Ledarskapsbloggen

Ledarskap

Nio tips om hur du får svart bälte i tidshantering

82% av de som jobbar har inte någon struktur för att hantera tid och arbetsuppgifter. Ofta saknas tekniker för det eller så följer vi devisen ”Jag tar tag i saker allteftersom de kommer in.” Det finns många anledningar till dålig hantering av tiden och vad skulle konsekvenserna bli om vi undvek att göra de vanligaste tidsmissarna?

Läs inlägget

Ledarskap

Här är 8 varningssignaler för att det finns grupptänk i teamet

Har det blivit viktigare att fatta ett beslut som alla i gruppen är eniga med, än att besluta något som med största sannolikhet kommer att vara bäst för organisationen? Förstå konceptet grupptänkande; se symtomen och vet hur du hittar lösningar.

Läs inlägget

Ledarskap

Hur skapar vi uthålliga arbetsstyrkor i en VUCA-värld?

Om någon tid skulle beskrivas som VUCA, så är det här och nu. Och om det är någon gång vi skulle behöva säkerställa att våra företag är motståndskraftiga, är det nu.

Läs inlägget

Ledarskap

Vilken plats har organisatorisk coachning i er organisation?

De som får coachning på arbetet har visat sig vara mer rustade för att leda andra, inspirera team, motivera andra och visa riktning. Coachning skapar en vinn-vinn-relation för alla på den moderna arbetsplatsen.

Läs inlägget

Presentationsteknik

Klistrar du fast ett ”tokleende” när du är nervös?

Virtuella möten ger oss möjlighet att se hur vi uppfattas av andra i olika situationer. Vad har du lärt dig från att konstant se dig själv i videomöten och på vilka sätt kan du uttrycka dig för att göra ännu större intryck?

Läs inlägget

Kommunikation

Dynamiska diskussioner med Regeln: 1+4

Hur gör vi för att undvika att andra blir defensiva, argumenterar och skuldbelägger varandra och tappar fokus i diskussioner? Om du vill visa ett ledarskap som inte stöter bort eller förminskar andra i diskussioner, ska du komma ihåg Regeln: 1+4.

Läs inlägget

Ledarskap

Har du huvudet i sanden?

Hitta balansen mellan att vara empatisk utan att uppfattas som tillgjord och att vara professionell utan att ses som likgiltig. 57 procent av cheferna i en undersökning hade vid minst ett tillfälle undvikit att ta tag i en konflikt – fastän de borde. Här får du en praktisk guide för jobbiga samtal.

Läs inlägget

Ledarskap

Blir du stämplad som ”idiot” när du gör ett misstag?

Vad kan vi som ledare börja göra för att våra medarbetare, kollegor och team ska känna att det är okej att inte alltid hålla med andra och känna att det du gör och säger är lika mycket värt även om det går emot vad de flesta andra tycker och tänker?

Läs inlägget

Ledarskap

Ta kommandot över din att göra-lista – så att inte den tar kommandot över ditt samvete

Vi kan inte kontrollera vad vi kommer att behöva hantera imorgon, men kan vi styra över hur vi reagerar på och hanterar oväntade händelser. Här är några enkla strategier som hjälper dig att styra upp din tid och tillgänglighet.

Läs inlägget

Ledarskap

Gör medarbetarperspektivet till pricken över i:et i ditt ledarskap

Nästan 7 av 10 företagsledare tror att de får mindre respekt om de är empatiska på arbetsplatsen. Under pandemin kommunicerade ledare både oftare och tydligare och visade hur medarbetarupplevelsen faktiskt kan se ut. Här är 4 råd till ledare för att skapa en empatisk kultur som hjälper företagen att behålla duktiga medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

Tre fiender som du inte visste att du kunde ha!

Precis som vi skapar idoler som vi följer, kan vi göra likadant med våra egna ”fiender”. Ofta har vi inte ens en tanke på att dessa faktiskt finns och påverkar våra liv, även om vi kanske märker dess effekter. Fiender kommer inte endast i form av människor.

