Arbeta sida vid sida med AI
Var är vi nu?
Användandet av AI är utbrett, till exempel inom automatiserad logistik och systemlagring, medicinska rutinprocedurer, robottillverkning, chatbot-teknik, investeringsanalyser, rapportering och beslutsfattande. Det görs framsteg mot självstyrande fordon, Alexa och Siri har blivit som familjemedlemmar och musik-streamingappar spelar nya favoritartister innan vi ens har hört talas om dem.
Även inom områden som tidigare inte ansetts vara kompatibla med AI, har intresse visats. Möjligheter för komplexa HR-aktiviteter, som att generera performance reviews, mätning av potential för befordran(promotion-potential) och succession planning, undersöks. Det finns redan mjukvara som kan utvärdera arbets-sökande via video, jämföra deras svar – både muntliga och skriftliga – med förbestämda preferenser för tjänsten.
Personliga lärande-plattformar erbjuder träningsrekommendationer vid tidpunkter som är relevanta för den lärande, skräddarsydda efter den anställdes befattning, erfarenhet och uppdrag. Listan växer för varje dag.
Det korta svaret är “ja”. Över tid kommer troligen de insikter och produktivitetsvinster som utlovas, att ge organisationer som införlivar AI på ett effektivt sätt, ovärderliga fördelar.
Experter rekommenderar att börja med att utvärdera vilka affärsfunktioner som enklast kan få nytta av AI och vilka analytiska tekniker som skulle krävas. Ett annat viktigt steg är att inhämta aktuella, kvalitativa data och att uppmärksamma de processer som behövs för att hantera detta.
I det här skedet drar många HR och L&D-ledare öronen åt sig. Vad har de med det här att göra? Faktum är, att AI-experter menar att hur bra utfallet med analytiska tekniker blir i verkligheten, till stor del kommer att bero på företagens kvalitet på mänskliga färdigheter och kompetenser.
Teknik har en förmåga att skapa oavsiktliga konsekvenser
Dessa ledare medger att vinsterna med AI riskerar att bli utjämnade av förlusterna, i alla fall delvis, om effekten av förändringar i företagskulturen bidrar till att skapa oengagerade medarbetare. Varningsklockor ringer redan på vissa håll. Internetjätten Amazon ligger i framkant när det gäller AI och tog nyligen patent på tekniken bakom utvecklingen av ett armband som kan följa medarbetares rörelser, och som vibrerar när algoritmen bedömer att de gör något fel. Detta blir en uppgradering av liknande spårnings-teknik som redan används.I en artikel som ger en målande beskrivning av AI: s potentiella inverkan på medarbetarengagemang, säger en tidigare anställd lagermedarbetare hos Amazon: ”Efter ett års arbete på golvet, kände jag mig som ytterligare en version av de robotar som jag arbetade med.”
Även om optimismen i undersökningen överväger, så är många oroliga över att förlora sitt jobb på grund av framstegen inom AI. HR-ledare behöver inte en föreläsning om hur AI:s negativa inverkan gällande nedskärningar – eller rykten om dem – påverkar arbets-styrkans prestationer. Som Carnegie observerade redan för många år sedan, ”En av de värsta sakerna med att oroa sig, är att det förstör vår förmåga att koncentrera sig.”
Använd människors potential.
a
För ett antal år sedan hade Googles grundare en aha-upplevelse som radikalt ändrade deras rekryteringsfilosofi. I tron att endast teknister kan förstå teknik, ställde de in sin ursprungliga urvalsalgoritm på att endast välja ut datavetenskapliga kandidater med toppbetyg från elituniversitet. 2013 bestämde sig Google för att testa sin rekryteringshypotes. Med kodnamnet Project Oxygen, analyserades data för rekrytering, uppsägning och befordran i sin helhet, tillbaka till företagets införlivande 1998. Resultaten var överraskande: Av de viktigaste egenskaperna hos Googles bästa medarbetare, rankades hårda färdigheter som vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik lägst.
a
Det är mindre troligt att hela yrken kommer att bli automatiserade, än att vissa aktiviteter inom många olika yrken, automatiseras
a
Projektet visade istället att samtliga toppegenskaper för framgångsrika Google-medarbetare var mjuka färdigheter, som att vara en bra coach och kommunikatör, få nya insikter genom att lyssna på olika synpunkter, vara empatisk och stötta kollegor, behärska problemlösning genom kritiskt tänkande och ha förmågan att göra kopplingar mellan olika komplexa idéer.