Ledarskapsbloggen
Medarbetarengagemang
Få andra att känna sig uppskattade för vilka de är – inte för vad de gör
Många organisationer talar om att medarbetarengagemanget behöver öka, men få gör konkreta saker för att verkligen öka engagemanget. Vad är det då som gör oss engagerade?
Ledarskap
Se personen – inte generationen!
Både chefer och medarbetare behöver och vill ha nya utmaningar för att känna sig motiverade och engagerade. Överbrygg generationsklyftan genom att uppmuntra hela arbetsstyrkan lära nytt och av varandra för att fortsätta utvecklas.
Kommunikation
Vem bestämmer vad som är sunt förnuft?
"Idiotförklarar" du andra som begår misstag? Kanske missar vi ibland vår egen del i misstaget när vi kör på och glömmer att ta reda på om andra har samma uppfattning som vi. Om vi ska lyckas med att stärka andras förmåga att tro på sig själva och vara modiga, måste vi göra det även när de misslyckas.
Ledarskap
Varför ska man anställa någon som är ”femtio, fet och färdig”?
En undersökning visade att chefer i snitt uppger 56 år som gränsen för när de definierar en arbetstagare som ”äldre”, men 82% svarade också att ”arbetstagare över 60 år gör minst lika bra arbetsprestationer som de under 60 år.”’
Ledarskap
Varför glömmer vi de enkla sakerna som gör oss till bättre ledare?
Som chef är det ditt ansvar att få dina medarbetare att känna att de är värdefulla personer som tillför värde till företaget.
Ledarskap
Så här gör du för att nå dina mål 2019!
Här är 12 av Dale Carnegies välbeprövade principer som hjälper dig att stretcha dina färdigheter till nästa nivå och nå dina uppsatta mål.
Ledarskap
Så här undviker du “decemberdepressionen” i år
Oron över att inte hinna med allt som förväntas av oss, kan göra oss oerhört stressade och få oss att tappa gnistan. Ha realistiska förväntningar på vad du faktiskt hinner och kan göra.
Ledarskap
6 tips för att uppmärksamma lojala medarbetare
Det är lätt att "glömma bort" de lojala medarbetare som redan arbetar i företaget sedan tidigare när vi behöver utöka arbetsstyrkan.
Kommunikation
6 tips för bättre kommunikation på jobbet
Nyckeln till att utveckla en känsla av gemenskap är att hitta ett gemensamt mål. Låt alla i teamet vara delaktiga och få känna att de bidrar.
Medarbetarengagemang
Uppmuntra dina medarbetares kreativitet för att skapa glädje i teamet.
Studier visar att medarbetare som får använda sin kreativitet är lyckligare och att människor vill arbeta för företag som respekterar och värdesätter sina medarbetare.
Ledarskap
Gör du andra bättre så lyckas ni tillsammans
När vi ska prestera tillsammans så handlar det om att göra de andra personerna runt omkring lite bättre. Att bygga självförtroende och mod hos den andra personen.
Ledarskap
Född som ledare?
Vi tror att alla har potential att uppfattas som födda ledare inför nya bekantskaper, men vad är det som krävs för att vi ska lyckas uppnå det?
Ledarskap
Skapa dina egna innovationer – vänta inte på att andra ska göra jobbet åt dig
Med rätt verktyg, en innovationsprocess och en tro på din egen kreativa förmåga, kommer du upptäcka att det är förvånansvärt lätt och framför allt roligt, att skapa dina egna innovationer!
Ledarskap
Om du har fel, medge det genast och med eftertryck
Du kan påverka andras sätt att vara och agera, genom att vara en förebild och ta ansvar för dina egna misstag. Medge dina misstag och du får en känsla av att du har gjort rätt - trots att det har blivit fel.
Försäljning
Konsten att få potentiella kunders uppmärksamhet
De viktigaste minuterna för en säljare är inledningen. Använd det första intrycket till att stärka din profil som en rådgivare som löser problem och skapar möjligheter.
