Ledarskapsbloggen
Kommunikation
Konfrontera för förändring – utan att skuldbelägga
Undvik att hamna i ”skuld/försvar”-situationer. Bygg trygga relationer så att du kan ge feedback på ett produktivt sätt, och var medveten om att mottagaren inte måste acceptera feedbacken.
Ledarskap
20 Användbara tips för att ta kontrollen över din tid
Är det bara du som kan göra jobbet? Fundera på om andra skulle dra nytta av den utveckling som delegering skulle ge dem. Här är 20 tips som hjälper dig rensa bort tidstjuvar.
Ledarskap
Är gamla tidens utvecklingssamtal fortfarande relevanta?
I en tid när många organisationer väljer att ha system med kontinuerlig feedback, vilket möjliggör regelbunden coachning och ger möjlighet till snabba justeringar och förbättringar, är det kanske dags att se över utvärderingsprocessen?
Ledarskap
Hur pratar vi med våra medarbetare om stress och oro?
I en global studie rapporterade mer än 80 % av ledarna att ett hybridupplägg var ansträngande för medarbetare. I första hand handlar det om att inleda samtal med medarbetare för att få en helhetsbild av hur deras situation ser ut både på och utanför arbetet.
Ledarskap
10 Mänskliga förmågor som AI inte kan imitera
En sak som ofta saknas i rubriker och prognoser är på vilket sätt organisationer ska integrera teknologiska framsteg med sina mänskliga medarbetare. Medarbetare behöver utrustas med de rätta färdigheterna och attityderna för att implementera AI-tekniken.
Ser du alla som konkurrenter i dina relationer?
Vi behöver ibland påminna oss själva om att vi sällan når framgång på egen hand. Att ha viljan att ”tävla” är en bra egenskap. Den gör oss mer effektiva, så länge vi har kontroll över vår avundsjuka. Om någon är bättre än oss själva eller lyckas bättre, så firar vi deras framgångar tillsammans med dem!
Kommunikation
10 Känslor som får ditt reaktiva jag att ta egna beslut
Handen på hjärtat, när var senaste gången du reagerade på ett mindre smidigt sätt och tänkte efteråt att du borde ha handlat annorlunda? När vi hanterar vår reaktivitet på ett bra sätt bidrar vi till en mer hälsosam, säker, produktiv och samarbetsvillig kultur.
Ledarskap
Varför ber framgångsrika ledare om hjälp?
Ingen förväntar sig att en ledare ska vara expert på allt; medarbetare förväntar sig dock ett engagemang för kontinuerligt lärande och att de är förebilder. Effektiva, självsäkra ledare förstår att ledarskap är en inlärningsprocess och strävar inte efter perfektion. Hur eliminerar vi våra ”blind spots”?
Ledarskap
8 Sätt att boosta entreprenören inom oss
En ”entreprenör” definieras som någon som driver ett företag på egen ekonomisk risk, men det är mycket mer än pengar det handlar om. För många företagare är deras arbete en livsstil. De har byggt upp ett företag från grunden och är ensamma ansvariga för framgång eller misslyckande. Vad är det som hjälper entreprenören att lyckas?
Hur hjälper vi kulturinfluencers att skapa rätt kultur?
"Kulturinfluencers" behövs på alla nivåer i organisationen; ambassadörer som delar företagets vision och beteenden, och som kommer att sprida sin tillit och lojalitet till varumärket till andra och hjälper till att driva förändringar, leverera nyckelbudskap och ge feedback till det seniora ledarskapet.
Hur ”jobb-bästisar” kan öka engagemanget hos medarbetare
Nyttan med vänskap gäller även på kontoret. När det gäller att engagera medarbetare på arbetsplatsen är det viktigt att aktivt uppmuntra vänskap och enligt Gallup står chefen för 70 % av variationerna i engagemang inom ett team.
Medarbetarengagemang
6 Sätt att boosta självförtroendet hos medarbetare
Enligt en studie hade 32% av medarbetarna känt sig underkvalificerade i sin nuvarande roll under det senaste året. Hur gör vi för att uppmuntra och stödja andra som behöver en liten knuff uppåt? Här är sex idéer.
