Vad händer när vi inte tar tag i det som skaver?

Där människor samarbetar uppstår ibland konflikter – så även på jobbet. När vi jobbar tätt tillsammans under press, med olika kommunikationsstilar och starka personligheter, är det naturligt att åsikter krockar. Men om konflikter inte tas om hand kan de snabbt börja påverka både arbetsmiljön och resultaten.
Företag behöver initiativ som uppmärksammar just detta, för att stanna upp, reflektera och skapa ännu bättre förutsättningar för ett positivt arbetsklimat. När vi vågar prata om konflikter på rätt sätt, kan vi också bygga starkare relationer och en mer hållbar arbetsvardag.
Hur påverkar konflikter vår arbetsplats – och vad vi kan göra åt det?
Bara att lyfta frågan hjälper oss att se på våra relationer med nya ögon. Vi kanske lyssnar lite bättre, kommunicerar lite tydligare och bemöter varandra med mer förståelse.
För dig som leder andra är det ett perfekt tillfälle att fundera på vad som kan förbättras: Hur ser kommunikationen ut i teamet? Finns det utrymme för att prata öppet? Hur jobbar vi med inkluderande kultur i vardagen?
När fler förstår vad konflikter kan leda till – och hur de kan förebyggas – blir det också enklare att skapa en miljö där samarbete, respekt och glädje får större plats.
Vad menar vi med konflikter på jobbet?
Konflikter behöver inte alltid vara stora och dramatiska. Allvarliga situationer som mobbning, trakasserier eller diskriminering gör arbetsmiljön direkt ohälsosam, men även mindre konflikter, som återkommande missförstånd, negativa attityder eller en spänd stämning, kan påverka hela gruppens dynamik.
När mycket tid och energi går åt till konflikt, blir också fokus på arbetsuppgifterna lidande och det påverkar både produktivitet och motivation (Costs of workplace conflict, Acas). Två av tre yrkesverksamma har svårt att känna engagemang på jobbet, något som ofta kan kopplas till relationer och ledarskap. (Gallup, State of the Global Workplace, 2023)
Fyra sätt att jobba med konfliktmedvetenhet
Alla konflikter kan inte undvikas, men de kan hanteras och när vi lär oss bemöta olikheter och meningsskiljaktigheter med respekt, kan det till och med leda till nya idéer, bättre samarbete och en starkare lagkänsla.
Här är några sätt att främja hälsosamma relationer:
- Satsa på utbildning i konflikthantering
Konflikter är komplexa och att förstå vad som ligger bakom kräver träning. Utbildning i konflikthantering ger både medarbetare och ledare verktyg att hantera oenigheter innan de växer. Det kan också ge dem förhandlingsstrategier som kan vara användbara när de söker lösningar med kollegor som inte delar deras åsikter, vilket stärker relationer och skapar trygghet i teamet.
a - Bryt fördomar och förutfattade meningar
Ibland uppstår spänningar när vi ser varandra genom stereotypa glasögon. Äldre kollegor kanske har förutfattade meningar om yngre (Gen Z), och vice versa. Lyft vikten av att möta varandra som individer – inte representanter för en kategori.
a - Skapa trygga ytor för samtal
När det finns utrymme att prata fritt om utmaningar och idéer, utan rädsla för att bli dömd eller ignorerad, minskar risken för konflikt. En öppen och tillåtande miljö gör att små irritationer inte hinner växa till större problem.
a - Inför tydliga rutiner för att hantera konflikter
Har ni en gemensam struktur för hur konflikter ska hanteras? Om inte – börja där. En tydlig process för att ta itu med oenigheter hjälper er agera snabbt, rättvist och respektfullt när något uppstår.