10 Tips för en mer organiserad vardag

av Dale Carnegie den 26 september, 2018

Vi är ofta medvetna om att vi “borde” organisera lite bättre, men den där extra tiden vi skulle behöva för att göra det vill aldrig riktigt infinna sig…

Oförutsedda och störande moment gör oss stressade, och vi blir otåliga, oorganiserade och ofokuserade. Att skala bort sådant som gör oss mindre produktiva ger oss större möjlighet att hålla en jämnare takt, trots tidsbegränsningar, ”måsten” och övriga krav.
Här är 10 enkla men effektiva tips som hjälper dig att bestämma vad din tid faktiskt ska användas till.

Välj ett tips att börja följa redan idag:

  1. Ha en färdig handlingsplan när veckan startar. Då kan du köra igång direkt på måndag morgon.

  2. Som ledare skapar du resultat genom andra. Prioritera aldrig bort den tid som du och ditt team behöver för att gå igenom och stämma av saker. Få andra att känna sig betydelsefulla.

  3. “Okontrollerad” tid är tid som går åt till händelser vi inte själva kan styra över, t ex om vi måste hantera kriser eller brådskande kundfrågor. Genom att planera för oförutsedda händelser slipper vi att ständigt bli frusterade när vi inte har hunnit med alla punkter på vår dagsplanering.

  4. Använd en metod som fungerar för dig för att hantera dina arbetsuppgifter. Oavsett om du använder tekniska lösningar eller en enkel att göra-lista, är det viktigt att känna att du har kontroll över arbetet, att det inte är arbetet som kontrollerar dig.

  5. Avsätt tid för att kunna arbeta ostört med att avsluta projekt eller aktiviteter som kräver djup koncentration. Du arbetar mycket effektivare om du inte hela tiden blir avbruten eller störd av annat.

  6. Delegera mer – och låt inte arbetsuppgifter studsa tillbaka!

  7. Ta en titt på aktiviteter som aldrig verkar bli gjorda. Troligen borde dessa saker inte ens ha hamnat på din att-göra-lista överhuvudtaget. Antingen delegerar du dem, eller så är de helt enkelt inte viktiga.

  8. Se över hur mycket tid du lägger på “hjärtesaker”. Det är aktiviteter eller projekt som vi troligen borde lägga ner eller delegera, men som vi fortsätter att ägna tid åt. Det är ofta saker som vi tycker är roliga att göra, eller som vi känner är ”våra” av någon anledning, men som vi , sett ur affärsperspektiv eller med sunt förnuft, borde släppa taget om.

  9. För att kunna vara en bra ledare behöver du ha en handlingsplan för ditt ansvarsområde i framtiden, men om all tid går åt till att lösa dagliga frågor, får du aldrig tid att tänka framåt.

  10. Att städa och rensa bort onödiga saker som stör, både privat och på arbetet, hjälper dig att tänka klarare och fokusera mer på det du vill åstadkomma.

Upptäck hur du kan arbeta smartare - inte mer

Få bättre kontroll över dina aktiviteter och hantera din tid mer effektivt.

Dale Carnegie

Vi förändrar människors sätt att se på sig själva, så att de kan ändra på hur andra ser på dem och det förändrar deras möjligheter att påverka sin omgivning.

Dela det här inlägget:

© 2024 DC Training Sweden AB