Därför kan oengagerade medarbetare sänka ditt företag

av Dale Carnegie den 2 maj, 2019

Finns det något viktigare för ditt företags framgång än engagerade medarbetare? Vi på Dale Carnegie tror inte det. Ett engagerat och entusiastiskt team tror på möjligheter och utveckling medan ett gäng oengagerade medarbetare oftast ser problem och hinder.

Medan investeringar i saker som ett uppdaterat datasystem eller nya datorer kan producera kortsiktiga vinster kommer tiden och pengarna du lägger på medarbetarnas engagemang att ge ditt företag ett uppsving under lång tid. Här är några anledningar varför:

Höga kostnader för personalomsättning

Enligt den undersökning vi gjorde tillsammans med MSW Research av 1500 anställda runt om i världen sa 69 % av de oengagerade medarbetarna att de skulle lämna sitt arbete om en annan organisation erbjöd dem bara 5 % mer i lön. Motsvarande siffra för engagerade medarbetare? För dem skulle det krävas en löneökning på 20 % för att börja på ett annat företag. Institutet för forskning om arbetsrätt säger att det kostar 150 procent av en persons lön att byta ut honom eller henne. Engagemang är med andra ord en spargris för alla företag.

Personalomsättningen har icke mätbara kostnader

Kostnaden för personalomsättning är inte bara ett nominellt pris som ska betalas. Omsättningen kostar också i form av stressade chefer och personalansvariga, men allra mest kostar det för den medarbetare som måste ta hand om de arbetsuppgifter som den före detta kollegan har lämnat efter sig.

Oengagerade medarbetare kostar pengar – på flera sätt

Enligt vår studie kostar oengagerade medarbetare inte bara pengar över tid, de kan också sätta stor press på de medarbetare som faktiskt är på plats. Genom att de oengagerade är borta mycket från jobbet, eller inte lika villiga att bidra, innebär det att andra behöver täcka upp för personen som inte dyker upp eller inte gör det den ska, för att få jobbet att fungera. Så småningom kanske också dessa medarbetare börjar tröttna på situationen, vilket kan leda till att de blir oengagerade, och när det hjulet börjar rulla, då är det svårt att stoppa.

Engagerade medarbetare är nöjda medarbetare

Nöjda och engagerade och medarbetare är värda mycket; de kommer inte bara att göra det lilla extra – de som är engagerade kommer också att ställa upp om det dyker upp problem, även om det inte är inom deras arbetsområde. De kommer också att ta ansvar, prestera mer värde, ha färre sjukdagar och stanna i organisationen längre. Engagerade medarbetare är nöjda medarbetare och nöjda engagerade medarbetare skapar resultat.

”Vi måste se erfarenhet och kompetens hos alla människor.”

Linnea Norrby, Problem Manager på Volvo IT, tycker som många andra att det är mycket fokus på hur vi ska attrahera de yngre på marknaden och inte så mycket på vad Generation experienced behöver för att få både utveckling och utväxling i arbetet.

Så här leder och utvecklar du team i olika generationer

© 2024 DC Training Sweden AB