Läs inlägget

Kommunikation

Bli bäst på att generera värdefull digital mötestid

Att vara en aktiv deltagare i digitala möten är något vi väljer att vara, men hur leder vi engagerande digitala möten med många deltagare? Här är praktiska och värdefulla hands-on-råd till dig som vill utvecklas som digital mötesledare.

Läs inlägget

Försäljning

Skifta perspektivet – se möjligheten i att utveckla kundrelationer online

Säljare uppmanas att förändra ett sätt som har fungerat i hundratals år och ta steget in i en okänd värld med ny teknik och virtuella relationer. Hur kan vi skapa möjligheter ur krisen, för att bli bättre säljare och verkligen sticka ut jämfört med våra konkurrenter?

Läs inlägget

Ledarskap

Varför är empatiska ledare så viktiga?

58% av Vd:ar medger att de får anstränga sig för att kontinuerligt visa empati i arbetet. Empatiska förmågor kan vi faktiskt träna upp och vem vill inte ha en chef som är intresserad av ditt välmående och dig som person?

Läs inlägget

Ledarskap

Vänd inte ut och in på dig själv. Har du gjort ditt bästa, då räcker det!

Är du personen alla går till för att dumpa saker på eftersom du aldrig säger nej? Att skapa balans och dra en gräns mellan arbetet och vårt privata liv har varit ännu svårare under pandemiåret, och hur avgör vi vad vi behöver säga nej till eller skjuta på till morgondagen?

Läs inlägget

Ledarskap

Vi känner sällan stolthet som fegisar – vad skulle du göra om din komfortzon inte höll dig tillbaka?

Komfortzonen behöver inte vara antingen något negativt eller positivt, det är hur vi använder den som bestämmer hur den påverkar våra liv. Så hur gör vi för att tänja vår komfortzon? Här är några tips på hur du kan komma igång.

Läs inlägget

Ledarskap

Ensamt i toppen – 5 sätt för ledare att coacha varandra

Har du också gått in i din egen "bubbla" under pandemin och varit så fokuserad på hur det ska gå i närmaste framtiden, att du i samma veva helt glömt bort att du faktiskt har människor omkring dig? Att du inte behöver lösa allting själv.

Läs inlägget

Ledarskap

Visste du att 85% av våra framgångar når vi genom att ha rätt mjuka färdigheter?

Självklart är teknisk kompetens viktig, men kritiskt tänkande, samarbete och snabb anpassningsförmåga står högt upp på rekryterares lista idag.

Läs inlägget

Ledarskap

När du känner dig som en bedragare på arbetet

Vet du vad Albert Einstein, Tom Hanks och Michelle Obama har gemensamt? Alla tre tvivlade på sina egna förmågor och kände att ”snart kommer någon att upptäcka vem jag egentligen är”.

Läs inlägget

Ledarskap

7 steg för att hitta ”roten till det onda” och lösa problemet

En av huvuduppgifterna som ledare är att hantera och lösa problem. Följ dessa strategiska steg för att minska glappet mellan förväntade prestationer och faktiska resultat.

Läs inlägget

Försäljning

5 Sätt som förbereder teamet för framtidens sätt att sälja

Vad kommer att krävas för att lyckas med distansförsäljning? Vilka säljtrender kommer vi att se framöver? Här är sakerna du behöver veta för att hjälpa dina säljare hålla jämn takt med de snabba förändringarna i dagens säljklimat.

Läs inlägget

Ledarskap

4 Konkreta tips för digitalt ledarskap som engagerar ditt team

Ett meningsfullt möte behöver ha ett syfte, och hur gör vi så att den digitala mötesplatsen är engagerande och uppmuntrar till ett aktivt deltagande?

Läs inlägget

Ledarskap

Vi behöver inte vara utnämnda ledare för att visa ledarskap

På vilket sätt kan vi visa ledarskap och få de runt oss att prestera bättre – oavsett om vi är chefer eller inte?

Läs inlägget

Ledarskap

Tre frågor som ger svar på er anpassningsförmåga i utmanande tider

Vad är avgörande för att skapa uthålliga företag som har förmågan att studsa tillbaka?

Läs inlägget

Kommunikation

Varför slutar människor att lyssna när vi pratar med dem?

Hur vill vi att andra ska uppfatta oss och vilket intryck vill vi att de ska få av oss? Så här gör du nästa gång du levererar ditt budskap.

Läs inlägget

Kommunikation

Tänka på stående fot under press

Skulle det inte vara skönt att kunna tänka på stående fot, utan att behöva känna dig hämmad eller osäker under tiden?

Läs inlägget

Ledarskap

Håll kvar lugnet när vardagen tar fart

Små förändringar kan hjälpa oss minska stress som gör oss mindre effektiva och kan leda till ohälsa . Här är tipsen för en sundare och mer organiserad arbetsvardag.

Läs inlägget

Ledarskap

Hur kan vi prata om och hantera även jobbiga känslor?

Det kan kännas jobbigt att ta upp känslor som kan skapa obehag, särskilt de känslor som inte reflekterar framgång, styrka och kontroll. Rädslan att bli avvisad och betraktad som "svag" gör att vi ofta håller inne med dem.

Läs inlägget

Ledarskap

10 Tips för chefer när teamet är utlokaliserat

Vilka är det bästa sätten för ledare att kunna behålla affärer och driva företag vidare, och säkerställa att medarbetare som jobbar hemifrån fortsätter att vara motiverade och engagerade?

Läs inlägget

Kommunikation

Undviker eller söker du konflikter? Fem tips för att lösa konflikter på ett bättre sätt.

Lös konflikter genom att visa intresse och lyssna på den andra parten! 5 tips hur du löser konflikter på ett smidigare sätt.

Läs inlägget

Presentationsteknik

Hur du använder storytelling i arbetet för att få andra att både lyssna och förstå

Om vi presenterar komplexa saker, måste vi vara smarta. Å andra sidan, så kan vem som helst berätta en story, eller…?

Läs inlägget

Kommunikation

Hur trovärdigt låter ”öh”, ”typ” och ”liksom”?

Skippa utfyllnadsorden som inte tillför något av värde för lyssnarna. De fyller bara ut ett tomrum när vi inte är självsäkra nog i vårt sätt att tala och får oss att låta mindre trovärdiga.

Läs inlägget

Kommunikation

Hur du behåller en bra relation även om du säger “nej”

Hör av dig till människor som har bett om, frågat efter eller erbjudit dig något. Att avböja och säga nej är helt okej. Att strunta i att höra av sig är däremot inte okej.

Läs inlägget

Ledarskap

Här är 5 frågor chefer som alltid vet bäst borde ställa till sig själva

Du har ju lyckats bra som chef så här långt, varför ändra på något som fungerar?

Läs inlägget

Kommunikation

Bli vän med stressen

De flesta av oss kan bli bättre på att hantera pressade situationer och oro. Ändra på vanor som hindrar dig från att prestera för att få bättre kontroll över din stress.

Läs inlägget

Kommunikation

Övertygande kommunikation – så får du andra att lyssna på dig

Om du vill övertyga andra måste du själv vara övertygande. Ha alltid lyssnarens perspektiv i åtanke. Det gör mottagaren mer öppen för det du föreslår.

Läs inlägget

Ledarskap

Frågorna som tar ditt ledarskap till nästa nivå

De flesta framgångsrika ledare har en sak gemensamt - de vill veta vad som krävs för att ta sitt ledarskap och team till nästa nivå.

Läs inlägget

Kommunikation

9 tips för effektivare mejlhantering

Mejl upptar en stor del av vår tid, så vi behöver effektiva och smarta sätt att hantera dem. För att spara tid, både för dig själv och den du skickar till, är det viktigt att hålla kommunikationen lättläst och tydlig.