Kommunikation
Bygga relationer med kollegor och kunder online eller offline – vad är skillnaden?
Online eller offline, många av principerna förblir desamma – säkerställ att första samtalet handlar om mottagaren, att skapa en miljö som uppmuntrar till samarbete och förstå den andra personens värld, utmaningar och affärsbehov. Få dina lyssnare att vilja höra mer – här är tipsen.
Medarbetarengagemang
Så här undviker vi ”quiet firing”
Meningsfull feedback är inte ett hinder för prestationer – det är en katalysator för tillväxt. Utan återkoppling kan det vara svårt att förstå sin roll och sitt syfte inom organisationen och medarbetare känner sig distanserade. ”Quiet firing” är när en organisation försummar att engagera och stödja sina medarbetare, och de själva väljer att lämna sitt arbete till slut.
Ledarskap
Hur tar vi nästa steg i samtalet om kvinnligt ledarskap?
Även om diskussionerna kring kvinnligt ledarskap och kvinnor i näringslivet har gått framåt, så krävs det fortfarande mycket mer arbete och investeringar. Tillsammans kan vi påskynda målet om fler kvinnliga ledare, främst genom tre grundläggande tillvägagångssätt.
Ledarskap
Är ”quiet quitters” bara oengagerade medarbetare?
Vad är ”quiet quitting”? Det beror på vem du frågar. Vissa menar att det är kollegor som vägrar att arbeta utöver deras arbetsbeskrivning, men detta är lite för förenklat eftersom det bara kommer från en individs perspektiv. Uttrycket antyder en långsam reträtt från sitt jobb, så hur kan vi som ledare vända detta?
Kommunikation
Hitta glöden i jobbet igen – eller sluta?
Innan vi bestämmer oss för att lämna vårt jobb är det viktigt att fråga oss själva ärligt om vi verkligen har rannsakat oss själva och vårt sätt att kommunicera och om vi har gjort relevanta reflektioner. Kanske ger du din arbetsgivare en andra chans innan du bestämmer dig för att gräset är grönare någon annanstans?
Kommunikation
“Frågor på det?” 3 Snabba tips för en bra frågestund.
Frågestunder kan gå hett till. Som talare förväntas du hålla ordning och vara den som har kontrollen. Hur mycket vi än övar på vår presentation, finns det inget sätt att förbereda sig för oförutsägbara frågor i en Q&A. Här är tre snabba tips som hjälper dig ta kontrollen över frågestunden.
Ledarskap
Hjälper eller stjälper du dina medarbetare genom dina målsättningar?
Ansvar gör att vi känner en positiv press och vet att någon kommer att se våra framsteg och vi anstränger oss därför lite extra för att prestera. Att sätta mål för medarbetare är viktigt, men tappar sin betydelse utan tydligt ansvar, och utan ansträngning och ansvar minskar måluppfyllnaden.
Ledarskap
Ooops! Undviker andra dig när du är stressad?
I kriser och ovana situationer, som till exempel under pandemin, störs våra rutiner och vi irriteras av småsaker som vi vanligtvis inte skulle reagera på. Hur uppfattar andra oss i dessa situationer? Ta tag i stressen direkt genom att skapa rutiner och fokusera på de saker du faktiskt kan göra något åt.
Ledarskap
Genuina chefer ökar vår vilja att prestera
En viktig del av ledares effektivitet är hur mycket medarbetare litar på dem. Denna tillit är grundläggande för att kunna upprätthålla kulturen. Det är under kriser eller motgångar som våra relationer testas och nivån på ledarskapet visar sig ofta i utmanande situationer.
Kommunikation
Vad handlar konflikten om EGENTLIGEN?
I spända situationer uppmanar hjärnan oss att ”eliminera hot” och diplomatiska och genomtänkta svar är plötsligt som bortblåsta. Vi påverkas i hög grad av andras känslor och beteenden, så vi behöver vara medvetna om vad som triggar spänningar hos oss själva.
Ledarskap
Jag detaljstyr väl inte, eller…?
