Orka fråga hur dina medarbetare mår

av Matt Norman den 24 november, 2017

Min kollega Elisabeth har arbetat i företaget i ungefär ett år. Hon har tagit med sig viktiga kunskaper in i företaget och hade höga förväntningar på sig när hon började. Men efter ungefär sex månader in på hennes anställning började hennes effektivitet att mattas av.

Några av hennes stora projekt hade inte gått vägen och jag hörde av en annan kollega att hon hade haft en häftig diskussion med en annan person i vårt team. Jag lät saken vara och tog inte upp det med Elisabeth. Hon var trots allt en erfaren ledare och jag räknade med att de skulle lösa det.

Hur ofta ställer du frågan "Hur mår du?"

Jag kommer aldrig att glömma när all hennes oro och frustration till slut kom upp till ytan. Vi var mitt i ett enskilt möte när jag frågade hur det gick för henne.

”Bra, jag arbetar med den kunden och det projektet och vi behöver göra det här, det där och några andra saker innan slutet av veckan.”

”Elisabeth, (paus) är allt okej med dig?”

”Åh, lite stressad och trött, men väldigt fokuserad på att bli färdig med det här arbetet den här veckan.”

Jag pausade, log mjukt och nickade. ”Berätta mer om din stressade situation och trötthet. Hur är det med dig? Hur mår du?”

Då steg tårarna i hennes ögon och hon sa, ”Helt ärligt så känner jag mig överväldigad. Jag känner mig inte som mitt vanliga jag. Ibland känner jag mig misslyckad och jag har stora problem i vissa arbetsrelationer… jag ber om ursäkt, det var inte min mening att börja gråta.”

Det var inte heller min mening och jag visste inte riktigt vad jag skulle svara. Skulle jag lägga min hand på hennes axel? Trösta henne med några kloka ord? Kommer hon då att ångra sig att hon visade sig sårbar inför mig? Kanske skulle jag rädda henne genom att avsluta det här mötet så fort som möjligt?

”Elisabeth, tack för att du är uppriktig.”

”Jag vill bara vara en person som bidrar med värdefullt arbete i teamet och känna att jag arbetar med saker som passar mina styrkor.”

(Paus)

(En paus till)

”Ja, det är vad jag också vill att du ska få göra. Det är tråkigt att du känner dig överväldigad, men jag är glad att vi kan prata om hur du känner och hur du mår inombords.”

Uppmuntra andra att berätta mer

Samtalet gav mig några idéer om hur jag skulle kunna stötta Elisabeth, men det bästa av allt var att Elisabeth och jag fördjupade vår relation. Den ömsesidiga förståelsen ökade vårt förtroende för varandra. Hennes ökade insikter om sig själv stärkte också hennes självmedvetenhet.

För att få starkare relationer behöver du ta reda på vad som pågår på insidan hos andra, inte bara på utsidan. Uppmuntra andra att berätta mer om vilka de är, inte bara vad de håller på med för tillfället.

Gör du dessa saker?

Fundera på följande frågor. Gör du dessa saker:

  • Avsätter tid regelbundet för enskilda möten med kollegor?
  • Träffar kollegor på platser där de känner sig bekväma nog för att vara öppna mot dig?
  • Håller tillbaka dina egna tankar på att-göra-listor och mål och verkligen lyssnar på den andra personen?
  • Frågar uppriktigt om vad som pågår på insidan hos andra, inte bara på utsidan?
  • Accepterar att det kan uppstå obekväma situationer och kännas besvärande när någon visar sina känslor öppet?
  • Motstår att svara med något som ”räddar” situationen, kloka ord eller en lösning?
  • Följer upp och frågar andra hur det är med dem?
  • Bevarar förtroenden, så att andra vet att de inte får problem eller blir dömda för att de visat sig sårbara inför dig?
  • Bekräftar hur viktigt det är att ”arbeta” med insidan?

Det jag har lärt mig är, att även om det är svårt att veta hur man ska agera, reagera eller vad man ska säga i ett sådant här läge, är det viktigt att ta sig tiden att lyssna på sina medarbetare och kollegor. Att ta reda på hur de mår. Att orka fråga. Ofta leder det till något bra och många gånger får man också en fördjupad relation.

Vill du ha tips och idéer som hjälper dig att utvecklas både professionellt och personligen?

Genom vårt nyhetsbrev varje månad får du nya insikter inom kärnområden som ledarskap, kommunikation, försäljning och professionell personlig utveckling.

 

Matt Norman

Matt Norman är President of Norman & Associates och erbjuder Dale Carnegie Trainings utbildningar i North Central US. Matt har levererat kurser till Fortune 100-företag, ideella organisationer och andra entreprenörsföretag som vill öka sina medarbetares engagemang för att få bättre resultat. Han har levererat ledarträningar, coachat och hjälpt till att stärka team och skapa mervärde för företag över hela världen.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2018 DC Training Sweden AB