Läs inlägget

Ledarskap

Är du på stranden men har dina tankar kvar på kontoret?

Undersökningar visar att personer som tar ledigt har lägre stressnivåer, löper mindre risk att bli sjuka och är mer produktiva.

Läs inlägget

Försäljning

Vill du sälja? Skapa relationer. 

Fokusera på vilka dagliga aktiviteter som skapar framgång. Vi behöver kunna relatera känslomässigt till det vi tar beslut om och bra processer skapar bra relationer och därmed resultat.

Läs inlägget

Kommunikation

Var vi verkligen på samma möte?

Vi kommunicerar och uppfattar kommunikation på olika sätt och även i rutinerade grupper behöver vi fastställa vad som faktiskt beslutats i ett möte.

Läs inlägget

Kommunikation

8 råd hur du kan hjälpa andra att hitta rätt

Att ge gör oss lyckligare att än att ta emot. Så varför vidarebefordrar vi inte kontakter eller möjligheter mer än vad vi gör?

Läs inlägget

Kommunikation

Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig

Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, så kommer de att vilja vara med dig och lyssna på vad du har att säga.

Läs inlägget

Ledarskap

Därför kan oengagerade medarbetare sänka ditt företag

Oengagerade medarbetare kostar inte bara pengar över tid, de kan också sätta stor press på övriga medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

Lägger du verkligen din tid på rätt saker?

Hur mycket av det du skyndar dig att göra är verkligen viktigt att du gör, och hur mycket av det du inte har gjort, är faktiskt är viktigt att göra?

Läs inlägget

Kommunikation

Engagera både hjärna och hjärta för att behålla dina medarbetare

När medarbetare får ta del av framgångar och ges stöd i att vända misslyckanden till möjligheter, så ökar känslan av delaktighet och viljan att uppnå egna och gemensamma mål.

Läs inlägget

Ledarskap

Är det bara du som kan göra jobbet?

Även de effektivaste skulle behöva be om hjälp ibland och som ledare behöver du vara en förebild. Så varför delegerar vi inte mer?

Läs inlägget

Ledarskap

Vad är ditt mått på en lyckad dag?

Är det antal check på agendan som avgör hur lyckad din dag har varit? Eller styrkan i dina relationer?

Läs inlägget

Ledarskap

Är tidshantering en myt?

Hur organiserad du än är, är det alltid 24 timmar på ett dygn. Tiden ändrar sig inte och kommer aldrig att göra det. Det enda du faktiskt kan förändra är dig själv och det du gör med din tid.

Läs inlägget

Ledarskap

Inspirerande boktips för dig som vill utvecklas som ledare och person

Böcker som ger dig råd i förändringsresor, försäljning, ledarskap och i vardagens situationer och utmaningar.

Läs inlägget

Ledarskap

Är det din ålder som avgör om du är engagerad och motiverad?

Vi förväntas att succesivt arbeta längre, kanske fram till 70 års ålder, innan vi når pensionsålder. Är det rimligt eller vettigt att människor ska sluta utvecklas i sitt arbete 15 – 20 år innan arbetslivet avslutas?

Läs inlägget

Ledarskap

7 självperspektiv som gör dig till en modigare ledare

Mycket handlar idag om och utgår från ”jag” och ”mitt” perspektiv. För att som chef kunna leda team till framgångar och med syfte, behöver vi se på och använda dessa perspektiv på rätt sätt.

Läs inlägget

Ledarskap

Det är du själv som avgör hur du ska reagera på andras beteenden

Det är vi själva som kontrollerar vårt beteende. När andra personers känslor och handlingar styr våra egna känslor och reaktioner, blir resultaten oftast inte särskilt bra. Men vi behöver inte vara ”offer”, vi kan ta ägarskap över våra tankar, känslor och handlingar.