Många chefer som inte ser sina medarbetare sitta vid sina datorer och jobba flitigt några skrivbord bort, har svårt att lita på att de anstränger sig tillräckligt mycket när de jobbar hemifrån.
Ledarskap
Varför behöver vi vara självmedvetna på jobbet?
En självmedveten chef med god lyssnarförmåga tar öppet till sig medarbetares idéer, och lika självmedvetna exekutiva chefer ger stöd och befogenheter att omsätta medarbetares kreativa visioner i praktiken.
Ledarskap
Hur går vi från att ”chefa” till att vara ledare?
Medarbetare är öppna för nya influenser och vill känna sig inspirerade och motiverade. Chefer som förstår denna enkla sanning och effektivt använder det i sitt ledarskap, bygger team med engagerade medarbetare som gör bra resultat.
Ledarskap
Nio tips om hur du får svart bälte i tidshantering
82% av de som jobbar har inte någon struktur för att hantera tid och arbetsuppgifter. Ofta saknas tekniker för det eller så följer vi devisen ”Jag tar tag i saker allteftersom de kommer in.” Det finns många anledningar till dålig hantering av tiden och vad skulle konsekvenserna bli om vi undvek att göra de vanligaste tidsmissarna?
Ledarskap
Här är 8 varningssignaler för att det finns grupptänk i teamet
Har det blivit viktigare att fatta ett beslut som alla i gruppen är eniga med, än att besluta något som med största sannolikhet kommer att vara bäst för organisationen? Förstå konceptet grupptänkande; se symtomen och vet hur du hittar lösningar.
Ledarskap
Hur skapar vi uthålliga arbetsstyrkor i en VUCA-värld?
Om någon tid skulle beskrivas som VUCA, så är det här och nu. Och om det är någon gång vi skulle behöva säkerställa att våra företag är motståndskraftiga, är det nu.
Ledarskap
Vilken plats har organisatorisk coachning i er organisation?
De som får coachning på arbetet har visat sig vara mer rustade för att leda andra, inspirera team, motivera andra och visa riktning. Coachning skapar en vinn-vinn-relation för alla på den moderna arbetsplatsen.
Presentationsteknik
Klistrar du fast ett ”tokleende” när du är nervös?
Virtuella möten ger oss möjlighet att se hur vi uppfattas av andra i olika situationer. Vad har du lärt dig från att konstant se dig själv i videomöten och på vilka sätt kan du uttrycka dig för att göra ännu större intryck?
Kommunikation
Dynamiska diskussioner med Regeln: 1+4
Hur gör vi för att undvika att andra blir defensiva, argumenterar och skuldbelägger varandra och tappar fokus i diskussioner? Om du vill visa ett ledarskap som inte stöter bort eller förminskar andra i diskussioner, ska du komma ihåg Regeln: 1+4.
Ledarskap
Har du huvudet i sanden?
Hitta balansen mellan att vara empatisk utan att uppfattas som tillgjord och att vara professionell utan att ses som likgiltig. 57 procent av cheferna i en undersökning hade vid minst ett tillfälle undvikit att ta tag i en konflikt – fastän de borde. Här får du en praktisk guide för jobbiga samtal.
Ledarskap
Blir du stämplad som ”idiot” när du gör ett misstag?
Vad kan vi som ledare börja göra för att våra medarbetare, kollegor och team ska känna att det är okej att inte alltid hålla med andra och känna att det du gör och säger är lika mycket värt även om det går emot vad de flesta andra tycker och tänker?
Ledarskap
Ta kommandot över din att göra-lista – så att inte den tar kommandot över ditt samvete
Vi kan inte kontrollera vad vi kommer att behöva hantera imorgon, men kan vi styra över hur vi reagerar på och hanterar oväntade händelser. Här är några enkla strategier som hjälper dig att styra upp din tid och tillgänglighet.
Ledarskap
Gör medarbetarperspektivet till pricken över i:et i ditt ledarskap
Nästan 7 av 10 företagsledare tror att de får mindre respekt om de är empatiska på arbetsplatsen. Under pandemin kommunicerade ledare både oftare och tydligare och visade hur medarbetarupplevelsen faktiskt kan se ut. Här är 4 råd till ledare för att skapa en empatisk kultur som hjälper företagen att behålla duktiga medarbetare.