Ledarskap
5 grundläggande principer för bättre kommunikation på arbetsplatsen
Målet för alla ledare är att de anställda ska vilja göra sitt bästa, för att de vill, inte för att de blir tillsagda att göra det.
Ledarskap
10 Tips för en mer organiserad vardag
Vi är ofta medvetna om att vi “borde” organisera lite bättre, men den där extra tiden vi skulle behöva för att göra det vill aldrig riktigt infinna sig…
Ledarskap
Släpp taget och delegera
Delegering handlar till stor del om att utbilda dina medarbetare, låta dem ta ansvar och få dem att utveckla viktiga och användbara kunskaper.
Ledarskap
Hur väl använder du dina 1440 minuter du får varje morgon?
Tänk dig en dag på jobbet, eller hemma, när du inte har tidsbrist. Hur skulle det kännas? Hur skulle den dagen se ut? Och hur kommer du dit?
Ledarskap
Skapa inte onödig oro genom att ställa frågan ”Tänk om…?”
Oro hindrar oss ofta från att koncentrera oss och att tänka klart. Acceptera det värsta så har du allt att vinna!
Ledarskap
Hur bra ledare är vi egentligen?
Det finns många missuppfattningar kring vad gott ledarskap egentligen innebär. Är du medveten om dina egna förmågor som person och ledare?
Ledarskap
7 frågor alla ledare bör ställa till sig själva
Det finns ingen quick-fix för att motivera och engagera medarbetare, det handlar om bra ledarskap varje dag. Skapa motivation genom att uppmuntra och följa upp enskilda medarbetare.
Ledarskap
Emotionell intelligens – nyckeln till att lyckas som chef på dagens arbetsplatser
Ta dig tid att stärka din sociala intelligens och visa empati för medarbetares syn på saker, för att bli effektivare som chef. Genom att vara empatisk stöttar du andra och hjälper dem att nå uppsatta mål, både arbetsmässigt och personligen. Och du bidrar till din egen och andras personliga utveckling och livslångt lärande.
Ledarskap
Vill du bli en riktigt bra chef? Försök att se saker ur dina medarbetares synvinkel.
Sätt dig själv och dina egna funderingar åt sidan en stund och prata om vad dina medarbetare är intresserade av, då har du möjlighet att skapa starka relationer som hjälper dig att både engagera och motivera dina medarbetare.
Ledarskap
De 10 främsta misstagen som chefer gör
Här är tio vanliga misstag som chefer gör. Chefer, oavsett position, bransch och storlek på företag har liknande utmaningar i sitt dagliga chefs- och ledarskap. Hur många kan du sätta check på?
Kommunikation
Generation.Next ger ungdomar de färdigheter de behöver för att nå sina mål
Generation.Next är en kurs för dig som är ung vuxen och vill stärka ditt självförtroende och bli modigare. Du får verktyg och kunskaper för att bli tydligare i din kommunikation och får lära dig grunderna i ledarskap.
Ledarskap
Dags att genomföra det årliga medarbetarsamtalet?
Det är viktigt att du har koll på dina medarbetares arbetsuppgifter, ansvarsområden och hur det har gått under året. Det här samtalet är också ett ypperligt tillfälle att förbättra relationen med dina medarbetare.
Ledarskap
Vet andra vad de kan förvänta sig av dig?
Som chef behöver du visa att du finns där, stötta och ge uppmuntran, och framför allt att det går att lita på dig. Trovärdighet skapar engagemang.
Ledarskap
Hur kan vi stötta andra, och samtidigt vara effektiva?
Det är vår förmåga att göra smidiga övergångar mellan våra olika roller som gör skillnad. Och det är hur vi bemöter andra som avgör våra relationer.
Processutveckling
Bli din egen hjälte
Släpp tidigare negativa händelser- se framåt. Och för att se till att vi ger oss själva rätt hjälp, är det en god ide att reflektera över vad det är som skapas.