Skillnaden i ”du” och ”jag” och hemligheten med att få andra att gilla dig

av Björn Höglund den 7 maj, 2019

Du sitter på ett mysigt café, glad över att äntligen få träffa en av dina goda vänner. Det var länge sedan ni sågs och det finns så mycket att berätta för varandra.

Känner du igen dig i situationen?

Allteftersom mötet pågår, känner du en gnagande känsla. En känsla av frustration och lite besvikelse börja ta plats i dina tankar.

Din vän berättar nämligen med stort engagemang om sina missöden och utmaningar, sina glädjestunder, resor, familj… och du lyssnar, nickar och fortsätter att vara nyfiken. När din vän äntligen inser att denne borde fråga dig något och du får chansen att svara, hinner du knappt att börja innan din vän snabbt bekräftar det du säger och berättar om sina egna erfarenheter igen. Du tänker på hur din vän bara är fokuserad på sig själv och talar om ”jag…jag…jag”. Efter ett tag känner du att du inte vill lyssna längre. Du ledsnar helt enkelt.

Sätt strålkastarljuset på andra

Jag tror inte någon av oss vill vara den där andra personen, när vi tänker på hur denna blir uppfattad. En bra början är att vi tar lärdom och aktivt bjuder in samt lyssnar på de vi möter. Det är minst lika viktigt vilka ord vi väljer att använda när vi väl pratar med andra. Det kan vara när du möter en kund i egenskap av säljare eller rådgivare, i samtalet med dina medarbetare när du möter dessa som deras chef eller småpratet under en paus med dina kollegor.

Genom att du pratar mer om ”du”, ”dig”, ”er” eller ”ni”, så fokuserar samtalet på och handlar om den andra personen, och det är inte bara en bra påminnelse om vikten av att ställa frågor, utan när du väl berättar något, så ökar garanterat intresset att lyssna på dig.

Sätt strålkastarljuset på de människor du möter och låt dem få skina, synas och höras, och de kommer att vilja vara med dig och även lyssna på vad du har att säga.

Tre saker du kan börja göra redan den här veckan:

1. Sätt strålkastarljuset på den andra genom nyfikna frågor till den du träffar: Ett vattentätt tips som gör att du blir en vinnare både i första mötet med andra, på intervjun, i förhandlingen eller daten, är att du är ställer nyfikna frågor och gärna vågar ställa de viktiga och mer djuplodande frågorna tidigt.

2. Sätt strålkastarljuset på den andra genom att ge mest sändningstid till den du möter: Använd 2/3 av tiden eller mer för att låta den andra prata och berätta mer om sig själva och sina tankar. Du kommer att lära dig mer nytt och även på ett djupare plan förstå vem det är du möter och vad som är viktigt för denne. Den andra personen kommer att känna att du vill lära dig förstå honom eller henne på ett bättre sätt, och du kan skräddarsy dina budskap och det du skall säga i nästa skede.

3. Sätt strålkastarljuset på att tala mer om ”du” och färre eller inga ”jag”: När du väl börjar prata om ett förslag, en idé eller ett budskap, tala bara om den/de du möter genom t. ex. att använda ”du”, ”era”, ”när ni…” osv. och du kommer att få ett helt annat lyssnande, och där den/de du tilltalar känner att du verkligen har förstått mottagaren och därför får dina förslag ett mycket varmare mottagande.

Testa själv och upptäck hur ett sådant litet ord som ”du” istället för ”jag” kan göra en enorm skillnad för hur du uppfattas och för den relationen du skapar till de människor du möter. Nu kanske du tänker, ja men kan det inte vara ännu bättre att säga ”vi” och visst kan det vara så…men inte alltid. Stanna kvar här på bloggen så få du veta mer om det framöver.

Hemligheten med att få andra att garanterat gilla dig

Visste du att nu är det bevisat genom hjärnscanning och Harvard University, det säkra sättet att få andra att gilla dig? (Källa: Journal of Personality and Social Psychology). Kom ihåg att detta är helt ny forskning. Är du redo? Har du en penna så att du kan skriva ner detta och ha det med dig i kommande viktiga möten? Okej då kör vi, så här skall du lägga upp ett samtal för att få andra att garanterat gilla och tycka om dig:

1. Ställ frågor
2. Lyssna
3. Ställ fler frågor
4. Prata kort om ämnet
5. Repetera efter behov

 

Ledarskapsträning som inspirerar dig själv och andra till nästa steg

Vad kan jag förvänta mig av Kommunikation och ledarskap?

”Man kan inte misslyckas.”
”Jag har blivit modigare.”
”Du får träna i ett forum där alla andra tränar och ser andras framsteg.”

5 saker du behöver veta för att skapa engagerade team

Missa ingen inspiration!

Prenumerera på vårt utskick Skifte i fokus för inspiration och nya idéer, fyll i din e-postadress i fältet nedan för att anmäla dig.

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

© 2019 DC Training Sweden AB