Skapa inte onödig oro genom att ställa frågan ”Tänk om…?”

av Berit Friman den 30 augusti, 2018

”Tänk om jag klantar mig på presentationen i morgon?” ”Tänk om jag inte klarar försäljningssiffrorna den här månaden?” ”Tänk om jag misslyckas?” ”Tänk om jag inte räcker till?” ”Tänk om jag gör människor besvikna?”

Oroskänslan som många upplever när de tänker på vad som kan hända är i allra högsta grad verklig. Den får oss att tänka på alla extrema situationer som kan uppstå – situationer som vi tror väntar runt nästa hörn. Men som Dale Carnegie sa:

”När jag ser tillbaka på mitt liv konstaterar jag att mycket av min oro skapades av saker jag inbillade mig skulle hända. Allt eftersom åren gick upptäckte jag att 99 procent av allt jag oroade mig för aldrig hände.”

Vad är det värsta som kan hända?

En stor nackdel med oro är att den många gånger hindrar oss från att koncentrera oss och att tänka klart. Våra tankar gör att vi tappar all handlingskraft och förmåga att ta beslut. Då behöver vi någonting som placerar oss med båda fötterna stadigt på marken.

När jag känner att pressen ökar, kraven ändras, förväntningarna känns övermäktiga och oron tar över brukar jag göra som nedan. Och jag börjar alltid med den viktiga frågan: Vad är det värsta som kan hända?

Det är psykologiskt viktigt att tänka på det för när jag väl accepterat det värsta har jag inget mer att förlora. Och det innebär ju att jag har allt att vinna!

När jag bestämt mig för vad det allra värsta som kan hända är börjar jag sakta men säkert vänja mig och försona mig med den tanken. Jag behöver med andra ord träna mig själv på att acceptera det – om det blir nödvändigt.

Jag gör sedan det bästa av det värsta. Jag funderar på vad jag kan göra för att göra det bästa av situationen. Och när jag väl börjar tänka på en lösning ser jag ofta problemet ur en helt annan vinkel.

Fler tips på hur du kan hantera din stress och oro:

Prata med en vän eller kollega om din situation och vad du oroar dig för. Många runt omkring dig har gått igenom liknande situationer. Ta hjälp av andras erfarenheter!

Gå ut och gå, jogga, läs en bok eller gör det som krävs för att du ska kunna tänka på någonting annat en stund. Att släppa fokus på det som oroar dig och rensa dina tankar gör att du får ett annat perspektiv på din oro. Många gånger hjälper det dig att lösa problem.

Identifiera minst tre saker som du gör bra. Gå tillbaka och hämta energi från detta under dagen.

För dig som är chef är det också viktigt att inse att dina medarbetare kan ha utomstående stressande omständigheter att hantera, vilket sannolikt påverkar prestationen på jobbet. Det är ditt ansvar som chef att skapa en miljö som minskar stressen för dina medarbetare. Det är också viktigt att du skapar ett förtroende som gör att de känner sig trygga med att dela med sig av saker som stressar eller oroar dem.

På vilket sätt kan du minska din egen, eller någon annans, oro den här veckan?

Minska din dagliga stress och få rätt saker gjorda

 


Dale Carnegies häfte om tidshantering ger dig praktiska tips som hjälper dig hantera de små problemen som lätt kan förstöra din arbetsdag.

Missa ingen inspiration!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Skifte i fokus för inspiration och nya idéer, fyll i din e-postadress i fältet nedan så anmäler vi dig.

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

Berit Friman

Ett skäl till varför Berit trivs med sitt arbete är att möta människor som vill utvecklas. Med andra ord, att de har förstått att de har potential och ser att vi kan bidra med något som gör att de kan få de resultat de söker. Och att Dale Carnegie har ett förhållningssätt som leder till att föra utvecklingen framåt, både på organisatorisk och individuell nivå.

Kategori:

Etiketter:

Dela det här inlägget:

© 2018 DC Training Sweden AB