Ledarskap
Tre fiender som du inte visste att du kunde ha!
Precis som vi skapar idoler som vi följer, kan vi göra likadant med våra egna ”fiender”. Ofta har vi inte ens en tanke på att dessa faktiskt finns och påverkar våra liv, även om vi kanske märker dess effekter. Fiender kommer inte endast i form av människor.
Kommunikation
Bli bäst på att generera värdefull digital mötestid
Att vara en aktiv deltagare i digitala möten är något vi väljer att vara, men hur leder vi engagerande digitala möten med många deltagare? Här är praktiska och värdefulla hands-on-råd till dig som vill utvecklas som digital mötesledare.
Försäljning
Skifta perspektivet – se möjligheten i att utveckla kundrelationer online
Säljare uppmanas att förändra ett sätt som har fungerat i hundratals år och ta steget in i en okänd värld med ny teknik och virtuella relationer. Hur kan vi skapa möjligheter ur krisen, för att bli bättre säljare och verkligen sticka ut jämfört med våra konkurrenter?
Ledarskap
Varför är empatiska ledare så viktiga?
58% av Vd:ar medger att de får anstränga sig för att kontinuerligt visa empati i arbetet. Empatiska förmågor kan vi faktiskt träna upp och vem vill inte ha en chef som är intresserad av ditt välmående och dig som person?
Ledarskap
Vänd inte ut och in på dig själv. Har du gjort ditt bästa, då räcker det!
Är du personen alla går till för att dumpa saker på eftersom du aldrig säger nej? Att skapa balans och dra en gräns mellan arbetet och vårt privata liv har varit ännu svårare under pandemiåret, och hur avgör vi vad vi behöver säga nej till eller skjuta på till morgondagen?
Ledarskap
Vi känner sällan stolthet som fegisar – vad skulle du göra om din komfortzon inte höll dig tillbaka?
Komfortzonen behöver inte vara antingen något negativt eller positivt, det är hur vi använder den som bestämmer hur den påverkar våra liv. Så hur gör vi för att tänja vår komfortzon? Här är några tips på hur du kan komma igång.
Kommunikation
9 tips för effektivare mejlhantering
Mejl upptar en stor del av vår tid, så vi behöver effektiva och smarta sätt att hantera dem. För att spara tid, både för dig själv och den du skickar till, är det viktigt att hålla kommunikationen lättläst och tydlig.
Ledarskap
Ensamt i toppen – 5 sätt för ledare att coacha varandra
Har du också gått in i din egen "bubbla" under pandemin och varit så fokuserad på hur det ska gå i närmaste framtiden, och helt glömt bort att du faktiskt har människor omkring dig? Att du inte behöver lösa allting själv.
Ledarskap
Visste du att 85% av våra framgångar når vi genom att ha rätt mjuka färdigheter?
Självklart är teknisk kompetens viktig, men kritiskt tänkande, samarbete och snabb anpassningsförmåga står högt upp på rekryterares lista idag.
Ledarskap
När du känner dig som en bedragare på arbetet
Vet du vad Albert Einstein, Tom Hanks och Michelle Obama har gemensamt? Alla tre tvivlade på sina egna förmågor och kände att ”snart kommer någon att upptäcka vem jag egentligen är”.
Ledarskap
7 steg för att hitta ”roten till det onda” och lösa problemet
En av huvuduppgifterna som ledare är att hantera och lösa problem. Följ dessa strategiska steg för att minska glappet mellan förväntade prestationer och faktiska resultat.
Försäljning
5 Sätt som förbereder teamet för framtidens sätt att sälja
Vad kommer att krävas för att lyckas med distansförsäljning? Vilka säljtrender kommer vi att se framöver? Här är sakerna du behöver veta för att hjälpa dina säljare hålla jämn takt med de snabba förändringarna i dagens säljklimat.
Ledarskap
Lägger du verkligen din tid på rätt saker?
