Bli din egen hjälte

av Dale Carnegie den 17 april, 2018

Miljarder spenderas på skönhetsprodukter, bantning, mode och underhållning. Och det är från den här världen vi hämtar bilder och föreställningar om hur framgång ser ut. Vi är för korta, för långa, för smala, för tjocka, för fattiga och för allt möjligt. Skådespelare, sportstjärnor, influensers och framgångsrika affärsprofiler ser ut att leva drömliv, medan vi lever trista liv och knappt får det att gå runt. ”Jag önskar jag hade fått en bättre start i livet.” Sluta önska det, eftersom du inte kommer att få en bättre start. Du har vad du har, du kan inte ändra på det som har varit, men det betyder inte att det är allt du kommer att ha.

De flesta av oss har gjort misstag, tagit dåliga beslut och följt mindre kloka råd och vägar. Acceptera det och sluta lägga energi på det – du kan inte göra det ogjort. Sluta att se bakåt, använd din energi till att gå vidare.

Skifta fokus och inställning

Titta på dina styrkor, inte bara dina svagheter. Allt det här låter ju väldigt enkelt, bra, käckt och fint, men hur kan vi göra det också?  Vi behöver bli bra på ”hjälp till självhjälp.”

Vi ska inte glömma saker som har hänt, tricket är att inte låta tidigare negativa händelser påverka oss i våra dagliga liv. Kan vi lära oss något av dem hjälper de oss att fokusera på det som är framför oss, på saker som vi har möjlighet att påverka och att komma ihåg att vi kan använda våra styrkor som tillgångar.

Den största tillgången du har är tid

Du kan använda den på ett effektivt eller mindre effektivt sätt, men du använder den hela tiden. Genom att se på tid som en tillgång, kan du starta processen som tar dig framåt och tänka på hur du kan använda den för att få ut det mesta och bästa av den.

Gör en detaljerad vision som gäller dig själv. Hur skulle du vilja att den närmaste framtiden såg ut? Nästa steg är att beskriva milstolpar för vägen fram, som hjälper dig att hålla din vision närvarande. Bryt därefter ner milstolparna i konkreta delmål med specifika, definierade och realistiska aktiviteter. För in aktiviteterna i din kalender och prioritera tid för just dessa aktiviteter. Den här processen skapar en plattform som du kan bygga vidare på, steg för steg.

Utvärdera och uppskatta dig själv

För att se till att vi ger oss själva rätt hjälp, är det en god ide att reflektera över vad det är som skapas. Men som vi sagt tidigare, är det enklare att fokusera på vad andra har och gör än att se oss själva. Det finns flera sätt att bli mer medveten om vad aktiviteter och inställning gör för skillnad för oss. Här är ett sätt som vår kollega Dennis Ericson utvecklat efter att ha lyssnat på Alexander Pärleros i ”Framgångspodden.”

Dennis dagboksrutin – prova att varje kväll skriva svaret på följande frågor:

  1. Två saker jag är tacksam för
  2. Lärdomar från dagen
  3. Något jag ser fram emot imorgon

Genom att börja med tacksamhet, sätter vi oss själva i en positiv sinnesstämning, vilket gör att det är lättare att se och ta till oss lärdomar. Att dessutom göra det innan vi somnar, gör det enklare att somna och skapar bättre förutsättningar för att sova bra, när vi somnar med tanken på vad vi ser fram emot nästa dag.

Hur vill DU att din framtid ska se ut?

Ge dig själv en utmaning. Dale Carnegies kurser hjälper dig att skifta till en nivå du inte trodde var möjlig. Förändring börjar med dig.

Missa ingen inspiration!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Skifte i fokus för inspiration och nya idéer, fyll i din e-postadress i fältet nedan så anmäler vi dig.

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Dela det här inlägget:

© 2018 DC Training Sweden AB