20 Användbara tips för att ta kontrollen över din tid

av Dale Carnegie den 18 februari, 2024

I en värld full av distraktioner och krav är effektiv tidshantering nyckeln till kontroll över aktiviteter och stress i våra liv.

Vi bad våra teammedlemmar, som precis som du, balanserar ett hektiskt arbete med privatliv, att dela med sig av sina bästa tidshanteringstips som faktiskt fungerar.

Här är deras tips:

  1. Gör planeringslistor för dagar och veckor.
    a
  2. Uppskatta hur lång tid varje uppgift kommer att ta och skriv ner det bredvid uppgiften.
    a
  3. Ha som mål varje dag att bara ha 3 saker på din lista (det här kan vara svårt), men det handlar om att sätta realistiska mål som inte bara ger dig en känsla av att ha presterat utan också hjälper dig att undvika att du känner dig överväldigad.
    a
  4. I slutet av varje dag granskar du vad som inte har gjorts och planerar in när detta kan göras. Genom att göra nästa dags lista kvällen innan sparar du den tiden nästa dag.
    a
  5. När du skapar den här listan, tänk på hur många timmar du arbetar med olika uppgifter varje dag. Om du arbetar 7 timmar, men 3 timmar av den dagen är möten, har du bara 4 timmar på dig att få dina uppgifter klara, så planera vad som kan göras under den tiden.
    a
  6. Om du har en ledande roll, planera för avbrott. Om du en vanlig dag spenderar 2 timmar på att ta itu med förfrågningar om hjälp eller oväntade samtal, ta med det i din dag också, så att din lista blir mer realistisk och genomförbar.
    a
  7. I början av varje dag gör du de viktigaste sakerna på din lista först, så att du får en bra start på dagen.
    a
  8. Om din organisation tillåter flexarbete, arbeta på de tider som du är mest effektiv.
    a

    a
  9. Gör liknande uppgifter, som att skicka e-post, ringa samtal, skicka förslag vid ett tillfälle – att ständigt skifta mellan olika typer av uppgifter gör oss mindre effektiva och får oss att göra fler misstag.
    a
  10. Blocka tid i din kalender för att få viktiga uppgifter gjorda utan avbrott, låt andra veta att du inte är tillgänglig under den tiden.
    a
  11. Schemalägg tid för raster och motion. Vi oroar oss ständigt över låga laddningsnivåer hos våra mobiler, paddor och datorer, och vi behöver även tänka på energinivåer när det gäller oss själva.
    a
  12. Sätt gränser. Om andra inte känner till dina arbetstider, lägg till informationen bredvid din e-postsignatur (Jag jobbar vanligtvis…).
    a
  13. Stäng av telefon- och e-postmeddelanden när du arbetar med specifika uppgifter för att undvika distraktioner.
    a
  14. Ställ in möten som kan avklaras med ett snabbt mejl eller samtal – tydligen spenderas 16 % av våra liv i onödiga möten, vilket under en 45-årig karriär motsvarar ungefär 22 år (MIT).
    a
  15. Gå ur/avanmäl dig från grupper du inte behöver vara med i.
    a
  16. Ha separata telefoner för jobbet och privat, så att du kan stänga av när du är ledig.
    a
  17. Gå och prata – få lite daglig motion genom att ringa medan du går.
    a
  18. Fråga andra om saker som är utanför ditt kunskapsområde istället för att lägga massor av tid på att uppfinna hjulet på nytt.
    a

    a
  19. Lär dig hur du säger nej genom att delegera en uppgift eller föreslå en annan tidpunkt för ett möte eller deadline för ett arbete.
    a
  20. Delegera det du kan – fundera på om det skulle vara fördelaktigt för någon annan att utföra en specifik uppgift för att de har kompetensen eller skulle dra nytta av den utveckling som delegering skulle ge dem.Kom ihåg att sann delegering är ett samtal mellan dig och en annan person, där personen förstår ansvaret och vilket resultat som behöver uppnås. Personen tar ansvar för det genom att fastställa en egen handlingsplan och sedan backar du, men låter personen veta att du finns där som stöd vid behov.

Övervinn din oro för deadlines!

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB