8 tips som hjälper dig att maximera din ledarskapsförmåga

av Dale Carnegie den 8 november, 2017

I en värld där specialisering värderas allt högre och organisationer och företag prioriterar högpresterare, blir det allt vanligare att anställda plötsligt kastas in i ledarroller utan att ha någon större erfarenhet av ledarskap. Övergången från kollega till chef kan vara utmanande. Och eftersom studier visar att det finns ett direkt samband mellan personalomsättning och ledarskapsförmåga kan en oerfaren chef orsaka stora kostnader för ett företag.

Flertalet studier har också visat att en anställd oftast inte slutar sitt arbete för att få högre lön eller fler förmåner, utan för att han eller hon har en dålig relation med sin chef. Som chef har du en direkt inverkan på engagemanget och motivationen i ditt team. Det börjar med andra ord med dig.
Med detta i åtanke har vi satt ihop ett antal tips som kan hjälpa dig, eller någon du känner, att bli en bättre ledare.

1. Bygg professionella personliga relationer:

Bra ledare vet värdet av goda relationer. Lär känna dina medarbetare, ta reda på vad som är viktigt för dem och vad de motiveras av. Att veta detta hjälper dig att förstå deras målsättningar och vad du kan och behöver göra för att stötta dem. När du hjälper dina medarbetare kommer de i sin tur att intressera sig för dig och dina målsättningar.

2. Lär känna dina medarbetare på ett personligt plan

Om du tar dig tid att lära känna personer du har omkring dig, kommer de utan tvekan att bry sig om dig också. Visa intresse för dina medarbetare genom att ta dig tid att hälsa på dem varje morgon, fråga vad de gjorde i helgen, prata om deras familjer, ta dig tid att fika och att äta lunch med dem. Du kommer upptäcka att om folk gillar dig kommer de att vara mer öppna för att hjälpa dig och viljan att göra det lilla extra ökar.

3. Utveckla ett mentorprogram:

Bra ledare vet att mentorskap inte bara kommer att bidra till att utveckla personens karriär, utan också hjälpa dem att finslipa sina färdigheter.

4. Skapa en positiv arbetsmiljö:

Det lätt att kritisera och vara negativ, särskilt i tuffare tider. Som ledare behöver du hitta sätt att göra saker bättre, snabbare och mer effektivt på, men du måste också agera optimistiskt och positivt.

Det är viktigt att komma ihåg att människor inte är perfekta, och samtidigt som du kanske behöver prata om en medarbetares brist på resultat och prestationsförmåga, är det också viktigt att du kommer ihåg värdet av att ge beröm till personer som gör bra saker. Om du gör det bygger du en positiv arbetsmiljö som bidrar till att dina medarbetare känner sig uppskattade.

5. Ta reda på vilka styrkor du har:

Vi är alla bättre på vissa saker än andra. Det är bättre att du lägger tid på att arbeta på dina styrkor, istället för på dina svagheter. Genom att arbeta med dina starka sidor kommer du att kunna bli riktigt bra på det du gör snabbare än genom att arbeta med dina svagheter. Med andra ord: ta reda på vad du är bra på och använd dina bästa färdigheter.

6. Omge dig med människor som kompletterar dig:

Som vi redan har nämnt, vi har alla våra styrkor och svagheter. Bra ledare vet vilka svagheter de har och samarbetar därför med människor som kompletterar bristerna. Inte för att de måste dölja sina svagheter, utan eftersom de vet nyttan av att ha ett starkt team – och när teamet vinner, vinner alla.

7. Respektera dina medarbetare:

Om du inte gillar att vara runt människor, än mindre att leda andra, då ska du inte ha en ledande position. Och omvänt, om du vill vara i en ledarposition, börja då att bygga relationer med människor genom att respektera vad de gör. Dessutom är det viktigt att du som ledare aldrig missar ett tillfälle att lära dig mer om och lära känna dina medarbetare.

8. Balansera arbete och privatliv:

Bra ledare är ofta väldigt drivna personer, men de vet också att nyckeln till framgång är att ha balans i livet både på och utanför arbetet. Livet är för kort för att du ska bo på jobbet. Och att sätta tydliga gränser mellan arbete och privatliv kommer bara att göra dig till en starkare och bättre ledare.

”En reflektion jag gjort om ledarskap, är att din närmsta ledare speglar dig själv väldigt mycket”.

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB