Är du rätt förebild för dina kollegor?

av Berit Friman den 25 april, 2017

Är du rätt förebild för dina kollegor?

Genom tv-rutan följde jag Ronaldo, som stod i spelargången och väntade på att få komma in på den välfyllda arenan för att spela ännu en match. Den lilla killen som stod vid sidan om Ronaldo och skulle få springa in på arenan tillsammans med honom, såg upp på honom och jag funderade på vad han såg? Säkert en person som är något extra. En person som är en av de bästa i världen på det han gör, som alltid ger allt och verkligen gör det lilla extra. En person som många har inspirerats av och kommer fortsätta att inspireras av.

Tänk om vi alla kunde få känna känslan av att någon såg upp till oss.

Vad skulle vi lägga oss vinn om att göra då, som vi kanske inte gör fullt ut idag, för att vara ett föredöme? Vi kanske skulle ta vår arbetsprestation på lika stort allvar som dessa 11 spelare gör. De har tränat fler timmar än de spelat match, till att börja med. De har förberett sig och de har gjort vad de kan för att stärka de övriga i teamet. Väl inne i matchen är det små marginaler som skiljer framgång från misslyckande.

Personligen, så tror jag att det är just den HÄR enkla bilden av idrottsmän som vi yrkesverksamma tar till oss när vi sitter och lyssnar på deras föredrag, som de ger efter att de har avslutat sina karriärer. Vi blir också inspirerade, vill vinna ”matchen”, men vad är det som gör att inte 100% av oss bestämmer sig för att göra det som krävs för att leva upp till förväntade prestationer?

Varför gör vi inte det lilla extra?

Vi nöjer oss ofta med att göra så bra vi kan utan att göra det lilla extra. Vi tror vi har mer tid på oss än de 90 minuter spelarna har. Vi kanske nöjer oss med den position vi har i företaget och gör den så bra som vi tror vi kan. Och vi väljer att inte utnyttja de möjligheter och öppningar som finns och går istället på rutin – för just nu går det ju ändå ganska bra…

MEN, det är just på den punkten som vår arbetsvardag skiljer sig som minst från idrottsmännens. Det räcker inte med att göra ”okej” för att få fortsatt förtroende av kollegorna, av verksamheten eller av kunden. Det räcker med andra ord inte – för att få ”spela nästa match”.

Förtroende är något vi måste förtjäna och det krävs att vi satsar varje dag. Det innebär att vi behöver fråga andra vad vi behöver förbättra. Vi behöver avsätta tid för att träna och veta vilka värderingar som är viktiga för oss, så att vi lever upp till de krav vi ställer både på oss själva och andra. Kommer vi lyckas varje gång? Nej, säkert inte. Men vi vinner respekt om vi visar att vi försöker.

Kommunicera vad du tränar på att bli bättre på!

Min erfarenhet är att det är bättre att satsa, prova och misslyckas än att fortsätta som vanligt. Vi får helt enkelt större respekt för personer som anstränger sig och misslyckas, än för sådana som inte anstränger sig alls.

Det krävs en övertygelse för att våga satsa.  

Och mod, för att tycka att det är okej att känna sig rädd inför nya utmaningar, men ändå genomföra det du har bestämt dig för. För ledare är det här en viktig egenskap. Vad vill du att de som ser upp till dig ska se?

Vill du få andra med dig behöver du verkligen tro på det du gör och vara engagerad. Var en bra förebild som andra lyssnar på och har förtroende för. Se till att dina handlingar stämmer överens med det du säger, visa din passion och få glödande fans!

Hur du som ledare guidar och står upp för ditt team

”Jag kan hålla brus och stök borta från det här gänget  så att de faktiskt kan göra det som de är satta att göra.” Åsa Hörnqvist, Sales Manager DePuy Synthes Sweden Mid.

Berit Friman

Ett skäl till varför Berit trivs med sitt arbete är att möta människor som vill utvecklas. Med andra ord, att de har förstått att de har potential och ser att vi kan bidra med något som gör att de kan få de resultat de söker, att Dale Carnegie har ett förhållningssätt som leder till att föra utvecklingen framåt, både på organisatorisk och individuell nivå.

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB