Vad är ditt mått på en lyckad dag?

av Matt Norman den 3 april, 2019

Hemma igen efter en arbetsdag, kände jag mig väldigt nöjd med mig själv. Jag hade fått mycket gjort. Min fru frågade hur min dag varit, och jag svarade att den varit bra.
– Varför?
– Jag jobbade undan allt som jag hade tänkt.
Sen frågade hon: ”Är det ditt kvalitetsmått på en bra dag?”

Oops, tänkte jag. Det är det ju faktiskt, jag har ju ständigt tankarna på vad och vilka mål jag ska försöka att uppnå.

Ha närvaro i stunden, släpp din agenda.

Innovations- och tillväxtexperten Clayton Christensen har ställt frågan: ”Hur kommer du att mäta ditt liv?” Han medgav att visst är det tillfredsställande att få igenom en säljaffär, leverera en produkt, fixa ett problem eller genomföra en presentation. ”Men är det verkligen det bästa sättet att mäta framgång på?”

Jag kom att tänka på Christensens ord efter två viktiga möten förra veckan. Båda mötena var med nyckelpersoner för projekt som jag försökte driva fram beslut om. Min tanke inför dessa möten var att övertyga och få ett avtal. Och i båda mötena spårade min strategi ur och inga överenskommelser gjordes.

Tycker du att jag misslyckades? Så här gick det till:

Det första mötet inledde nyckelpersonen med att berätta om några projekt som blåsts av på grund av förseningar med finansieringen. Han nämnde som hastigast att han äger företaget tillsammans med sin bror. Jag flikade in en fråga om hur dynamiken har varit mellan bröderna under årens lopp.

Dagens andra möte öppnade nyckelpersonen genom en kommentar om sina barn. Det kändes svårt, eftersom jag hade hört talas om den här mannen genom en gemensam bekant. Jag berättade att jag hört att han förlorat ett av sina barn i en olycka och sa att, det var verkligen tråkigt att höra.

Samma sak hände under båda mötena; personen mittemot mig pratade på ett sätt som fick mig att tänka, det här samtalet känns personligt.

Ungefär 15 minuter in i respektive möte, lyssnade jag fortfarande på nyckelpersonens öppenhjärtiga berättelse. Jag började fundera på hur kan jag vända samtalet till det vi skulle prata om? Jag hade ju trots allt viktiga saker att gå igenom!

Nej, inte den här gången. Just då fick min agenda och mina mål vänta, jag bestämde mig för att:

Slappna av. Bara lyssna och skapa en relation med den här personen.

Jag tog ett djupt andetag och började lyssna mer uppmärksamt. Samtalen överträffade agendan. Jag valde att bortse från min planerade strategi och fick istället en stark personlig relation.

En lyckad dag, eller...?

Under det första mötet fick personen mig att skratta hjärtligt och jag tyckte om hans sätt att berätta om saker och prata om utmaningar i familjeföretaget.

I det andra mötet berördes jag starkt när han berättade om sin dotters olycka, av den sorg, men även glädje som finns i minnena.

Båda mötena varade en timme, och inget konkret kom ut av dem. Ingen försäljning. Inga beslut.

Förutom att…

Mötena avslutades med ett ”tack” och nästan identiska kommentarer från nyckelpersonerna:” Jag skulle gärna vilja träffas igen, kan vi göra det snart?”

Å ena sidan, tänkte jag att det var oansvarigt av mig att lägga två timmar på möten som inte ledde till att projektet kom framåt och att dessa nyckelpersoner är oerhört upptagna.

Å andra sidan, vet jag att även om jag inte fick några svar under dessa möten, är det troligare att nyckelpersonerna och jag kommer att stötta varandras arbete framöver.

Visserligen kunde jag inte checka av några punkter på min agenda, men jag förbättrade sannolikt förutsättningarna för att lyckas med projektet. Nyckelpersonerna och jag skapade en grund för samarbete, och tankarna på alla ”jag måste…” fick vänta.

Jag tycker det blev bra.

Så kanske ska jag mäta mina dagar utifrån kvaliteten på mina relationer istället för hur många saker jag kan sätta check på i agendan?

Hur mäter du – behöver du en ny definition på vad som räknas som en lyckad dag?

Så här bygger du relationer med dina kunder och skapar win-win

Matt Norman

Matt Norman är President of Norman & Associates och erbjuder Dale Carnegie Trainings utbildningar i North Central US. Matt har levererat kurser till Fortune 100-företag, ideella organisationer och andra entreprenörsföretag som vill öka sina medarbetares engagemang för att få bättre resultat. Han har levererat ledarträningar, coachat och hjälpt till att stärka team och skapa mervärde för företag över hela världen.

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB