En bra lyssnare är närvarande

av Berit Friman den 10 april, 2018

En medarbetare kommer till dig och frågar: ”Har du tid en stund?” Innan du svarar ”ja” på den frågan, vilket vi oftast gör eftersom vi har de bästa intentioner, bör du tänka efter om du verkligen har tid att lyssna.

Du kanske är på väg till ett möte eller så kämpar du för fullt med en deadline. Eller du kanske får frågan när du precis har packat ihop dina jobbsaker för att åka och hämta barnen.

Man kan inte vara en bra lyssnare om man har tankarna på annat håll. En bra lyssnare är närvarande, så om du inte kan ge din medarbetare din fulla uppmärksamhet vid just det här tillfället, är det bättre att ni tar samtalet lite senare – när du verkligen har tid att lyssna.

Lyssna medvetet

Om du vill bli en bra lyssnare, vilket är en grundläggande egenskap för att vara en bra ledare, behöver du fokusera helt på den andra personen. Det visar respekt och du ger samtidigt något av det bästa du har till dina medarbetare – din tid.

Att vara en bra lyssnare innebär också att inte avbryta den andra personen. Många av oss är så vana med att hjälpa andra att lösa problem att det första vi gör är att komma med tips, råd och olika rekommendationer vad personen bör, eller inte bör göra. Men tänk om du inte hjälper utan stjälper? Du kanske hämmar personens möjlighet att komma fram till den bästa lösningen själv? Oftast behöver personen bara få ”lufta” sina tankar.

När du har lyssnat klart, då kan du fråga om du kan göra någonting för att hjälpa. Men oftast vet personen själv vad han eller hon behöver göra. Mest sannolikt är det att du får svaret: ”Tack för att du lyssnade.”Genom att lyssna kan du också lära av andra. Lyssna därför medvetet.

Och för att vara intressant som person, behöver du själv visa dig intresserad.

Vill du fånga dina lyssnare?

Här får du hemligheterna med hur du håller inspirerande tal och presentationer som engagerar dina åhörare.

Missa ingen inspiration!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Skifte i fokus för inspiration och nya idéer, fyll i din e-postadress i fältet nedan så anmäler vi dig.

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

Berit Friman

Ett skäl till varför Berit trivs med sitt arbete är att möta människor som vill utvecklas. Med andra ord, att de har förstått att de har potential och ser att vi kan bidra med något som gör att de kan få de resultat de söker. Och att Dale Carnegie har ett förhållningssätt som leder till att föra utvecklingen framåt, både på organisatorisk och individuell nivå.

Dela det här inlägget:

© 2018 DC Training Sweden AB