Läs inlägget

Ledarskap

Fyra saker du kan börja med direkt för att öka engagemanget hos dina medarbetare

Genom dina ord, ditt kroppsspråk och ditt ansiktsuttryck visar du hur viktiga du tycker att dina medarbetare är. Du kan lyfta dem eller sänka dem. Det börjar med dig.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Få andra att känna sig uppskattade för vilka de är – inte för vad de gör

Många organisationer talar om att medarbetarengagemanget behöver öka, men få gör konkreta saker för att verkligen öka engagemanget. Vad är det då som gör oss engagerade?

Läs inlägget

Ledarskap

Se personen – inte generationen!

Både chefer och medarbetare behöver och vill ha nya utmaningar för att känna sig motiverade och engagerade. Överbrygg generationsklyftan genom att uppmuntra hela arbetsstyrkan lära nytt och av varandra för att fortsätta utvecklas.

Läs inlägget

Kommunikation

Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?

"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.

Läs inlägget

Ledarskap

Varför ska man anställa någon som är ”femtio, fet och färdig”?

En undersökning visade att chefer i snitt uppger 56 år som gränsen för när de definierar en arbetstagare som ”äldre”, men 82% svarade också att ”arbetstagare över 60 år gör minst lika bra arbetsprestationer som de under 60 år.”’

Läs inlägget

Ledarskap

Varför glömmer vi de enkla sakerna som gör oss till bättre ledare?

Som chef är det ditt ansvar att få dina medarbetare att känna att de är värdefulla personer som tillför värde till företaget.

Läs inlägget

Ledarskap

Så här gör du för att nå dina mål 2019!

Här är 12 av Dale Carnegies välbeprövade principer som hjälper dig att stretcha dina färdigheter till nästa nivå och nå dina uppsatta mål.

Läs inlägget

Ledarskap

Så här undviker du “decemberdepressionen” i år

Oron över att inte hinna med allt som förväntas av oss, kan göra oss oerhört stressade och få oss att tappa gnistan. Ha realistiska förväntningar på vad du faktiskt hinner och kan göra.

Läs inlägget

Ledarskap

6 tips för att uppmärksamma lojala medarbetare

Det är lätt att "glömma bort" de lojala medarbetare som redan arbetar i företaget sedan tidigare när vi behöver utöka arbetsstyrkan.

Läs inlägget

Kommunikation

6 tips för bättre kommunikation på jobbet

Nyckeln till att utveckla en känsla av gemenskap är att hitta ett gemensamt mål. Låt alla i teamet vara delaktiga och få känna att de bidrar.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Uppmuntra dina medarbetares kreativitet för att skapa glädje i teamet.

Studier visar att medarbetare som får använda sin kreativitet är lyckligare och att människor vill arbeta för företag som respekterar och värdesätter sina medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

Gör du andra bättre så lyckas ni tillsammans

När vi ska prestera tillsammans så handlar det om att göra de andra personerna runt omkring lite bättre. Att bygga självförtroende och mod hos den andra personen.

Läs inlägget

Ledarskap

Född som ledare?

Vi tror att alla har potential att uppfattas som födda ledare inför nya bekantskaper, men vad är det som krävs för att vi ska lyckas uppnå det?

Läs inlägget

Ledarskap

Skapa dina egna innovationer – vänta inte på att andra ska göra jobbet åt dig

Med rätt verktyg, en innovationsprocess och en tro på din egen kreativa förmåga, kommer du upptäcka att det är förvånansvärt lätt och framför allt roligt, att skapa dina egna innovationer!

Läs inlägget

Ledarskap

Om du har fel, medge det genast och med eftertryck

Du kan påverka andras sätt att vara och agera, genom att vara en förebild och ta ansvar för dina egna misstag. Medge dina misstag och du får en känsla av att du har gjort rätt - trots att det har blivit fel.

Läs inlägget

Försäljning

Konsten att få potentiella kunders uppmärksamhet

De viktigaste minuterna för en säljare är inledningen. Använd det första intrycket till att stärka din profil som en rådgivare som löser problem och skapar möjligheter.