Hur mycket av det du skyndar dig att göra är verkligen viktigt att du gör, och hur mycket av det du inte har gjort, är faktiskt är viktigt att göra?
Ledarskap
Med en SMART kultur uppnår du dina mål
Med relevanta och gemensamma mål skapas fokus och riktning i verksamheten. Prioritera de mål som direkt påverkar möjligheterna att uppnå strategi- och verksamhetsmål.
Ledarskap
4 Konkreta tips för digitalt ledarskap som engagerar ditt team
Ett meningsfullt möte behöver ha ett syfte, och hur gör vi så att den digitala mötesplatsen är engagerande och uppmuntrar till ett aktivt deltagande?
Ledarskap
Vi behöver inte vara utnämnda ledare för att visa ledarskap
På vilket sätt kan vi visa ledarskap och få de runt oss att prestera bättre – oavsett om vi är chefer eller inte?
Ledarskap
Tre frågor som ger svar på er anpassningsförmåga i utmanande tider
Vad är avgörande för att skapa uthålliga företag som har förmågan att studsa tillbaka?
Ledarskap
Född som ledare?
Vi tror att alla har potential att uppfattas som födda ledare inför nya bekantskaper, men vad är det som krävs för att vi ska lyckas uppnå det?
Kommunikation
Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?
Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.
Kommunikation
Tänka på stående fot under press
Skulle det inte vara skönt att kunna tänka på stående fot, utan att behöva känna dig hämmad eller osäker under tiden?
Ledarskap
Håll kvar lugnet när vardagen tar fart
Små förändringar kan hjälpa oss minska stress som gör oss mindre effektiva och kan leda till ohälsa . Här är tipsen för en sundare och mer organiserad arbetsvardag.
Ledarskap
Hur kan vi prata om och hantera även jobbiga känslor?
Det kan kännas jobbigt att ta upp känslor som kan skapa obehag, särskilt de känslor som inte reflekterar framgång, styrka och kontroll. Rädslan att bli avvisad och betraktad som "svag" gör att vi ofta håller inne med dem.
Ledarskap
10 Tips för chefer när teamet är utlokaliserat
Vilka är det bästa sätten för ledare att kunna behålla affärer och driva företag vidare, och säkerställa att medarbetare som jobbar hemifrån fortsätter att vara motiverade och engagerade?
Kommunikation
Undviker eller söker du konflikter? Fem tips för att lösa konflikter på ett bättre sätt.
Lös konflikter genom att visa intresse och lyssna på den andra parten! 5 tips hur du löser konflikter på ett smidigare sätt.
Presentationsteknik
Hur du använder storytelling i arbetet för att få andra att både lyssna och förstå
Om vi presenterar komplexa saker, måste vi vara smarta. Å andra sidan, så kan vem som helst berätta en story, eller…?
Kommunikation
Hur trovärdigt låter ”öh”, ”typ” och ”liksom”?
Skippa utfyllnadsorden som inte tillför något av värde för lyssnarna. De fyller bara ut ett tomrum när vi inte är självsäkra nog i vårt sätt att tala och får oss att låta mindre trovärdiga.
Medarbetarengagemang
Orka fråga hur dina medarbetare mår
Testa att ställa frågan "Hur mår du?" Och ta reda på hur en medarbetare eller kollega verkligen mår. Kanske leder det också till en fördjupad relation.
Kommunikation
Hur du behåller en bra relation även om du säger “nej”
Hör av dig till människor som har bett om, frågat efter eller erbjudit dig något. Att avböja och säga nej är helt okej. Att strunta i att höra av sig är däremot inte okej.
Ledarskap
Här är 5 frågor chefer som alltid vet bäst borde ställa till sig själva
Du har ju lyckats bra som chef så här långt, varför ändra på något som fungerar?
Kommunikation
Bli vän med stressen
De flesta av oss kan bli bättre på att hantera pressade situationer och oro. Ändra på vanor som hindrar dig från att prestera för att få bättre kontroll över din stress.
Kommunikation
Övertygande kommunikation – så får du andra att lyssna på dig
Om du vill övertyga andra måste du själv vara övertygande. Ha alltid lyssnarens perspektiv i åtanke. Det gör mottagaren mer öppen för det du föreslår.
Ledarskap
Frågorna som tar ditt ledarskap till nästa nivå
De flesta framgångsrika ledare har en sak gemensamt - de vill veta vad som krävs för att ta sitt ledarskap och team till nästa nivå.
Ledarskap
Är du på stranden men har dina tankar kvar på kontoret?
Undersökningar visar att personer som tar ledigt har lägre stressnivåer, löper mindre risk att bli sjuka och är mer produktiva.
Kommunikation
Innan du gör antaganden om andra, tänk på konsekvensstegen
Ofta läser vi ofta av andra människor på ett felaktigt sätt. Vi använder en "konsekvensstege" för att bestämma hur vi ska agera och reagera mot människor och i olika situationer.
Försäljning
Vill du sälja? Skapa relationer.
Fokusera på vilka dagliga aktiviteter som skapar framgång. Vi behöver kunna relatera känslomässigt till det vi tar beslut om och bra processer skapar bra relationer och därmed resultat.
Kommunikation
Var vi verkligen på samma möte?
Vi kommunicerar och uppfattar kommunikation på olika sätt och även i rutinerade grupper behöver vi fastställa vad som faktiskt beslutats i ett möte.
Kommunikation
8 råd hur du kan hjälpa andra att hitta rätt
Att ge gör oss lyckligare att än att ta emot. Så varför vidarebefordrar vi inte kontakter eller möjligheter mer än vad vi gör?
Kommunikation
Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig
Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.
Ledarskap
Vet andra vad de kan förvänta sig av dig?
Som chef behöver du visa att du finns där, stötta och ge uppmuntran, och framför allt att det går att lita på dig. Trovärdighet skapar engagemang.
Ledarskap
Därför kan oengagerade medarbetare sänka ditt företag
Oengagerade medarbetare kostar inte bara pengar över tid, de kan också sätta stor press på övriga medarbetare.
Kommunikation
Engagera både hjärna och hjärta för att behålla dina medarbetare
När medarbetare får ta del av framgångar och ges stöd i att vända misslyckanden till möjligheter, så ökar känslan av delaktighet och viljan att uppnå egna och gemensamma mål.
Ledarskap
Är det bara du som kan göra jobbet?
Även de effektivaste skulle behöva be om hjälp ibland och som ledare behöver du vara en förebild. Så varför delegerar vi inte mer?
Ledarskap
Vad är ditt mått på en lyckad dag?
Är det antal check på agendan som avgör hur lyckad din dag har varit? Eller styrkan i dina relationer?
Ledarskap
Är tidshantering en myt?
Hur organiserad du än är, är det alltid 24 timmar på ett dygn. Tiden ändrar sig inte och kommer aldrig att göra det. Det enda du faktiskt kan förändra är dig själv och det du gör med din tid.
Ledarskap
Inspirerande boktips för dig som vill utvecklas som ledare och person
Böcker som ger dig råd i förändringsresor, försäljning, ledarskap och i vardagens situationer och utmaningar.
Ledarskap
Är det din ålder som avgör om du är engagerad och motiverad?
Vi förväntas att succesivt arbeta längre, kanske fram till 70 års ålder, innan vi når pensionsålder. Är det rimligt eller vettigt att människor ska sluta utvecklas i sitt arbete 15 – 20 år innan arbetslivet avslutas?
Ledarskap
7 självperspektiv som gör dig till en modigare ledare
Mycket handlar idag om och utgår från ”jag” och ”mitt” perspektiv. För att som chef kunna leda team till framgångar och med syfte, behöver vi se på och använda dessa perspektiv på rätt sätt.
Ledarskap
Det är du själv som avgör hur du ska reagera på andras beteenden
Det är vi själva som kontrollerar vårt beteende. När andra personers känslor och handlingar styr våra egna känslor och reaktioner, blir resultaten oftast inte särskilt bra. Men vi behöver inte vara ”offer”, vi kan ta ägarskap över våra tankar, känslor och handlingar.
