Hitta glöden i jobbet igen – eller sluta?

av Dale Carnegie den 4 januari, 2023

När vi börjar känna oss missnöjda, stressade eller olyckliga i våra jobb kan det vara lätt att tro att lösningen är att lämna vår roll eller företaget. Men, ökade levnadskostnader, rekordhög inflation och en sannolik lågkonjunktur runt hörnet, innebär ett så osäkert ekonomiskt klimat att det faktiskt kan vara riskabelt att byta jobb. När allt kommer omkring är det vi ser i en jobbannons och intervju bara en ögonblicksbild av hur det skulle vara att arbeta i just det företaget.

Att tro att gräset kan vara grönare någon annanstans kan vara riskabelt, dessutom är jobbsökandet och ansökningsprocessen otroligt tidskrävande och potentiellt stressande, så kanske ska du ge din arbetsgivare en andra chans?

I första hand, vore det inte bättre att kontakta din närmaste chef och/eller dina kollegor för att se om det kan finnas en lösning på det som du tycker skaver?

Öppen och ärlig kommunikation

Att vara öppen och transparent i vår kommunikation med närmaste chefen och våra kollegor är avgörande för att främja en miljö av tillit och ömsesidig respekt. Det minskar också risken för att beslut som fattats känns plötsliga och mottas med ovilja, på grund av att beslutstagaren inte varit medveten om frustration och irritationsmoment som byggts upp internt över tid. Om vi pratar om våra jobb/karriärmål, intressen, utmaningar, var vi tillför värde och var eller hur vi vill utvecklas, undviker vi till stor del dessa problem.

94% av arbetsgivare vill att deras medarbetare kommer till dem innan de säger upp sig. Källa: Ro

Ta ansvar för vår egen väg framåt

Vi kan ibland känna att vi blir förbisedda eller att vi inte har kommit vidare i vår karriär på grund av yttre påverkan, men i slutändan är vi alla ansvariga för vårt eget öde. Vi måste ge våra medarbetare möjlighet att ta positiva steg för att hitta sina egna lösningar och ta ansvar för sina egna karriärframsteg och tillfredsställelse med arbetet.

”I ett av våra team finns det en regel att om du ska lyfta fram ett problem, gör det med tre lösningar du redan har tänkt på och presentera dem samtidigt. Detta uppmuntrar idéer och innovation att flöda och en samarbetsstrategi för utmaningar på arbetsplatsen.”
– Projektchef

Vad är självledarskap och hur kan vi utveckla detta

Självledarskap är knutet till självkännedom och att ta kommando över sin egen riktning. Om du redan tycker att du är olycklig på jobbet och att gräset verkar vara grönare någon annanstans, så har du redan använt en viss självmedvetenhet. Det är vad du gör härnäst som är viktigt och som kan pusha dig att leda dig själv. Här är några punkter att tänka på:

  • Reflektera över dina affärsmål
  • Gör en översikt av saker i nuläget som går dåligt och saker som går bra
  • Kommunicera på ett effektivt sätt
  • Säkerställ att du är engagerad och reflekterande
  • Förstå på vilket sätt du stödjer företagets uppdrag/syfte
  • Var nyfiken och ställ frågor
  • Ta ansvar för din attityd och din hälsa
  • Ta egna initiativ. Vänta inte på att din chef eller HR ska ta tag i din utveckling – om du vill utvecklas inom ett område, hitta en kurs och ge välgrundade orsaker till att du behöver den.

Stärka och lyfta medarbetare

Hur medarbetare känner för sitt jobb är det som avgör om företag lyckas behålla sina talanger; de som känner sig ”värdesatta, säkra och får förtroende/ansvar” kommer att vara engagerade och det är mindre troligt att de slutar. Förtroende och ansvar ger oss modet och verktygen att agera. Det innebär att när vi märker att situationer inte är som vi vill att de ska vara, att vi har förmågan att gå till handling för att förändra dessa. Den här känslan och typen av ”bemyndigande” finns inom verksamheter där engagemang är en del av kulturen och kreativitet uppmuntras. Kreativitet och innovation är resultat av en kultur med starkt engagemang, och affärsframgångar kommer när medarbetare drivs av en inre motivation.

En miljö där vi vågar säga vad vi tycker

Du kanske tror att din närmaste chef eller dina kollegor vet vad som stör dig, men ingen kan läsa andras tankar. Det är viktigt att vi känner oss trygga och är i en psykologiskt trygg miljö där vi vågar säga ifrån när vi inte är nöjda.

Om det känns för jobbigt, börja med att skriva ner vad det är som inte känns rätt, det kan även göra det tydligare för dig själv. Vill du inte gå direkt till din närmaste chef, prata med en kollega som kan hjälpa dig att få perspektiv på din situation och sätta ord på hur du känner. Att få ut våra tankar ut huvudet och sätta ord på dem hjälper oss ofta att hitta lösningar.

Tacksamhet, positiv attityd och att vara proaktiv

”Jag har märkt att oro och irritation försvinner i tomma intet i det ögonblick jag öppnar mitt sinne för det jag har att vara tacksam för.”
– Dale Carnegie

I stället för att känna missnöje över ditt arbete, kan det vara fördelaktigt både för ditt företag och dig själv att fundera på hur du kan ta mer ansvar för att det ska bli bra. Försök att ha ett positivt och proaktivt samtal med din chef i stället för ett negativt och destruktivt. Det ger dig möjlighet att förklara att du kanske behöver en ny utmaning eller andra ansvarsområden, och kan på så sätt åstadkomma förändring på ett positivt sätt.

När vi gör förändringar och fördjupar oss i olika ansvarsområden eller utmaningar kan det räcka med att förändra vårt tankesätt. En verksamhet mår bra av att individer tänker själva och identifierar områden där de kan ta initiativ ”och göra det som behöver göras innan någon frågar”. Att ta på sig nya ansvarsområden kan ge dig möjlighet att samarbeta med olika personer inom verksamheten och få dig att känna glädje över företaget igen.

Innan vi bestämmer oss för att lämna vårt jobb är det därför viktigt att fråga oss själva ärligt om vi verkligen har rannsakat oss själva och vårt sätt att kommunicera och om vi har gjort relevanta reflektioner. Det är viktigt att inse vilket personligt ansvar vi har för vår egen väg framåt och kanske ge vår arbetsgivare en andra chans innan vi bestämmer oss för att gräset är grönare någon annanstans.

Dale Carnegie har hjälpt miljontals individer att ta kommandot över sina karriärer och sin framtid. Inom vilket område skulle du vilja förbättra dig?

Kommunikation och ledarskap

Strategiska presentationer

Professionell försäljning

Fem områden som ökar glädjen på jobbet

© 2024 DC Training Sweden AB