Läs inlägget

Ledarskap

5 grundläggande principer för bättre kommunikation på arbetsplatsen

Målet för alla ledare är att de anställda ska vilja göra sitt bästa, för att de vill, inte för att de blir tillsagda att göra det.

Läs inlägget

Ledarskap

10 Tips för en mer organiserad vardag

Vi är ofta medvetna om att vi “borde” organisera lite bättre, men den där extra tiden vi skulle behöva för att göra det vill aldrig riktigt infinna sig…

Läs inlägget

Ledarskap

Släpp taget och delegera

Delegering handlar till stor del om att utbilda dina medarbetare, låta dem ta ansvar och få dem att utveckla viktiga och användbara kunskaper.

Läs inlägget

Ledarskap

Hur väl använder du dina 1440 minuter du får varje morgon?

Tänk dig en dag på jobbet, eller hemma, när du inte har tidsbrist. Hur skulle det kännas? Hur skulle den dagen se ut? Och hur kommer du dit?

Läs inlägget

Ledarskap

Skapa inte onödig oro genom att ställa frågan ”Tänk om…?”

Oro hindrar oss ofta från att koncentrera oss och att tänka klart. Acceptera det värsta så har du allt att vinna!

Läs inlägget

Ledarskap

Hur bra ledare är vi egentligen?

Det finns många missuppfattningar kring vad gott ledarskap egentligen innebär. Är du medveten om dina egna förmågor som person och ledare?

Läs inlägget

Ledarskap

7 frågor alla ledare bör ställa till sig själva

Det finns ingen quick-fix för att motivera och engagera medarbetare, det handlar om bra ledarskap varje dag. Skapa motivation genom att uppmuntra och följa upp enskilda medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

Emotionell intelligens – nyckeln till att lyckas som chef på dagens arbetsplatser

Ta dig tid att stärka din sociala intelligens och visa empati för medarbetares syn på saker, för att bli effektivare som chef. Genom att vara empatisk stöttar du andra och hjälper dem att nå uppsatta mål, både arbetsmässigt och personligen. Och du bidrar till din egen och andras personliga utveckling och livslångt lärande.

Läs inlägget

Ledarskap

Vill du bli en riktigt bra chef? Försök att se saker ur dina medarbetares synvinkel.

Sätt dig själv och dina egna funderingar åt sidan en stund och prata om vad dina medarbetare är intresserade av, då har du möjlighet att skapa starka relationer som hjälper dig att både engagera och motivera dina medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

De 10 främsta misstagen som chefer gör

Här är tio vanliga misstag som chefer gör. Chefer, oavsett position, bransch och storlek på företag har liknande utmaningar i sitt dagliga chefs- och ledarskap. Hur många kan du sätta check på?

Läs inlägget

Kommunikation

Generation.Next ger ungdomar de färdigheter de behöver för att nå sina mål

Generation.Next är en kurs för dig som är ung vuxen och vill stärka ditt självförtroende och bli modigare. Du får verktyg och kunskaper för att bli tydligare i din kommunikation och får lära dig grunderna i ledarskap.

Läs inlägget

Ledarskap

Dags att genomföra det årliga medarbetarsamtalet?

Det är viktigt att du har koll på dina medarbetares arbetsuppgifter, ansvarsområden och hur det har gått under året. Det här samtalet är också ett ypperligt tillfälle att förbättra relationen med dina medarbetare.

Läs inlägget

Ledarskap

Vet andra vad de kan förvänta sig av dig?

Som chef behöver du visa att du finns där, stötta och ge uppmuntran, och framför allt att det går att lita på dig. Trovärdighet skapar engagemang.

Läs inlägget

Ledarskap

Hur kan vi stötta andra, och samtidigt vara effektiva?

Det är vår förmåga att göra smidiga övergångar mellan våra olika roller som gör skillnad. Och det är hur vi bemöter andra som avgör våra relationer.

