att känna sig delaktiga. Visa riktning och mål för att skapa syfte. Men kväv inte processen genom att ta över chefskapet. Ge helt enkelt plats för att uttrycka idéer.
Fråga efter kreativitet.
Om andra känner oss som en person som inte brukar vara mottaglig för nya idéer, kommer ingen att vilja ge oss några. Därför behöver vi få andra att veta att vi uppmuntrar kreativitet och själva vara en förebild. Be personer att komma med idéer när de ser ett problem och har förslag på en lösning. Och kommunicera även andra problem som skulle kunna få nytta av den kreativa lösningen.
Med andra ord: Kreativitet är bra för alla. Vår organisation fortsätter att vara relevant och konkurrenskraftig. Medarbetarna utvecklas, växer och är engagerade. Vi skapar synergier genom relationer mellan företaget och människorna i det, och bygger engagemang och lojalitet, och får en guldgruva med idéer som väntar på att utvecklas.