8 Sätt att boosta entreprenören inom oss
Vi känner alla till dem – personerna som letar efter nästa stora idé och agerar på den för att förverkliga den. De är entreprenörer och har ett mycket specifikt tänkesätt som hjälper dem att lyckas i affärer och i livet.
Vem är egentligen en entreprenör?
Merriam-Webster definierar en ”entreprenör” som någon som driver ett företag på egen ekonomisk risk, men det är mycket mer än pengar det handlar om. För många företagare och ”soloprenörer” (enmansföretag) är deras arbete en livsstil. De har byggt upp ett företag från grunden och är ensamma ansvariga för framgång eller misslyckande.
Entreprenörer finns i alla branscher, från jordbruk till teknik till tillverkning till myndigheter och utöver det. Dessa människor skapar vågor var de än är, vilket är avgörande för att hålla vår ekonomi i gång. Vad hjälper entreprenören att lyckas? Deras tankesätt.
Hur tänker en entreprenör?
Entreprenörstänket är mångfacetterat, men samma egenskaper tenderar att dyka upp hos framgångsrika affärsmän. Olika personer har dessa egenskaper i olika utsträckning, och det är dessa tankesätt som driver företagsägare och grundare i sina uppdrag.
Visionärt: ”Entreprenörskap handlar inte om att förutsäga händelser, det handlar om att utvecklas till något”, säger Bill Salman i vår Take Command-podcast.
Resultatorienterat: De kan följa en strategi/metod eller vara flexibla och anpassa sig snabbt när saker inte fungerar, men en verkligt resultatinriktad inställning är alltid fokuserad på vad som är bäst för kunden. I slutändan är det deras resultat från att använda din produkt eller tjänst som verkligen betyder något.
Uthållighet: Entreprenörer förväntar sig att möta motgångar och vet att de kan och kommer att kämpa sig igenom allt. Som Robert Forrester, som överlevde hjärnhinneinflammation, och blev en upplevelse som satte perspektiv på saker i livet genom att visa honom hur man möter det värsta och övervinner det.
Självmedvetenhet: Entreprenörer börjar sin tankeprocess med det de kan kontrollera – sig själva. De är självmedvetna, vilket gör deras tankar tydliga och resulterar i empati gentemot andra.
Anpassningsförmåga: Entreprenörer följer flödet och förstår att landskapet i affärsklimatet ständigt skiftar. De måste anpassa sig för att behålla balansen. Deras inställning är att vara smidiga för att kunna hålla jämna steg med förändringarna som sker.
Initiativrik: Den här typen av tankesätt finns redan från början av ett projekt, eller till och med innan. Entreprenörer tänker framåt och bygger stödsystem som de kan lita på. De ser möjligheter snarare än svårigheter och använder det som finns till hands för att lösa problem.
Syfte: Entreprenörer med ”affärstänk”, fokuserar på sitt arbete och ser det som en meningsfull del av sitt syfte i livet. De väljer sina handlingar varje dag med avsikt, och det är det som driver dem framåt mot sina mål.
Livslångt lärande: Har tankesättet att tillväxt är viktigare än det obehag vi eventuellt upplever när vi utvecklas. Endast genom att tänja på våra egna gränser och ständigt lära oss mer (inte bara akademiskt, utan också praktiskt) kan vi nå våra mål som sanna entreprenörer.
För att utveckla det entreprenöriella tänket behöver vi agera. Tillsammans med oss på Dale Carnegie hittar du entreprenören inom dig. Kom i gång direkt!
Här hittar du höstens kurser hos Dale Carnegie.