Läs inlägget

Processutveckling

Bli din egen hjälte

Släpp tidigare negativa händelser- se framåt. Och för att se till att vi ger oss själva rätt hjälp, är det en god ide att reflektera över vad det är som skapas.

Läs inlägget

Ledarskap

Så här gör du när du måste arbeta med någon du absolut inte gillar

Skapa en professionell relation - även om du inte gillar personen. Nyckeln är att vilja ha en bättre relation.

Läs inlägget

Ledarskap

En bra lyssnare är närvarande

En bra chef behöver ha förmågan att kunna lyssna in andra. Ge dina medarbetare chansen att lufta sina tankar och fråga om du kan göra något för att hjälpa.

Läs inlägget

Ledarskap

Vad motiveras du av?

Det går lätt att vara modig tillsammans med andra. Det kräver mer att själv vara modig.

Läs inlägget

Ledarskap

Leder du som en stridshäst?

Vad betyder ödmjuk för dig - svag och osäker, eller målmedveten och samarbetsvillig?

Läs inlägget

Ledarskap

För mycket uppoffringar eller för mycket egenintresse?

Känner du också ibland att det är svårt att få balans mellan allt det du ger och skulle behöva få ut av dina olika samarbeten?

Läs inlägget

Ledarskap

Vem är det som får dig att känna dig uppskattad och viktig?

Vill du bli bättre på att skapa goda relationer, engagemang och få dina medarbetare att känna sig värdefulla? Var närvarande, lyssna och fokusera på personen du har framför dig.

Läs inlägget

Ledarskap

Så blir du en resultat- och kulturdrivande ledare i tre steg

Vilka behöver vi vara för att börja göra det som krävs för att vi ska nå våra mål? Det handlar om att förstå vilka attityder som är avgörande för oss just nu för att lyckas.

Läs inlägget

Ledarskap

En stark företagskultur bygger på gemenskap

Alla är en viktig del av företagskulturen. Glöm inte att varje medarbetare är först och främst en värdefull person. Som har värdefulla färdigheter.

Läs inlägget

Kommunikation

Hur jobbar millennials?

Som ledare behöver du veta vad som engagerar olika generationer, men det är aldrig smart att generalisera en hel grupp.

Läs inlägget

Ledarskap

6 effektiva strategier som engagerar millennials på arbetsplatsen

Vet du vad som är viktigt för millenniegenerationen på arbetsplatsen?

Läs inlägget

Ledarskap

Med en SMART kultur uppnår du dina mål

Med relevanta och gemensamma mål skapas fokus och riktning i verksamheten. Prioritera de mål som direkt påverkar möjligheterna att uppnå strategi- och verksamhetsmål.

Läs inlägget

Ledarskap

Vad är det som gör att vi gillar andra människor?

Anstränger du dig för att komma ihåg andra personers namn och intressen? Då skapar du lättare starka relationer med andra.

Läs inlägget

Försäljning

Hur påverkar säljkulturen resultatet?

Är du medveten om den övergripande verksamheten likaväl som de små detaljerna? I så fall hjälper du till att skapa en hållbar och högpresterande säljkultur.

Läs inlägget

Ledarskap

Sätt upp ”riktiga” mål och stretcha din potential

Fokusera på vilka dagliga aktiviteter du behöver göra för att nå ditt uppsatta mål. Men kom ihåg att det är inte målet som är det viktigaste, det är vägen dit.

Läs inlägget

Medarbetarengagemang

Orka fråga hur dina medarbetare mår

Testa att ställa frågan "Hur mår du?" Och ta reda på hur en medarbetare eller kollega verkligen mår. Kanske leder det också till en fördjupad relation.

Läs inlägget

Ledarskap

Fem tips som hjälper dig att övertyga och motivera andra

Som chef blir du ibland tvungen att be någon att ändra attityd eller beteende. Försöker du övertala personen? Eller övertygar och motiverar du honom eller henne att vilja, för att få en mer varaktig förändring?

Läs inlägget

  • 1
  • 2