Ledarskap
Fyra saker du kan börja med direkt för att öka engagemanget hos dina medarbetare
Genom dina ord, ditt kroppsspråk och ditt ansiktsuttryck visar du hur viktiga du tycker att dina medarbetare är. Du kan lyfta dem eller sänka dem. Det börjar med dig.
Medarbetarengagemang
Få andra att känna sig uppskattade för vilka de är – inte för vad de gör
Många organisationer talar om att medarbetarengagemanget behöver öka, men få gör konkreta saker för att verkligen öka engagemanget. Vad är det då som gör oss engagerade?
Ledarskap
Se personen – inte generationen!
Både chefer och medarbetare behöver och vill ha nya utmaningar för att känna sig motiverade och engagerade. Överbrygg generationsklyftan genom att uppmuntra hela arbetsstyrkan lära nytt och av varandra för att fortsätta utvecklas.
Kommunikation
Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?
"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.
Ledarskap
Varför ska man anställa någon som är ”femtio, fet och färdig”?
En undersökning visade att chefer i snitt uppger 56 år som gränsen för när de definierar en arbetstagare som ”äldre”, men 82% svarade också att ”arbetstagare över 60 år gör minst lika bra arbetsprestationer som de under 60 år.”’
Ledarskap
Varför glömmer vi de enkla sakerna som gör oss till bättre ledare?
Som chef är det ditt ansvar att få dina medarbetare att känna att de är värdefulla personer som tillför värde till företaget.
Ledarskap
Så här gör du för att nå dina mål 2019!
Här är 12 av Dale Carnegies välbeprövade principer som hjälper dig att stretcha dina färdigheter till nästa nivå och nå dina uppsatta mål.
Ledarskap
Så här undviker du “decemberdepressionen” i år
Oron över att inte hinna med allt som förväntas av oss, kan göra oss oerhört stressade och få oss att tappa gnistan. Ha realistiska förväntningar på vad du faktiskt hinner och kan göra.
Ledarskap
6 tips för att uppmärksamma lojala medarbetare
Det är lätt att "glömma bort" de lojala medarbetare som redan arbetar i företaget sedan tidigare när vi behöver utöka arbetsstyrkan.
Kommunikation
6 tips för bättre kommunikation på jobbet
Nyckeln till att utveckla en känsla av gemenskap är att hitta ett gemensamt mål. Låt alla i teamet vara delaktiga och få känna att de bidrar.
Medarbetarengagemang
Uppmuntra dina medarbetares kreativitet för att skapa glädje i teamet.
Studier visar att medarbetare som får använda sin kreativitet är lyckligare och att människor vill arbeta för företag som respekterar och värdesätter sina medarbetare.
Ledarskap
Gör du andra bättre så lyckas ni tillsammans
När vi ska prestera tillsammans så handlar det om att göra de andra personerna runt omkring lite bättre. Att bygga självförtroende och mod hos den andra personen.
Ledarskap
Skapa dina egna innovationer – vänta inte på att andra ska göra jobbet åt dig
Med rätt verktyg, en innovationsprocess och en tro på din egen kreativa förmåga, kommer du upptäcka att det är förvånansvärt lätt och framför allt roligt, att skapa dina egna innovationer!
Ledarskap
Om du har fel, medge det genast och med eftertryck
Du kan påverka andras sätt att vara och agera, genom att vara en förebild och ta ansvar för dina egna misstag. Medge dina misstag och du får en känsla av att du har gjort rätt - trots att det har blivit fel.
Försäljning
Konsten att få potentiella kunders uppmärksamhet
De viktigaste minuterna för en säljare är inledningen. Använd det första intrycket till att stärka din profil som en rådgivare som löser problem och skapar möjligheter.
Ledarskap
5 grundläggande principer för bättre kommunikation på arbetsplatsen
Målet för alla ledare är att de anställda ska vilja göra sitt bästa, för att de vill, inte för att de blir tillsagda att göra det.
Ledarskap
10 Tips för en mer organiserad vardag
Vi är ofta medvetna om att vi “borde” organisera lite bättre, men den där extra tiden vi skulle behöva för att göra det vill aldrig riktigt infinna sig…
- 1
- 2